طبق گزارش MessageLabs، در سال 2008 ایجاد اکانتهای جعلی در سایتهای شبکه اجتماعی به روش متداول در میان کلاهبرداران اینترنتی تبدیل شد.
به گزارش ایسنا، طبق گزارش این شرکت که متخصص در بررسی مشکلات و تهدیدات امنیتی پیامها است، این اکانتهای جعلی برای ارسال لینکهای مخرب مورد استفاده قرار میگیرد که معمولا کاربران را به سایتهای فیشینگ هدایت میکند.
کلاهبرداران سپس از اطلاعات شخصی به دست آمده در این سایتها مانند نام کاربری و کلمه عبور کاربران استفاده میکنند تا به اکانتهای قانونی آنها دسترسی یابند.
کلاهبرداران با استفاده از این اکانتها کامنت وبلاگ در صفحه دوستان کاربران ارسال و پیامهایی از این اکانتها به اکانتهای دیگر میفرستند که معمولا این پیامها حاوی هرزنامه و لینکهایی به سایتهای هرزنامه مانند دارو فروشیهای آنلاین هستند.
به گفته مدیر منطقه آسیای جنوبی MessageLabs، وب 2 فرصتهای بینهایتی را برای کلاهبرداران به منظور انتشار نرمافزارهای مخرب از طریق ایجاد اکانتهای جعلی در شبکههای اجتماعی فراهم کرده و در سال 2008 تهدیدهایی که محیطهای شبکه اجتماعی را هدف میگیرند به تحقق پیوستند.
گزارشی دیگری که از سوی سیمانتک منتشر شده خاطرنشان کرده که این روند کاهش نخواهد یافت و سایتهای شبکه اجتماعی همچنان مکانهای محبوبی برای خلافکاران اینترنتی خواهند بود که در جستوجوی قربانیان احتمالی هستند.