تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 29 اسفندماه 1387  

 

گذر از مرز میلیارد

 
 

نگاه علیرضا مجیدی در روزنامه اعتماد به تحولات اینترنت و کامپیوتر در سالی که گذشت  

 
 

روزنامه اعتماد، علیرضا مجیدی - در سالی که تعداد دارندگان کامپیوترهای شخصی در دنیا، از مرز یک میلیارد فزونی گرفت و تعداد آدرس های اینترنتی یکتا از مرز یک تریلیون آدرس گذشت، جهان تکنولوژی و فناوری اطلاعات، بسیار خبرساز بود، محصولات سخت افزاری زیادی وارد بازار شد و تحولات زیادی در اینترنت رخ داد.

سیستم عامل ها

سالی که گذشت، سال نسبتاً موفقی برای مایکروسافت بود، چرا که بعد از فاجعه ویندوز ویستا، مایکروسافت در این سال نسخه پیش بتای ویندوز هفت را به صورت عمومی عرضه کرد. بسیاری از مردم و کارشناسان، ویندوز هفت را دانلود کردند و در کمال تعجب متوجه پیشرفت خوبی در این نسخه نسبت به ویندوز ویستا شدند. همان طور که ویندوز 98، اشکالات ویندوز 95 را کم کرد، ویندوز هفت هم نسبت به ویستا، کم اشکال تر است. ویندوز هفت از لحاظ ظاهری تقریباً شبیه ویندوز ویستا است، اما سازگاری بهتری با برنامه ها دارد و سبک تر و قابل اطمینان تر است. انتظار می رود در سال 2010 نسخه نهایی این سیستم عامل وارد بازار شود. در سال 2008، نسخه 04/8 و 10/8 یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس یعنی «اوبونتو» منتشر شد. همچنین «فدورا»ی 10، در نوامبر این سال در اختیار دوستدارانش قرار گرفت.

آندرویید، سیستم عامل گوگل برای موبایل ها

آندرویید در اواسط سال 2008 توسط گوگل رونمایی شد. در حال حاضر گوشی هایی که از این سیستم عامل استفاده می کنند، محدود هستند، اما انتظار می رود در آینده میزان استفاده از آندرویید بیشتر شود. سال گذشته، سالی بود که در آن بیش از هر زمان دیگری، اصطلاح Cloud computing به گوش می رسید. دنیای اینترنت رفته رفته در حال حرکت به سویی است که ذخیره سازی و پردازش آنلاین اطلاعات و برنامه های تحت وب، عرصه را بر ذخیره سازی سنتی اطلاعات روی هارددیسک ها، برنامه های روی دسک تاپ ها و حتی سیستم عامل ها تنگ می کند. این روزها در وب انواع و اقسام برنامه های آنلاین ویرایشگر متن، عکس، صوت و تصویر را می توان یافت. حتی مایکروسافت هم که پرکاربرترین سیستم عامل دنیا را می سازد، به همین تکاپو افتاده است و گرچه قبلاً نسخه Live تعداد زیادی از محصولاتش را عرضه کرده بود، اما با برنامه یی موسوم به Azure می خواهد زیرساختی برای همه خدمات آنلاین شرکتش فراهم کند. آیا در آینده شاهد سیستم عامل های آنلاین هم خواهیم بود؟

شبکه های اجتماعی و سرویس های کوتاه نوشت

در سال گذشته شبکه های اجتماعی به رشد خیره کننده خود ادامه دادند. بازدیدکننده های دو شبکه اجتماعی مشهور «فیس بوک» و «مای اسپیس» به بیش از 55 میلیون نفر در ماه رسید. «توییتر»، سرویس محبوب ارسال کوتاه نوشت، آنقدر پیش رفت که تعداد بازدیدکننده هایش به بازدیدکنندگان سایت لینک دهی معروف «دیگ» رسید. بازدیدکننده های سایت فرندفید با 10 برابر افزایش، به یک میلیون نفر در ماه رسید.

شبکه های اجتماعی مبتنی بر موقعیت

شبکه های اجتماعی پرمخاطب تجارت پرسودی برای صاحبان شان هستند. در این میان رفته رفته بر میزان اقبال به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موقعیت افزوده می شود. در این شبکه ها هر کاربر می تواند با نصب یک برنامه یا اپلیکیشن روی گوشی موبایل خود، موقعیت خود را به اطلاع دوستانش برساند. «لتیتود» گوگل، «لوپت» و «برایت کایت» نمونه هایی از این نوع شبکه های اجتماعی هستند. پیش بینی می شود تا سال 2013، این سرویس ها از محل قرارداد با سازندگان گوشی های موبایل و شبکه های مخابراتی، سالانه 3/3 میلیارد دلار درآمد به دست بیاورند.

