تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مسائل قضایی

تاریخ ارسال: یکشنبه، 18 اسفندماه 1387  

 

دادگاه مدیر مسئول وقت هفته‌نامه «ایران جوان» برگزار شد

 
 

مدیر مسئول وقت هفته‌نامه ایران جوان در آخرین دفاعیات خود گفت:‌ خوشحالم که در نظامی زندگی می‌کنیم که وقتی اختلافی نیز وجود دارد تفنگ و نیروی نظامی تعیین کننده نیست بلکه دادگاه و هیئت منصفه است.  

 
 

مدیر مسئول وقت هفته‌نامه ایران جوان در آخرین دفاعیات خود گفت:‌ خوشحالم که در نظامی زندگی می‌کنیم که وقتی اختلافی نیز وجود دارد تفنگ و نیروی نظامی تعیین کننده نیست بلکه دادگاه و هیئت منصفه است.

به گزارش فارس، دادگاه رسیدگی به اتهامات مطبوعاتی مدیران مسئول وقت هفته‌نامه ایران جوان فریدون وردی‌نژاد و بهروز بهزادی امروز به تصدی قاضی حسینیان‌ با حضور هیئت منصفه دادگاه مطبوعات به صورت علنی در شعبه 1083 دادگاه عمومی استان تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، شاکیان این پرونده دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نماینده مدعی‌العموم و معاون وقت رئیس کل دادگستری استان تهران، ناحیه مقاومت بسیج سپاه محلات‌، قربان حسین مظفری، شعبانعلی اسلامی و جلال ریخته‌گر و چند شاکی خصوصی دیگر بودند.

این هفته‌نامه به دستور سرپرست دادسرای کارکنان دولت و رسانه به دلیل نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی توقیف شده بود.

در ابتدای جلسه نماینده مدعی‌العموم متن کیفرخواست را به این شرح قرائت کرد: به موجب بند 2 ماده 6 قانون مطبوعات مسئولان نشریه موظف شدند از ارائه هرگونه اقدامی در جهت اشاعه فحشا و منکرات و انتشار عکس و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی خودداری کنند که متاسفانه این مهم مورد توجه مدیر هفته‌نامه واقع نشده و علی‌رغم تأکیدات قانون‌گذار در شماره‌های متعدد نشریه مبادرت به درج مطالب و انجام مصاحبه‌هایی کرده است که از مصادیق اشاعه فساد و منکرات در جامعه بوده و در نتیجه موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی و اخلاق در جامعه اسلامی شده است.

وردی‌نژاد مدیر‌مسئول اسبق هفته‌نامه ایران جوان که از شماره 1 تا 125 یعنی تاریخ 12/10/78 مدیر مسئول این نشریه بوده است، در دفاع از اتهامات خود که اشاعه فحشا و ترویج فرهنگ مبتذل غربی، ترویج ابتذال و اباحه‌گری، تبلیغ گروه‌های غیر‌قانونی، استفاده ابزاری از تصاویر زنان، نشر مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی، نشر اکاذیب و افترا علیه نیروهای انقلاب، اشاعه فرهنگ بی‌بند و باری غرب، نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی و افترا به نشر اکاذیب است‌، گفت: خیلی متأسفم که بعد از 10 سال باید در این جایگاه بایستم و با این اتهامات که نسبت به نشریه‌ای که در یک مؤسسه دولتی منتشر می‌شده است مطرح شده به عنوان کسی که جایگاهش معاون وزیر ارشاد بوده است به اتهام ناامن کردن فضای عمومی محاکمه شوم ولی به هر حال روند زندگی همین است و دادگاه نیز با حضور هیئت منصفه برگزار شده است.

وی افزود: تصورم این بود که به علت حاضر نشدن شاکیان و همچنین گذشت‌ 10 سال این پرونده از رسیدگی ساقط شده باشد.

وردی‌نژاد ادامه داد: لایحه دفاعیه ما برای هئیت منصفه روی پیک گذاشته نشده است و مطالبی که 10 سال پیش در این لایحه به عنوان دفاع درج شده بود در اختیار آنان قرار نگرفته است. اگر این پیک در اختیار اعضا گذاشته می‌شد بنده راحت‌تر می‌توانستم صحبت کنم.

وی اضافه کرد: واقعا مشکل است بعد از 10 سال درباره اتهامات این نشریه که همه مسئولان مؤسسه آن تغییر کرده‌اند، صحبت کنم. به هر حال این نشریه در مدت انتشار ارتباط مناسبی را با جوانان برقرار کرده بود و در آن مقطع پربیننده‌ترین نشریه بود.

وردی‌نژاد ادامه داد: اشکالی ندارد که ما محاکمه می‌شویم آیا در این 10 سال که مجله بسته بود وضعیت جوانان بهتر شد آیا دیگر کسی مسائلی را که ما در هفته‌نامه‌مان مطرح می‌کردیم مطرح نکرد.

وی تصریح کرد:‌ می‌توانید بررسی کنید 12 روز بعد از چاپ گزارش ایران جوان درباره نامناسب بودن فضای پارک لاله، نیروی انتظامی این پارک را پاک‌سازی کرد. همچنین در کنار گزارشی که درباره موسیقی در نشریه ایران جوان درج شده بود و مورد اتهام است در شماره بعد نظرات حضرت امام خمینی و آقای جنتی نیز چاپ شده بود.

وردی‌نژاد همچنین به چاپ مصاحبه گلشیری در شماره 84 این هفته نامه اشاره کرد و گفت: در کجا گفته شده است که نمی‌توان‌ با وی مصاحبه کرد‌.

وی افزود: فضای 10 سال پیش را تصور کنید این اتهامات با آن فضا قابل فهم است. مثلاً گزارش خاک سفید تهرانپارس که در نشریه منعکس شده بود و از موارد اتهام است درباره فضای نامناسب این منطقه در آن دوران است که گزارش مؤثری نیز بود.

وردی‌نژاد اضافه کرد: درباره اتهام چینش سیاسی‌ در مجله نیز که از سوی سپاه مطرح شده است باید بگویم ایران جوان اصلاً سیاسی نبوده بلکه هفته‌نامه‌ای اجتماعی برای جوانان است و این‌ اتهامات برداشت‌های سلیقه‌ای بررسی کننده ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر است که آن‌ها را رد می‌کنم زیرا برداشت سلیقه‌ای است.

وی ادامه داد: درباره شکایت بسیج محلات نیز باید بگویم شکایت نیروی مقاومت نه از هفته نامه ایران جوان و نه از بنده است بلکه از نویسندگان مطلب شکایت شده است.

وردی‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به خدمات زیادی که هفته‌نامه ایران جوان در سال‌های انتشار داشته است و همچنین گزارش‌های متعدد تأثیرگذار و حرکت‌های مثبت اخلاقی و اجتماعی این نشریه،‌ ‌تقاضای تبرعه و رد موارد اتهامی را دارم.

وی در آخرین دفاع خود گفت: علی‌رغم این‌که میل باطنی‌ام نبود که به عنوان متهم بعد از 30 سال کار در این جایگاه قرار بگیریم در دادگاه حاضر شدم و خوشحالم که در نظامی زندگی می‌کنیم که وقتی اختلافی نیز وجود دارد تفنگ و نیروی انتظامی تعیین کننده نیست بلکه دادگاه و هیئت منصفه است؛ تقاضا می‌کنم با نگاه جامع مثل گذشته این پرونده را بررسی کنید و هر چه حکم کنید برای ما محترم است‌.

در ادامه این دادگاه بهزادی نیز که از‌ تاریخ 12/10/87 مسئولیت این هفته‌نامه را برعهده داشته است در دفاع از اتهامات خود که نشر مطالب خلاف عفت عمومی و اشاعه منکرات‌، درج تصاویر خلاف عفت عمومی، ترویج موسیقی مبتذل، درج مطالبی درباره ازدواج موقت و مقایسه آن با بی‌بند و باری و نشر اکاذیب بود، گفت: باید یادآور شوم که بنده هیچ‌وقت مقام دولتی نداشته‌ام و از زمان شروع به کار درآمدم از روزنامه‌نگاری بوده است و در روزنامه‌ها در سمت دبیر و سردبیر مشغول به کار بوده‌ام؛ بنده کاملاً روزی را که آقای وردی‌نژاد به عنوان مدیر‌عامل خبرگزاری ایرنا و مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران از من درخواست کردند تا مسئولیت این هفته‌نامه را به عهده بگیرم به یاد دارم و امروز واقعا تعجب می‌کنم که متهم شدم و باید جواب بدهم.

