روزنامه خبر، بهنوش خرمروز - تابستان هر سال، بحث بر سر آسانتر کردن سطح الف یا امتحانات دیپلم GCSE از سر گرفته میشود. اما شاید اکنون زمان آن رسیده باشد به جای این که دائم صحبت از سادهسازی آزمونها شود، به ارتقای آنها فکر کنیم. در این زمینه، اقدام مقامات دانمارکی جای تشکر دارد.
به گزارش مطبوعات دانمارک، قرار است به دانشآموزان سطح A اجازه داده شود که در جلسه امتحان بهطور آزمایشی از اینترنت استفاده کنند. به گفته مقامات آموزش و پرورش، در زندگی امروز بهتر است که جمعآوری اطلاعات و نمودارها را به رایانهها سپرد و لزومی ندارد جوانانی که آزمون میدهند، از کار با ابزارهایی که به طور معمول به آن دسترسی دارند و از آنها انتظار میرود که در درسهایشان از آن استفاده کنند، منع گردند.
سورن واگنر، از مشاوران وزارت آموزش و پرورش دانمارک، در اینباره میگوید: «برای مثال، این روش خوبی برای دستیابی به اطلاعات تاریخی و یافتن مقالهای متناسب با امتحان درس تعلیمات مدنی است.»
در یک سطح ساده، این روش بسیار میتواند معنادار باشد. امروزه اینترنت ابزار جستجوگر پرقدرتی است که بسیاری از روشهای قدیمی یادگیری مانند یادگرفتن از طریق تکرار را کنار زده است و بدین ترتیب، همانطور که ماشینحسابها جایگزین بسیاری از عملیات ریاضی شدهاند، اینترنت هم واقعیتها و دانش را به ابزاری در دست بشر تبدیل کرده است. وقتی با یک دستور ساده میتوانید اطلاعات دلخواه را رایانه بگیرید، چه دلیلی دارد که برای به خاطر سپردن آنها به خودتان زحمت بدهید؟
با این حال، تلههای بسیاری بر سر این راه وجود دارند؛ مثلا مشکل در حفاظت علیه سرقتهای علمی و ادبی و همچنین مسئله دانشآموزانی که ممکن است اطلاعات را به صورت آنلاین بگیرند و به عنوان کار خود جا بزنند.
واگنر معتقد است که میتوان مسئله را به نحوی کنترل کرد: آزمونگیرندگان به کاری که دانشآموز تحویل میدهد کاملا دقت کنند و هر از گاهی به طور اتفاقی و تصادفی، صفحاتی را که در جستجویشان استفاده میکنند، زیر نظر داشته باشند و نیز سیری را که این دانشآموزان به طور عادی طی میکنند، در ذهن داشته باشند.
چک کردن سرقتهای ادبی و علمی کار به نسبت سادهای است، چراکه جستجوی گروهی از واژهها در اینترنت نیمی از کار را انجام میدهد. به علاوه کپیبرداری از روی اینترنت مسئلهای است که مدارس از قبل با آن درگیر بودهاند.
اما بزرگترین مشکل این طرح که به نظر نمیرسد مطرح شده باشد، این است که دانشآموزان یا سایر افراد ممکن است تبانی کنند. کار سادهای مثل اجازه دسترسی به اینترنت به یک بچه، میتواند مشکلات دیگری به همراه داشته باشد. میتوان مطمئن بود که بالاخره راهی پیدا میشود که دانشآموز بتواند دور از چشم معلم، با شخص دیگری، چه در همان کلاس یا کلا یک جای دیگر، صحبت کند.
با این همه، قرار است که اواخر امسال این سیستم جدید در طول امتحانات ساختگی تست شود؛ با این دید که در سال 2011/ 1390 بتوان آن را در مقیاسی گستردهتر اجرا کرد.