روسای مشهور

در سالی که گذشت «جری یانگ»، بعد از یک سال و نیم تصدی مدیرعاملی شرکت یاهو، پس از افت چشمگیر سهام این شرکت و به بن بست رسیدن مذاکره 44 میلیارد دلاری واگذاری اش به مایکروسافت، از سمت خود استعفا داد و «کارول بارتز» جانشین او شد. «استیو جابز» رئیس شرکت اپل در سالی که فروش فروشگاه نرم افزارهای آیفون یا store app شرکتش، از 50 میلیون فراتر رفت، به خاطر مشکلات سلامتی (که خودش مشکلات هورمونی و تغذیه یی عنوان می کرد و به سرطان پانکراس قبلاً عمل شده اش مربوط بود) برای مدتی نامعلوم به مرخصی رفت. «بیل گیتس»، هم فارغ از مدیریت شرکت معظم مایکروسافت، کار خود را بر بنیاد خیریه بیل و ملیندا متمرکز کرد؛ بنیادی که با استفاده از ثروت قابل توجه گیتس قصد دارد به صورت بهینه یی با فقر و بیماری ها، به خصوص در کشورهای جهان سوم مبارزه کند.

بازی های رایانه یی

سال 2008، بازیCall Of Duty4، برترین بازی سال انتخاب شد. Guitar hero3 و Legend of Zelda هم به ترتیب برترین بازی خانوادگی و برترین بازی گروهی سال انتخاب شدند. GrandTheft Auto4 هم که سروصدای زیادی به پا کرده بود با موفقیت های خوبی روبه رو شد.

حریم خصوصی اینترنتی

دنیای حاضر دنیای اطلاعات است و مسلماً بر میزان تسلط غول های جست وجوی اینترنتی در چنین دنیایی افزوده می شود. موتورهای جست وجوی اینترنتی با شیوه های مختلف، اعمال کاربران شان را ردیابی می کنند و سلایق آنها را می سنجند. آنها از این اطلاعات خام برای عرضه متناسب آگهی به آنها و در نتیجه افزودن بر میزان کلیک روی آگهی های آنلاین استفاده می کنند. اما همین مساله موجب نگرانی برخی از آگاهان شده است؛ آیا چنین اطلاعاتی حریم خصوصی افراد را به مخاطره نمی اندازد؟

وبلاگ ها

بر اساس آمار تکنوراتی، در سال 2004، چهار میلیون وبلاگ وجود داشت. در سال 2005 تعداد وبلاگ ها به 6/19 میلیون رسید. در سال 2007 ، 70 میلیون وبلاگ در اینترنت وجود داشت. براساس آخرین آمار تکنوراتی، در سال 2008 ، 133 میلیون وبلاگ وجود داشت. در سال 2004، روزانه 400 هزار پست ارسال می شد، در حالی که در سال 2008 روزانه وبلاگ نویس ها 900 هزار بار پست ارسال می کردند. در سال 2008 نگارش 7/2 سیستم وبلاگ نویسی وردپرس منتشر شد؛ نگارشی که بیش از یک میلیون و 838 هزار بار بارگذاری شده است.

تفوق اینترنت بر روزنامه ها

نظرسنجی مرکز پژوهشی Pew، سال گذشته آشکار کرد برای نخستین بار طی سالیان اخیر، اینترنت نسبت به روزنامه ها به منبع معتبرتر و دست اول تری برای مردم جهت کسب اخبار و اطلاعات تبدیل شده است. گرچه هنوز تلویزیون و رسانه های دیداری بر اینترنت برتری دارند، اما محبوبیت اینترنت تا به آنجا پیش رفته است که پیکار سختی بین تلویزیون و اینترنت برای جذب مخاطبان جوان در حال شکل گرفتن است، به علاوه با افزایش سرعت دسترسی به اینترنت تلویزیون های اینترنتی هم در آینده مخاطب بیشتری خواهند داشت.

مینی لپ تاپ ها

مدت هاست که لپ تاپ ها محبوبیت بیشتری نسبت به کامپیوترهای دسک تاپ کسب کرده اند. سال گذشته، مینی لپ تاپ ها یا لپ تاپ های ultraportable محبوب تر از همیشه بودند.9 Inspiron Mini شرکت دل، Eee PC ایسوس، Aspire One ایسر و MSI Wind تنها نمونه هایی از مینی لپ تاپ هایی بودند که نام آنها بیشتر از بقیه به گوش می رسید.

نقش اینترنت در پیروزی باراک اوباما

پیروزی «باراک اوباما» در کنار همه تفسیرهای سیاسی، جلوه یی از جایگاه اینترنت در دنیای سیاست و جامعه را به نمایش گذاشت. تیم تبلیغاتی «اوباما» از همه ظرفیت های اینترنت در مبارزه های انتخاباتی استفاده کرد. «اوباما» در فیس بوک، با سه میلیون طرفدار، چهار برابر «جان مک کین» (رقیبش) طرفدار داشت. «یوتیوب» هم به جایگاهی برای پخش سخنرانی های او و حتی موزیک ویدئوهای هنرمندان طرفدار او مبدل شده بود. با چنین سابقه مبارزاتی، اصلاً بعید نبود که «اوبامای» عاشق گوشی های «بلک بری»، اولین رئیس جمهوری در امریکا باشد که از عکس دیجیتالی برای ثبت پرتره رسمی اش استفاده می کند و یکی از نخستین «تغییراتی» که وعده اش را داده بود، تغییر در ظاهر وب سایت کاخ سفید باشد. از راهبرد تبلیغاتی «اوباما» در بسیاری از نقاط جهان تقلید کرده اند.

مرورگرهای اینترنتی

گوگل سال گذشته بعد از شایعات فراوان سرانجام مرورگر اختصاصی خود به نام «کروم» را عرضه کرد؛ مرورگری که در بازار پررقابت مرورگرها سهم خواهی کرد و به نسبت کارایی و سابقه، سهم خوبی در زمان کوتاه به دست آورد. مرورگر فایرفاکس موزیلا هم با بیش از هشت میلیون دانلود ظرف 24 ساعت، رکورد شکست و نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. مایکروسافت، نسخه هشتم مرورگر «اینترنت اکسپلورر» را روانه بازار کرد. اپرا هم آخرین نسخه مرورگر خود را خوش رنگ و لعاب تر از همیشه و در عین حال با توانایی بارگذاری سریع تر صفحات، در اختیار مشتاقانش قرار داد.

اجتماعی کردن وبلاگ ها و سایت ها

داشتن یک شبکه از خوانندگان یک وبلاگ یا سایت، پیش از این نیازمند استفاده از مهارت های فنی ویژه بود. اما گوگل و شبکه اجتماعی معروف فیس بوک سال گذشته با فاصله کم از یکدیگر، امکاناتی برای اجتماعی کردن وبلاگ ها و سایت های شخصی فراهم آوردند که به یاری آنها هر کس می تواند، شبکه یی از دوستان را در وبلاگ خود تشکیل دهد.

امکان کار آفلاین با سایت ها

Gears افزونه یی برای مرورگرهای اینترنتی است که امکان کار آفلاین با سرویس های اینترنتی را به کاربران می دهد. Gears در ژوئن 2008 ارائه شد. در حال حاضر جی میل، سرویس اسناد و تقویم و خبرخوان گوگل، سیستم مدیریت محتوای وردپرس و همچنین سایت Zoho از این فناوری پشتیبانی می کنند.

کپی رایت و صنعت سینما و موسیقی

سال گذشته تعدادی از گروه های موسیقی محبوب، آلبوم های خود را به صورت رایگان برای بارگذاری علاقه مندان شان روی وب سایت های خود قرار دادند. آنها از طرفداران خود خواستند به آلبوم ها گوش بدهند و بعد از گوش دادن در صورت تمایل، به هر میزان که دوست دارند، به آنها پول پرداخت کنند. در همین سال به رای دادگاه، سایت اشتراک غیرقانونی فیلم «تورنت اسپای» بسته شد و مسوولان این سایت به 110 میلیون دلار جریمه محکوم شدند. اما سایت اشتراک تورنت دیگر یعنی «پایریت بی»، پرطرفدارتر از همیشه به کار خود ادامه داد. سال گذشته، نتایج یک نظرسنجی نشان داد یک سوم کسانی که اینترنت پهن باند دارند، آگاهانه فایل های مشمول کپی رایت را دانلود می کنند. در این سال، تعداد قطعات موسیقی فروشگاه آنلاین موسیقی اپل یعنی iTunes، از پنج میلیارد گذشت. فروشگاهی که به ادعای اپل،70 درصد سهم فروش آنلاین موسیقی را در اختیار دارد.

کامپیوترهای سبز

رویکرد به ساختن سخت افزارهایی که محیط زیست را آلوده نکنند، بیشتر از هر زمان دیگری جلوه کرد. اپل ادعا کرد که با «مک بوک پرو»ی جدیدش، سبزترین لپ تاپ را ساخته است، در این میان شرکت مشهور «دل» و سازندگان پنل های LCD هم رویکرد مشابهی را اتخاذ کردند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed