کتاب کمپین دیپلماسی رسانه ای نوشته رها خرازی توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
به گزارش ایرنا، نویسنده در این کتاب، کمپین دیپلماسی رسانه ای را تکرار بی پایان بازبینی، بازاریابی، بازطراحی و اجرای آن بخش از دیپلماسی می داند که امکان راهیابی به فضای رسانه ها را می یابد.
در بخش نخست کتاب، دیپلماسی رسانه ای به مثابه کاربری رسانه ها از سوی رهبران و دیپلمات ها به منظور تحلیل و پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی توصیف شده که به طور ویژه امتداد دیپلماسی و سیاست خارجی هر کشور با هر نظام رسانه ای و در هر نظام سیاسی ـ حاکمیتی است.
در یک نگاه اجمالی، کمپین دیپلماسی رسانه ای تابع مدلی شبکه ای و غیرسلسله مراتبی است که همه بازیگران دیپلماتیک رسمی و غیررسمی را در راستای دیپلماسی مذاکرات و حل تعارضات، در چارچوب ارتباطات استراتژیک کشور به خدمت می گیرد.
کمپین دیپلماسی رسانه ای برخلاقیت و نوآوری فکری و طرح های ابتکاری استوار است؛ البته خلاقیت ها و ابتکارات دیپلماسی رسانه ای، نه به معنای دستیابی و انتقال سریع اطلاعات به روز دیپلماسی و سیاست خارجی، که در پرداخت رسانه ای خلاقانه، مبتکرانه و تأثیرگذار به آنهاست.
این کتاب در 6 بخش با موضوعات بخش اول کمپین دیپلماسی رسانه ای هوشمند عطف به ارتباطات استراتژیک و بخش دوم کمپین دیپلماسی رسانه ای مذاکرات به بازار کتاب آمد.
در بخش سوم کتاب عنوان «رسانه ها؛ بازیگران نوین دیپلماتیک» بررسی موضوعاتی چون «رسانه ها؛ بازیگران نوین دیپلماتیک، رسانه ها؛ بازیگران کمپین دیپلماسی رسانه ای هوشمند» بررسی شده است.
در بخش چهارم کتاب نیز موضوع گفتمان سازی دیپلماتیک رسانه ای به چشم می خورد که به تحلیل گفتمان دیپلماسی رسانه ای، گفتمان سازی دیپلماتیک رسانه ای، کمپین دیپلماسی رسانه ای، می پردازد.
بخش پنجم این کتاب نیز «کمپین دیپلماسی رسانه ای عطف به وب هوشمند» نام دارد و از زوایای مختلف کمپین دیپلماسی رسانه ای عطف به وب هوشمند را مورد بررسی قرار می دهد.
در بخش ششم این کتاب نیز موضوع برندینگ کشوری؛ آرمان ـ طرح ارتباطات استراتژیک کشور به چشم می خورد که با پرداختن به مباحثی چون: ظرفیت های نخبگان سیاسی، تعامل رسانه ها، انعکاس منافع ملی و برندینگ منفی کشوری مورد واکاوی قرار می دهد.