وردی‌نژاد آن روز به من گفت این جا یک کشور اسلامی است و باید شرایط دینی را در نشریه رعایت کنید، کشور هم‌اکنون مورد هجوم فرهنگی است و مملکت باید در مقابل هجوم فرهنگی بایستد. سعی کنید جوانان را به سمت هفته‌نامه جذب کنید و به نوعی آن‌ها را که تحت‌تأثیر هجوم بیگانه هستند به سمت سنت‌هایمان سوق دهید.

وی ادامه داد: بنده وقتی دیدم که آقای وردی‌نژاد با آن همه محبوبیت محاکمه می‌شود گفتم تکلیف من روشن است.

بهزادی افزود: کاری که ما کردیم این بود که بتوانیم جوانان را در مقابل هجوم فرهنگی بیگانه که آن زمان آغاز شده بود حفظ کنیم این هجوم هم‌اکنون به اوج رسیده‌ است و تمام تلاش‌ ما بر این بود که به نوعی جوانان را به این نشریه جلب کنیم و آن‌ها را با سنت‌های دینی آشتی دهیم.

وی تأکید کرد:‌ روند ایران جوان از آغاز این چنین بوده است. در‌باره شکایتی نیز که از سوی مدعی‌العموم مطرح شده، برداشتم این است که در فضای حدود‌ 11 سال پیش مملکت که فضای آن زمان با امروز قابل مقایسه نیست مطالبی که آن روز نوشته شده برای جذب جوانان سدی در برابر تهاجم فرهنگی بوده است.
بهزادی تصریح کرد: اگر کسی دوره ایران جوان را داشته باشد و مطالعه کند متوجه می‌شود که هم‌اکنون چه اتفاقی در کشور افتاده است و متأسفم که امروز محاکمه می‌شویم.

وی اضافه کرد: حدود‌ 40 سال است که در این مملکت روزنامه‌نگاری می‌کنم نه تنها اتهاماتی که به من وارد شده انجام نداده‌ام بلکه در دورانی که در ایران جوان بوده‌ام با قصد خدمت به جوانان زیر نظر آقای وردی‌نژاد نشریه را منتشر کردم و به هیچ وجه انتظار این محاکمه را نداشتم.

بهزادی ادامه داد: خواهش می‌کنم اعضای هیئت منصفه مطبوعات تمام گزارش‌های منتشر شده در ایران جوان را که مورد اتهام است به طور کامل بخوانند زیرا نتیجه‌گیری این گزارش‌ها مهم است و نتیجه است که بر مخاطبان تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: با ضرس قاطع می‌گویم تمام گزارش‌های مورد اتهام و نتیجه‌گیری آن‌ها برای این بوده که از رفتن جوانان به سوی تهاجم فرهنگی جلوگیری کنیم و آن‌ها را به سمت سنت‌های خودمان سوق دهیم؛ حال در برخی موارد اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد اما هیچ قصد خاصی به‌ جز خدمت به مردم در درج مطالب نشریه نبوده است.

بهزادی در آخرین دفاع خود گفت: در هر کاری امکان خطا غیر‌عمد می‌رود. من هم ادعا نمی‌کنم آدمی خالی از خطا هستم شاید من هم در درج این مطالب خطایی کرده باشم به هر حال آن را غیر عمد می‌دانم و قصدی به جز خدمت نداشته‌ام.

حسینیان در پایان ضمن اعلام ختم جلسه گفت: شکایت نیروی مقاومت بسیج از نویسندگان مطلب بوده است و متوجه مدیر‌مسئول نیست.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed