روزنامه فناوران، مترجم: نسترن صائبی - سایت رسانهای اجتماعی توییتر با حضور چهرههای مشهور و حتی دولتمردانی نظیر نیوت گینگریچ (Newt Gingrich) که از این سرویس برای انتشار اخبار داغ استفاده میکنند و همچنین رشد 131 درصدی کاربرانش در ماه مارس، انقلابی در دنیای خبر به وجود آورده است.
براساس گزارش comScore، توییتر از زمان ظهورش در دنیای اینترنت، به عنوان نمونهای از کاربرد وب 0/2، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده، چنانکه در ماه مارس، تعداد کاربراناش با 5 میلیون نفر افزایش نسبت به ماه فوریه و با رشد 131 درصدی به 3/9 میلیوننفر رسید.
اما علت این رشد نجومی چیست؟ آیا به خاطر جذاب بودن آن است یا به خاطر شایعات مربوط به گوگل و یا طبیعت فناوریهای وب 0/2 که در آن به کار رفته؟
اندرو لیپزمن، تحلیلگر ارشد comScore میگوید: یکی از تئوریهای جالب توجه که کاربران توییتر در مورد جذابیت این سرویس مطرح کردهاند، توجه طراحان این سایت به جریان رسانهای توییتر است.
وی میافزاید: به نظر میرسد که کاربران بدون توییتر نمیتوانند به اخبار روز دسترسی داشته باشند.
چرخش رسانهای توییتر
لیپزمن با مطرح کردن چندین مثال قصد دارد دلایل محبوبیت توییتر را بیان کند.
وی میگوید: اگر هفته گذشته، نگاهی به اخبار انداخته باشید، حتما شنیدهاید که نیوت گینگریچ، سخنگوی سابق کاخ سفید از موضع گیری باراک اوباما در مقابل دزدان دریایی سومالی انتقاد کرده است.
جالب توجه آن است که این اخبار را میشد از زبان خود دولتمردان در توییتر مشاهده کرد.
لیپزمن میافزاید: این امر نشان میدهد که چقدر یک رسانه اجتماعی و به ویژه سایتی همانند توییتر میتواند تار و پود زندگی رسانهای روزانه ما را به هم بپیچد.
وی خاطرنشان میکند: سخن پراکنانی نظیر ریک سانچز از CNN نیز برای پخش زنده اخبار خود به توییتر پیوستهاند و به نظر میرسد که رد هر روزنامه نگاری را میتوان در این سرویس پیدا کرد.
لیپزمن توضیح میدهد که چگونه توییتر شهروندان معمولی را به ژورنالیست تبدیل کرده است. نظیر این امر را میتوان در اخبار و تصاویر پرواز 1549 که هواپیمای آن در رودخانه هادسون سقوط کرده بود در توییتر یافت.
در حقیقت این سرویس وبلاگ نویسی به رغم خرد بودنش، شیوه عملکرد اکوسیستم اخبار از روزنامه نگار تا مشترک را در دنیای امروزی اطلاعات دگرگون کرده؛ ضمن اینکه خطوط میان مراحل این چرخه را از بین برده است.
همافزایی توییتر
لیپزمن میگوید: با توجه به همپوشانی طبیعی میان توییت کردن و مصرف خبر، شک دارم که اطلاعات comScore این همپوشانی را نشان دهد. زمانی که درصد بازدیدکنندگان Twitter.com که از وبسایتهای برخی خبرگزاریهای آنلاین مهم نیز بازدید میکنند را دیدم و آن را با تعداد کل مخاطبان اینترنت آمریکا مقایسه کردم، متوجه شدم که همپوشانی شدیدی میان توییت کردن و خواندن اخبار وجود دارد.
به ویژه اینکه متوسط کاربران توییتر اغلب 2 یا 3 بار به سایتهای خبر پراکنی که مردم معمولی از آنها بازدید میکنند، سر میزنند.
به گزارش comScore، 17 درصد آمریکاییان آنلاین در ماه مارس از CNN.com بازدید کردهاند. درحالی که تعداد کاربرانی که از توییتر استفاده کردهاند، بیش از 2 برابر این افراد بوده است.
لیپزمن میافزاید: چندین چرخه مناسب میان اخبار کوتاه و ساختن خبر به وجود آمده که توییتر در چند ماه اخیر از همه آنها سریعتر پیش رفته است.