تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: بزرگداشت

تاریخ ارسال: شنبه، 26 اردیبهشتماه 1388  

 

رونمایی از تقویم رسانه به‌مناسبت روز جهانی ارتباطات

 
 

نشست دست‌اندرکاران رسانه‌ها با جامعه‌ علمی ارتباطات به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ارتباطات برگزار شد  

 
 

خبرگزاری فارس - پدر علم ارتباطات ایران از نبود برنامه‌ریزی منسجم و مدون در کشور برای حرکت مطلوب در مسیر جامعه اطلاعاتی انتقاد کرد.

کاظم معتمدنژاد در نشست دست‌اندرکاران رسانه‌ها با جامعه علمی ارتباطات که در آستانه روز جهانی ارتباطات به همت فرهنگسرای رسانه در هتل شیان برگزار شد با تبریک روز جهانی ارتباطات به جامعه رسانه‌ای کشور، با اشاره به تاریخچه فعالیت روزنامه‌نگاری در ایران گفت: ما از سال‌های دور شاهد یک نظام استبدادی و دیکتاتوری در کشورمان بودیم و این شرایط مانعی برای پیشرفت مطبوعات به حساب می‌آمد. حتی اول انقلاب شاهد بودیم که عده‌ای می‌گفتند روزنامه‌نگاری، رشته‌ای آمریکایی است ولی اگر این‌گونه بخواهیم به مسائل و رشته‌های علمی بنگریم، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.
وی با انتقاد از نبود هماهنگی بین نهادهای مسئول در ارتباطات کشور از بی‌توجهی در راه‌اندازی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی انتقاد کرد و گفت: دولت فعلی در زمینه تجهیز و تهیه امکانات لازم برای این دانشکده با ما همراهی نکرده است و در چنین شرایطی که امکان ایجاد و توسعه نهادهای آموزشی و انجمن‌های علمی نیست، نمی‌توان انتظار داشت که رشته ارتباطات پیشرفت کند.

عضو هیئت رئیسه انجمن ایرانی مطالعات ارتباطی با ارائه آماری از وضعیت زیرساخت‌های جامعه اطلاعاتی در کشورهای مختلف دنیا خاطر‌نشان کرد: با توجه به فاصله قابل‌توجهی که از نظر زیرساخت‌ها و برنامه‌های منطبق با جامعه اطلاعاتی با کشورهای پیشرفته دنیا داریم، باید خود را با دنیا هماهنگ کنیم و برای هماهنگی نیازمند مطالعه هر چه بیشتر هستیم.

پدر علم ارتباطات ایران تأکید کرد: باید دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در تمام مراکز کشور برپا شود. با این کار روزنامه‌نگار و محققی تربیت می‌کنیم که درباره مسائل مختلف مطالعه و تحقیقات لازم برای برنامه‌ریزی منسجم را لحاظ می‌کند.
معتمدنژاد با تأکید بر ضرورت تدوین «طرح جامع آینده‌نگری در ایران بر مبنای برنامه‌ریزی» توسعه بیشتر رشته‌های ارتباطات توسعه و حقوق ارتباطات را خواستار شد.

حسین‌علی افخمی: رسانه‌ها به حوزه علمی ارتباطات خدمت می‌کنند

حسین‌علی افخمی، مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مراسم گفت: باید وسایل ارتباط جمعی نقش راهبردی و توسعه‌ای داشته باشد. امسال اتحادیه بین‌المللی ارتباطات بر حفاظت از کودکان در برابر اینترنت تأکید کرده است و باید عملکرد ما در چارچوب ارزش‌های بین‌المللی در این راستا باشد.

افخمی تأکید کرد: ما باید بتوانیم به این بهانه با حفاظت از کودکان بیشتر به فکر آن‌ها باشیم، اما نباید به بهانه حفاظت از کودکان، عرصه را بر اینترنت تنگ و تنگ‌تر کنیم، چرا که ارتباطات دیگر قبیله‌ای نیست و در این میان، رسانه‌هایی همچون روزنامه‌ها می‌توانند راه را برای جا افتادن اینترنت هموارتر کنند.

به گفته وی، جدا کردن استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاران به 2 گروه علمی و غیرعلمی کار درستی نیست، زیرا همه رسانه‌ها نیز به حوزه علمی ارتباطات خدمت می‌کنند و انجام کارها به شیوه‌ای درست در وسایل ارتباط جمعی، بیانگر پیشرفت علمی ما در این زمینه است.

عبداللله گیویان: ارتباطاتی‌هایی که توانایی ارتباط ندارند

عبداللله گیویان، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشکده صدا و سیما برگزاری چنین مراسمی را فرصتی برای درد دل با همکارانش دانست و با انتقاد از نحوه آموزش و ارزیابی در جامعه علمی کشورمان گفت: ما مصداق مشخصی از کوزه‌گرانی هستیم که از کوزه شکسته آب می‌خورند؛ یعنی ما باید از خود بپرسیم که آیا اصحاب ارتباطات ویژگی یک گروه ارتباطی را دارند یا خیر.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات مؤسسه همشهری افزود: کمتر می‌بینیم جماعت ارتباطی حتی احساس هدف مشترک داشته باشند. آیا به ‌راستی ما واجد استراتژی شناخته شده در حوزه ارتباطات هستیم؟ آیا پیوند بین گروه‌ها و افراد تعریف شده است؟ آیا زبان مشترکی داریم؟ نظریه‌ها و رویکردها نقش زبان مشترک را دارند ولی آیا ما واجد آن هستیم؟ ".

