دوره دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات طبق آئیننامه متشکل از دو مرحله آموزشی و پژوهشی است. قسمت آموزشی را مجموعه دروس زیر تشکیل میدهد:
روشهای پیشرفته پژوهش در فرهنگ و ارتباطات (۳ واحد)
نظریههای ارتباطات و توسعه (۳ واحد)
ارتباطات میانفرهنگی (۲ واحد)
ارتباطات جمعی و روابط بینالملل (۲ واحد)
شیوههای جدید تحلیل پیامهای ارتباطی (۲ واحد)
سیاستگذاری و برنامهریزی در فرهنگ و ارتباطات (۳ واحد)
ارتباطات جمعی در ایران و کشورهای اسلامی (۳ واحد)
ارتباطات در فرهنگ و تمدن اسلامی ۱ (۲ واحد)
ارتباطات در فرهنگ و تمدن اسلامی ۲ (۲ واحد)
جامعهشناسی ادیان در جهان معاصر (۲ واحد)
جامعهشناسی فرهنگی ایران (۲ واحد)
نظریههای فرهنگی معاصر (۲ واحد)
نظریههای ارتباطی معاصر (۲ واحد)
با توجه به میانرشتهای بودن دوره و همچنین تنوع در سابقه تحصیلی دانشجوان، بهجای پیشنیازهای دروس، مجموعه پیشنیازهای دوره برای هر دانشجو و توسط استاد راهنما تعیین خواهد شد.
مجموع واحدهای این دوره ۵۰ واحد است که ۲۰ واحد آنرا رساله تشکیل میدهد.
اهدافی که از ایجاد این دوره تعقیب میشود، از این قرار است:
۱- کمک به گسترش دانش بشری در عرصههای مشترک دین، فرهنگ و ارتباطات
۲- تقویت تحقیقات در روابط و تاثیرات متقابل وسایل ارتباط جمعی، فرهنگ جامعه و دین به عنوان یک نهاد اجتماعی
۳- تربیت صاحبنظرانی که با توجه به نقش دین در فرهنگهای مختلف و با شناخت عمیق تواناییها و نقش اجتماعی وسایل ارتباط جمعی به گسترش اسلام و معنویت در سطح جهان مدد رساند
۴- تربیت کارشناسانی که با آگاهی از نقش دین در فرهنگ جامعه ایرانی و دیگر جوامع اسلامی و با درنظر گرفتن ویژگیهای فرهنگی هر جامعه خاص، توان سیاستگذاری و برنامهریزی در امور فرهنگی و ارتباطی داشته باشند.
۶- تربیت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در رشتههای مربوط به فرهنگ و ارتباطات و تبلیغ.