چاپ نخست کتاب ' راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی' تالیف حسن قربانی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.
به گزارش ایرنا، این کتاب محصول دوران پس از اینترنت، وب و تولد شبکه های اجتماعی است که 15 سال از ظهور آن می گذرد.
خبرنگار کوله پشتی، مثل یک طبیعت گرد تنها، همه وسایل مورد نیاز برای گردآوری، ضبط و ارسال خبر، عکس خبری، گزارش تصویری و ارتباط با منابع اطلاعاتی دیجیتال برای تکمیل گزارش های خود را همه جا همراه خود دارد.
در کتاب حاضر نویسنده که خود یکی از خبرنگاران باسابقه، حاصل تجارب و مطالعات و رموز کارش را در اختیار همه علاقمندان جوان قرار داده است.
نویسنده در این کتاب سعی کرده با استفاده از سه دهه تجربه در دنیای رسانه و ارتباطات و بهره گیری از نظر دیگر دست اندرکاران و فعالان رسانه، که به کار خبرنگاری اشتیاق نشان داده اند، ویژگی های خبرنگاری کوله پشتی، ماهیت و چیستی آن، کاربردها و دیگر ابعاد این پدیده ارتباطی را با نگاهی موشکافانه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.
کتاب راز و رمز خبرنگاری کوله پشتی در هشت فصل تدوین شده است، بخش اول کتاب پدیده نوظهور خبرنگاری کوله پشتی را تعریف کرده و آن از جنبه های اقتصادی، ارتباطی و سرعت مورد بررسی قرار می دهد و بخش دوم کتاب نیز برای خواننده بیان می کند که خبرنگاری کوله پشتی از کجا آمده و چه عواملی باعث ظهور چنین پدیده ای در رسانه و فضای ارتباطات شده است.
در بخش سوم کتاب، مطالبی درمورد کدام رسانه و آدم ها باید از این پدیده استفاده کنند، بیان شده و بخش چهارم با عنوان 'توانایی هایی که خبرنگار کوله پشتی باید داشته باشد' به بیان ویژگی های یک خبرنگار کوله پشتی می پردازد و بیان می کند که خبرنگار کوله پشتی باید توانایی تصویربرداری، توانایی تدوین و آرشیو، شناخت صدا و توانایی صدابرداری و صداگذاری، توانایی کار در فضای مجازی، توانایی ارسال، توانایی حسی و جسمی و توانایی سوژه یابی را داشته باشد.
بخش پنجم کتاب خبرنگاری کوله پشتی را به یک خبرنگاری چریکی تشبیه کرده و ویژگی های این نوع خبرنگاری را بیان می کند و فصل ششم حوزه فعالیت خبرنگار کوله پشتی را در رویداد بحران، فوری، محلی، مناسبت ها و گزارش های نرم و لایه های پنهان و مستندسازی مورد واکاوی قرار می دهد.
در فصل هفتم نویسنده کتاب از مخالفان و موافقان خبرنگاری کوله پشتی نام برده و نظرات آنان را بیان می کند و فصل هشتم به بررسی نحوه فعالیت خبرنگار کوله پشتی در هنگام مصاحبه، پشت دوربین، ارتباط زنده، ضبط پلاتو، تدوین و غیره می پردازد.
در بخش پایانی کتاب نویسنده 20 توصیه و دو تجربه خود را در زمینه خبرنگاری کوله پشتی برای خواننده بازگو می کند تا ابعاد گسترده این پدیده ارتباطی بیشتر روشن شود.
این کتاب در 96 صفحه و با قیمت 50 هزار ریال عرضه می شود.