به گفته وی، بعضی از دردها را باید بلند بلند گفت، زیرا این واقعیت وجود دارد که خروجی‌های نظام آموزشی ارتباطات به خوبی جذب و به کار گرفته نمی‌شوند.

وی با انتقاد از نحوه فعالیت برخی از انجمن‌های صنفی ارتباطات تصریح کرد: گاهی وقت‌ها می‌بینیم انجمن‌های ارتباطی بیشتر کارکرد صنفی پیدا می‌کنند. آنچه باید امروزه در حوزه مطالعه ارتباطات جدی گرفته شود، عقب ماندن از قافله دانش است.

نعمتی: وحدت همراه با کثرت در ارتباطات کشور

نعمتی، دانش‌آموخته دکترای ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: بخش عمده‌ای از بالندگی علوم ارتباطات در ایران مرهون دکتر معتمدنژاد است و ما امروز شاهد هستیم دانشکده‌های مختلفی در حوزه ارتباطات در سراسر ایران ورود پیدا کرده‌اند و اقبال در زمینه‌های مختلف این رشته همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ارتباطات، وحدتی با وجود کثرت به چشم می‌خورد، نشست دست‌اندرکاران رسانه‌ها با استادان ارتباطات را مصداقی برای ارائه و نمایش این کثرت در جامعه علمی ارتباطات کشور دانست.

سعید عاملی: ضرورت شکل‌گیری «ما» در ارتباطات ایران

سعید عاملی،‌ رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز در این نشست با تأکید بر این‌که اقتضای کار جمعی، یاری دادن به یکدیگر است، تصریح کرد: «ما»ی ارتباطات نکته مهمی است که اگر شکل نگیرد، بی‌شک شاهد از هم‌گسیختگی این حوزه خواهیم بود.
عاملی افزود: ما باید موج‌مان را برای دریافت پیام‌های جامعه و حس و حال آن به طور هوشمند تنظیم کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به گستردگی ارتباطات جهانی اشاره و اظهار کرد: چون جهان امروز، جهان دیجیتال و اعداد است ظرفیتی بالاتر از جهان واقعی را در خودش جمع کرده است. اگر ادبیات آینده ارتباطات را در نظر بگیریم، می‌بینم که امر مجازی تبدیل به امر واقعی می‌شود.

وی تأکید کرد: تکنولوژی‌های جدید ارتباطاتی توانی دارد که منشأ توسعه انسان و عمیق‌تر شدن ارتباطات انسانی شده است. در دنیای امروز، انسان که در گذشته محدود به زمان و مکان بود، حالا با تمام جهان در ارتباط است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان این‌که امروز جهان مجازی امتداد ذهن درگیر شده با این فضاست، تصریح کرد: انسان و طبیعت شاهکار خداوند است و فضای مجازی با رویکرد سلامت و تعالی انسان و طبیعت، ظرفیت عمل کردن دارد. هر چند که آسیب‌های این فضا پررنگ است و به همین خاطر امسال شعار آن با هدف محافظت از کودکان نامگذاری شده است. هر عملی در این فضا با هدف رشد تعالی انسان باشد، امری الهی است.

رونمایی از تقویم رسانه

در این نشست همچنین مهدی محسنیان‌راد، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و علی محمدی، استاد بازنشسته دانشگاه ناتینگهام انگلستان در سخنانی کوتاه به تبیین دیدگاه‌های خود در زمینه وضعیت امروز رشته ارتباطات در دانشگاه‌های کشور پرداختند.

دیدگاه‌های تعدادی از روزنامه‌نگاران و استادان روزنامه‌نگاری از جمله مهدی محسنیان‌راد، حسن ‌نمک‌دوست تهرانی، یونس شکرخواه، احمد توکلی، حسین قندی، علی اکبر قاضی‌زاده، فریدون صدیقی و محمد مهاجری درباره تفاوت روزنامه‌نگاری قبل و بعد از انقلاب اسلامی، نقش و کارکرد فناوری‌های نو در پیشرفت حرفه روزنامه‌نگاری و نقش آموزش دانشگاهی در ارتقای فعالیت روزنامه‌نگاری در قالب 2کلیپ تصویری در این نشست به حاضران ارائه شد.

در این نشست همچنین پدر علم ارتباطات ایران از تقویم رسانه رونمایی کرد. تقویم رسانه با هدف جمع‌آوری رویدادهای مرتبط با وسایل ارتباط جمعی از ابتدا تاکنون توسط فرهنگسرای رسانه گردآوری شده است و پس از تکثیر انبوه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

نشست دست‌اندرکاران رسانه‌ها با جامعه علمی ارتباطات، 24 اردیبهشت‌ با حضور تعداد زیادی از استادان دانشگاه‌های تهران و روزنامه‌نگاران در تالار پذیرایی هتل شیان برگزار شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed