تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: شنبه، 19 اردیبهشتماه 1388  

 

ارسال تیتر خبر برای مخاطب از طریق پیامک، ‌آری یا نه؟

 
 

ارسال اخبار یا تیترهای آن‌ها از طریق پیامک برای مخاطبان که ازسوی کارشناسان رسانه "مولود روزنامه‌نگاری دیجیتال" نام برده می‌شود، امروز به‌عنوان شیوه نوین خبررسانی، در ایران در حال گسترش است و به گفته کارشناسان، خبررسانی با پیامک که سابقه‌ای بیش از یک دهه در جهان دارد، با وجود عمر کوتاهش در کشور، به شدت در حال گسترش و استفاده در موسسات اطلاع‌رسانی برای ارایه اطلاعات به مخاطبان است. 

 
 

خبرگزاری ایسنا - ارسال اخبار یا تیترهای آن‌ها از طریق پیامک برای مخاطبان که ازسوی کارشناسان رسانه "مولود روزنامه‌نگاری دیجیتال" نام برده می‌شود، امروز به‌عنوان شیوه نوین خبررسانی، در ایران در حال گسترش است و به گفته کارشناسان، خبررسانی با پیامک که سابقه‌ای بیش از یک دهه در جهان دارد، با وجود عمر کوتاهش در کشور، به شدت در حال گسترش و استفاده در موسسات اطلاع‌رسانی برای ارایه اطلاعات به مخاطبان است.

این نیاز به حق و درست مخاطبان به شمار می‌رود اما به عقیده برخی کارشناسان در کشوری مانند ایران به دلیل ضعف حرفه‌یی مطبوعات کشور و در نتیجه امکان کاهش فروش و به تبع آن تیراژ آن‌ها، استفاده از تکنولوژی پیامک برای خبررسانی بعضا با چالش و تردید روبه‌روست.

به گزارش ایسنا، مخاطبان و مشترکان مطبوعات در دنیای پرسرعت امروز تمایل دارند خبرهای فوری و ضروری متناسب با حوزه فعالیت یا علاقه خود را، هر روز در کمترین فاصله زمانی از لحظه انتشار آن‌ها برروی سایت خبرگزاری‌ها یا روزنامه‌ها برروی گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنند و این نیاز مخاطبان گرچه به حق و درستی به شمار می‌رود.

لزوم حرفه‌‌ای بودن تیترنویسی

عطاء الله ابطحی ـ مدرس ارتباطات ـ در این‌باره می‌گوید: تاثیر ارسال تیتر اخبار مختلف روزنامه‌ها از طریق پیامک برای مخاطبان بر کاهش فروش و در نتیجه تیراژ مطبوعات کشور، به تیترهای روزنامه‌ها بستگی دارد. اگر تیترها حرفه‌یی باشند و مخاطب را به خود جذب کنند به گونه‌ای که به راحتی و با رغبت روزنامه را خریده، خبر را خوانده و حتی تا مدت‌ها به آن خبر و تیتر فکر کند، ارسال چنین تیترهایی برای مخاطبان از طریق ایمیل یا پیامک به کاهش مخاطبان روزنامه‌ها نمی‌انجامد.

وی افزود: اما در شرایط فعلی از آنجا که تیترهای روزنامه‌های کشور حرفه‌یی نیست، ارسال آن‌ها برای مخاطبان از رغبت آن‌ها برای خرید روزنامه می‌کاهد. گرچه معتقدم در آینده روزنامه‌ها به دنبال جذب مشترک و ارسال تیتر برای آن‌ها خواهند رفت.

این مدرس ارتباطات و رسانه‌نگار اضافه کرد: ارتباط مطبوعات با مخاطبانشان از طریق ایمیل و تلفن همراه بسیار مفید است و قطعا رواج چنین امری در دنیای امروز که مثلا در آمریکا در سال 2008 هیچ روزنامه‌ای وجودنداشته که اخبارش را برای مشترکانش ایمیل نکند یا RSS و فیدش فعال نباشد، بسیار خوب خواهد بود.

پیامک و ایجاد تحولی نوین در روزنامه‌نگاری

به گفته کارشناسان، پیامک می‌تواند تحولی نوین در روزنامه‌نگاری ایجاد کند، یعنی همانگونه که مخاطبان می‌توانند تیتر اخبار را از طریق پیامک دریافت کنند، مطبوعات نیز می‌توانند به مطالب خود از این طریق دسترسی داشته‌ باشند، یعنی پیامک می‌تواند به افزایش کیفیت روزنامه‌نگاری نیز منجر شود.

استقبال بال‌های ارتباطات از پیامک

اما سعید خال - مدرس روزنامه‌نگاری - در این‌باره معتقد است: SMS پیام کوتاهی است که ارزان و اقتصادی بوده، امنیت خوبی دارد، سریع است و ضمن دسترسی دائمی و آسان به آن، خدماتی را نیز ارائه می‌کند. در ابتدای ورود پیامک در کشور، از آن تنها در رد و بدل کردن فکاهی و لطیفه و پس از آن تبریک یا تسلیت اعیاد و مراسم‌های مذهبی به کار برده می‌شد، اما اخیرا استفاده‌های جدیدتری نیز در حوزه‌های تبلیغات، اطلاع‌رسانی، مسابقات و غیره نیز به دلیل فراگیری و دسترسی آسان از آن می‌شود.

وی افزود: در واقع امروز تبلیغات و اطلاع‌رسانی که دو بال ارتباطات هستند به پیامک روی آورده‌اند و از امکانات متنوع آن مانند ارسال انبوه، مستقیم و پاسخ خودکار استفاده می‌کنند.

جایگزینی پیامک با رسانه‌های عمومی و مکتوب؛ هرگز!

این مدرس روزنامه‌نگاری با اشاره به اینکه پیامک‌ها معمولا جنبه شخصی و خصوصی دارند، تصریح کرد: شاید این ویژگی پیامک باعث شود تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد، اما قطعا هرگز نمی‌تواند جای رسانه عمومی و مکتوب را بگیرد، ضمن اینکه در ارسال اخبار از طریق پیامک برای مخاطبان، مخاطب انتخاب می‌شود، اما در خواندن روزنامه، مخاطب انتخاب کننده است و به انتخاب خود به سراغ روزنامه مورد نظرش می‌رود.

او با بیان اینکه ارسال اخبار تیترهای روزنامه‌ها و به بیان دیگر استفاده از تکنولوژی‌ روز در اطلاع‌رسانی، به آینده روزنامه‌نگاری مکتوب ضربه نمی‌زند، خاطرنشان کرد: این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. همانگونه که رسانه‌های آنلاین و الکترونیک علاوه بر تاثیر بر رسانه‌های مکتوب، هر یک ویژگی‌های خاص خود را نیز دارا هستند، ارسال تیترهای روزنامه‌ها و اخبار از طریق پیامک و خواندن اخبار از طریق خود روزنامه‌ها نیز در کنار تاثیرپذیری از یکدیگر، هر یک ویژگی خاص خود را نیز دارند.

تحلیلگران بر این باورند که با وجود چالش‌ها و تردیدهای موجود درباره تاثیر ارسال تیتر اخبار مختلف بر کاهش تک‌فروشی و در نتیجه تیراژ مطبوعات کشور، ارسال تیتر به هر حال نوعی دعوت مخاطبان به خواندن اخبار مختلف است. البته اگر مطبوعات در کنار چنین امری به بررسی تیترهای مورد توجه مخاطبان خود بپردازند که کدام تیتر باعث شده است آمار مخاطبان روزنامه‌شان بالا رود و در حقیقت بر روی آنها تاثیر داشته است، می‌توانند به سمت استفاده از جذب مخاطب به وسیله تیترهای این چنینی بروند.

بی‌شک در دنیای امروز حرکت به سمت استفاده از تکنولوژی‌های نوین در اطلاع‌رسانی امری بدیهی و حتی واجب در راستای توجه به نیاز‌های مخاطبان است. البته اگر در این حرکت، از توجه بیش از پیش به حرفه‌یی‌تر شدن غفلت کنیم، قطعا از گردونه رقابت رسانه‌یی خارج خواهیم شد؛ پس بهتر است به جای فرار از تکنولوژی، به راه‌های استفاده بهتر از آن در جهت پیشرفت رسانه‌های مکتوب خود بیندیشیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed