تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: note

تاریخ ارسال: جمعه، 28 فروردینماه 1388  

 

کنترل پیامک فرقی با استراق سمع ندارد

 
 

یادداشت بهمن کشاورز درباره اظهارنظر اخیر وزیر محترم اطلاعات درباره «رصد کردن» پیامک‌ها  

 
 

سایت خبرآنلاین، بهمن کشاورز - اظهارنظر اخیر وزیر محترم اطلاعات درباره «رصد کردن» پیامک‌ها چند نکته حقوقی را به ذهن می‌آورد.

1- به موجب اصل 25 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، عدم مخابره و نرساندن آن‌ها، استراق سمع وهرگونه تجسس ممنوع است، مگر به حکم قانون.»

2- به موجب ماده 582 قانون مجازات اسلامی «هریک از مستخدمین و مامورین دولتی که مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده است، حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع کند، یا بدون اجازه صاحبان آن‌ها مطالب آن‌ها را افشا کند، به حبس از یک تا 3 سال و یا جزای نقدی از 6 تا 18 میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

3- ماده 104 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1378، می‌گوید: «در مواردی که ملاحظه، تفتیش و بازرسی مراسلات پستی، مخابراتی؛ صوتی و تصویری، مربوط به متهم برای کشف جرم لازم باشد، قاضی به مراجع ذیربط اطلاع می‌دهد که اشیای فوق را توقیف کرده، نزد او بفرستد و بعد از وصول، آن را در حضورمتهم ارائه کرده و مراتب را در صورت مجلس قید کرده و پس از امضای متهم، آن را در پرونده ضبط کند.» تبصره‌ای نیز برای این اصل وجود دارد: «کنترل تلفن افراد، جز در مواردی که به امنیت کشور مربوط است و یا برای احقاق حقوق اشخاص به نظر قاضی، ضروری تشخیص داده شود، ممنوع است.»

4- ملاحظه می‌شود که از نظر قانونگذار، کنترل مکالمات و ارتباطات تلفنی، صرفاً در مواردی ممکن است که جرمی واقع شده باشد و متهمی موجود باشد ویا موضوع بسیار مهمی در حد امنیت کشور وجود داشته باشد، که حتی در این مورد نیز به هرحال، نظر و دستور قضایی - برای هر مورد خاص- لازم است.

5- اگر کاندیدایی مدعی تخریب انتخاباتی با استفاده از وسایل مذکور بشود و بازپرس و دادستان، شکایت او را موجه تشخیص دهد و دلایل شکایت را کافی ببیند، می‌توانند با رعایت ماده 104 قانون آیین دادرسی کیفری برای هر مورد خاص، دستور قضایی لازم را بدهند. به عبارت دیگر حتی مقام قضایی نمی‌تواند دستور کلی صادر کند که مثلاً همه مخابرات و مراسلات کنترل شود تا از تخریب انتخاباتی جلوگیری شود، زیرا چنین اقدامی، مغایر اصل 25 قانون اساسی و ماده 582 قانون مجازات اسلامی خواهدبود.

6- نکته دیگر این است که مواردی مانند پیامک و MMS، در محدوده کلی مکالمات و مخابرات قرار دارد، پس ورود به آن‌ها به هر حال «تجسس» محسوب می‌شود و از آنجا که همواره قوانین را باید در راستای آزادی‌های فردی و اجتماعی تفسیر کرد، حتی عدم صراحت اصل 25 (که البته چندان هم نمی‌توان گفت که قانون در این‌مورد عدم صراحت دارد و برخی معتقدند قانون اساسی در مورد این مساله کاملا صریح است) مجوز اقدامات غیرقانونی که باعث محدود شدن یا از بین رفتن حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی می‌شود، نمی‌تواند باشد.

7- البته بدون تردید، اگر مقام محترمی در خصوص این موارد اظهار نظری کرده باشند، قطعاً در محدوده همین ضوابط قانونی است و نظری جز آن نداشته‌اند.

وکیل پایه یک دادگستری

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed