همشهری آنلاین - بحران مالی جهان همراه با ضربه زدن به اقتصاد کشورها؛ صنعت تبلیغات آنلاین را نیز تحت فشار قرار دادهاست.
چهار شرکت بزرگ اینترنت و تبلیغات آنلاین (Yahoo، Microsoft، Google و AOL) در گزارشهای مالی سه ماهه اول سال 2009 خود به این نکته اشاره کردهاند.
این در حالی است که درآمد تبلیغات آنلاین گوگل در حال حاضر از سه ماهه اول سال 2008 تا به حال، چهار درصد و درآمد AOL بیش از 19 درصد کاهش داشته است.
در بین این چهار شرکت تنها گوگل توانسته درآمد تبلیغات آنلاین خود را از سهماهه گذشته افزایش دهد و سه شرکت دیگر با کاهش جدی درآمد روبرو بودهاند.
البته باید به این نکته نیز توجه کرد که حدود 68 درصد درآمد گوگل از راه تبلیغات تأمین میشود.
مجموع درآمد این چهار شرکت اطلاعات جالبی را نشان میدهد: درآمد تبلیغات آنلاین هر چهار شرکت از یک سال گذشته 2 درصد و از سه ماهه قبل، 7 درصد کاهش داشته است.
گوگل بیشترین درآمد تبلیغات خود را از سرویس Ad Sense کسب میکند. این سرویس تبلیغات را با استفاده از اطلاعات مکانی، علایق شخصی کاربران، موضوع وبسایت میزبان تبلیغ و صدها فاکتور دیگر به نمایش میگذارد. برای مثال اگر در حال مرور یک وبسایت در مورد گل و گیاه هستید، Ad Sense تبلیغاتی در مورد خدمات گلکاری در شعاع مشخصی از منزلتان را به شما نشان میدهد. یاهو نیز از شبکه مشابهی به نام Publisher Network استفاده میکند.