در شرایطی که نشریههای رایگان در سراسر جهان تعطیل میشوند و هزینههای خود را کاهش میدهند بهنظر میرسد نشریه های رایگان در ایتالیا از این روند جان سالم بهدربرده باشند.
به گزارش ایسنا، در حالی که در تمامی اروپا تیراژ روزنامههای رایگان رو به کاهش است و روزنامهها تعطیل میشود به نظر میرسد ایتالیا از این قاعده مستثنی باشد به طوریکه علاوه بر نشریههای محلی رایگان، هنوز شش نشریه رایگان ملی وجود دارند که در بازارهای بزرگ این کشور توزیع میشوند.
مترو در سال 2000 آغاز به کار کرد و اکنون هفت نسخه با تیراژ 850 هزار، در ایتالیا منتشر میکند اگرچه نسخه مترو در برگامو سال گذشته تعطیل شد. نشریه Leggo یک سال بعد آغاز به کار کرد و با تیراژ بیش از یک میلیون در 12 بازار ایتالیا حاضر است. سیتی در سال 2000 در میلان و رم فعالیتش را آغاز کرد و این نشریه اکنون با تیراژ 850 هزار در 9 بازار منتشر میشود.
E Polis چهارمین نشریه ملی رایگان ایتالیا بود که در سال 2006 توسط نیکی گروسو صاحب Sardinian Media منتشر شد. گروسو پیش از آنll Sardegna را در بازار خانگیاش اداره کرده و این مدل را به 13 بازار توسعه داد. با این حال این گروه با دشواریهای مالی مواجه شده و به مالکیت صاحبان جدیدی درآمد و تیراژ آن کاهش یافت اما در سال 2008 سه نسخه جدید دیگر در تورینو، باری و پالرمو با تیراژ کلی بیش از 500 هزار شروع به انتشار کردند.
همچنین در سال 2006 نشریه اقتصادی Il Solo 24 Ore نشریه عصرگاهی رایگان 24minuti را در رم و میلان با تیراژ کلی 450 هزار منتشر کرد و سرانجام در ماه ژانویه 2008 کارمندان سابق Epolis نشریه DNews را درچهار بازار رم، میلان، برگامو و ورونا آغاز کردند که مدعی تیراژ 800 هزاری است.
بر اساس گزارش newspaperinnovation، تیراژ نشریههای رایگان ملی ایتالیا حدود 4.5 میلیون نسخه و همتایان پولی آنها 5.5 میلیون نسخه است. این آمار نشان میدهد بازار نشریههای رایگان ایتالیا به همان وسعت با فشارهای مالی و کاهش خوانندگان که نشریههای دیگر در جهان تجربه کردهاند، مواجه نیست.
به عنوان مثال مترو هفت نسخه نشریه در ایتالیا با تیراژ 850 هزار منتشر میکند اما چاپ نشریه خود را در اسپانیا به دلیل ضررهای غیرقابل جبران متوقف کرده است.