مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات معتقد است که در حال حاضر اکثر خبرنگاران کشور از شیوههای پوشش خبری آگاهی ندارند.
محمد سلطانیفر در گفتوگو با «توانا» اظهار داشت: در جریانسازی و استفاده از شیوههای خبری، بعضی رسانههای کشور به صورت حرفهای از این تکنیکها بهره میبرند و بعضی دیگر نیز به شکل ابتدایی از آن استفاده میکنند.
وی پوشش خبری را مجموعهای از تاکتیکها و روشهایی دانست که ارزش یک خبر را بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی آن بیان میکند.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات همچنین میزان انعکاس یک خبر در جامعه را از تعاریف دیگر پوشش خبری عنوان کرد.
سلطانیفر گفت: اهداف رسانه، موضوع خبر و میزان توانمندی افراد در به کارگیری تکنیکهای خبری در «انتخاب نوع تکنیک» و «چگونگی بهرهمندی از آن» مؤثر است.
وی، «بکگراند نویسی»، «تحریف»، «شیوههای منجر به جنگ روانی» و «محک زدن» را از جمله مهمترین تکنیکهای پوشش خبری برشمرد.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات افزود: زمانی که یک گروه یا جناحی بخواهد از حضور کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات مطلع شود، با یک شایعه در رسانهها حضور یا عدم حضور وی را در انتخابات مطرح میکند؛ با چنین کاری، کاندیدای طرف مقابل را محک زده و از این طریق وی را وادار میکند نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و آن را تأیید یا رد کند؛ چنین مثالی در جریانسازی خبر «تکنیک محک زدن» نام دارد.
وی که خود نخستین مؤلف کتاب در حوزه تکنیکهای پوشش خبری در کشور است، یادآور شد: ضرورت آموزش شیوههای پوشش خبری به خبرنگاران به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله میتوان به ضرورت «علمی بودن» رسانه از سوی مسئولان در کشور اشاره کرد.