سایت بی.بی.سی فارسی - در پی اجرای اصلاحات رسانه ای نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، شهروندان این کشور نخستین بار برنامه های شبکه های دولتی تلویزیون را بدون پخش آگهی بازرگانی تماشا کردند.
پخش آگهی های بازرگانی در شبکه های عمومی تلویزیون فرانسه از ساعت هشت شب تا شش صبح ممنوع شده و قرار است تا سال ۲۰۱۱ به طور کامل حذف شود.
این کار بخشی از برنامه آقای سارکوزی برای تغییر ساختار رسانه های دولتی فرانسه است.
آقای سارکوزی می گوید قصد دارد کیفیت برنامه های تلویزیونی را بهتر کند ولی منتقدان با رد سخنان او می گویند هدف از این کار اعمال فشار بر رسانه ها به وسیله محدود کردن درآمدهای آنها است.
در این حال، هیات مدیره تلویزیون های عمومی فرانسه که چهار شبکه را شامل می شود، ماه گذشته محدودیت مورد نظر آقای سارکوزی را تصویب کردند.
این محدودیت بخشی از لایحه اصلاحات رسانه ای مورد اختلاف نمایندگان پارلمان فرانسه است.
نیکولا سارکوزی می گوید با حذف اگهی بازرگانی از شبکه های تلویزیونی، این شبکه ها دیگر مجبور نخواهند بود برای افزایش درآمد خود از این راه به پخش برنامه های عامه پسند روی بیاورند و کیفیت برنامه های خود را افزایش خواهند داد.
آقای سارکوزی می گوید کاهش درآمد شبکه های عمومی را از محل افزایش مالیات جذب آگهی های بازرگانی در شبکه های خصوصی و مالیات های جدید شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنت و تلفن جبران خواهد کرد.
منتقدان می گویند این طرح از بین رفتن فرصت های شغلی را به همراه دارد و باعث افزایش درآمد شبکه های تلویزیونی خصوصی مانند تی اف یک می شود که به یکی از دوستان نزدیک آقای سارکوزی تعلق دارد.
آنها همچنین نگرانی خود را از تلاش دولت برای واگذاری اختیار انتصاب روسای شبکه های عمومی به رئیس جمهوری اعلام کرده اند. به گفته آنها این کار استقلال شبکه های تلوزیونی را کاهش می دهد.
در این حال، اتحادیه های صنفی خواستار اعتصاب کارکنان شبکه های تلویزیونی همزمان با بحث درباره لایحه پیشنهادی در سنای فرانسه در روز چهارشنبه شده اند.