عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نقش رسانهها در توسعه فرهنگی پیوند زدن نوآوریها به درخت کهنسال و بارور سنتها میداند.
به گزارش فارس، هادی خانیکی در سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع اندیشه پیشرفت و الگوهای ارتباطات و توسعه ملی در ایران اظهار داشت: اندیشه پیشرفت، اندیشه جدیدی در تاریخ بشر نیست. اما آنجا که نسبتی با فضیلت انسان معقول و جامعه مدرن مییابد، اندیشه نویی به حساب میآید که در ساحتها و مناظر مختلف مورد نقد قرار گرفته است.
وی با اشاره به شکلگیری مفهوم توسعه ملی گفت: در سال 1353 پژوهشهای نوین ارتباطی با تاسیس پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران افقهای جدیدی را در مطالعات تطبیقی و تاریخی توسعه گشود که تبیین مسائل گذار ایران از جامعه سنتی به صنعتی و اطلاعاتی و لزوم توجه یکپارچه به نقش حساس اطلاعات به عنوان یکی از ضرورتهای موجود بود.
وی ادامه داد: مسائل توسعه ملی و انتقادی آن با مقوله توسعه از جمله مباحث پایدار در حوزه ارتباطات و توسعه در ایران است که در مطالعات مختلف پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران سهم بزرگی را به خود اختصاص داده است.
خانیکی گفت: در مطالعات توسعهای دکتر مجید تهرانیان مفهوم توسعه به دنبال پیجویی اندیشه پیشرفت است.ابهامهای واژه توسعه به مسئله توصیف در برابر توجیه و جبر و اختیار در توسعه میپردازد.
وی افزود: 6 دگرگونی بزرگ در سیر گذار وجود دارد. گذار از اقتصاد خودبسنده و خودمصرفی کشاورزی به سوی اقتصاد پیچیده و متکی بر داده و ستد پولی و اعتباری بازار، گذار از نظامهای سیاسی خودکامه یا سلسله مراتبی که در آن بالارتبگی و منزلت رابطههای اساسی رسیدن به قدرت هستند.
وی افزود: همچنین گذار از پراکندگی ساختها و ویژهکارهای اجتماعی، گذار از نظامهای شفاهی ارتباطی به یک نظام یکپارچه خبری رسانهای ارتباطی که در آن، کتاب، روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، تلگراف و .. در حال تکوین است و گذار از ساختهای روانی بسته و ایستا به ساختهای پویا.
خانیکی گفت: در بعد ارتباطی ارتباط عامل زاینده و ناهمسازی عامل بازدارنده است و عامل تعیین کننده آن همسازی است. در الگوی توسعه ملی تهرانیان کار ارتباطات تقویت پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کاهش فاصلههای میان فرهنگ و ساختار سنتی و مدرن جامعه است.
وی افزود: تهرانیان تعبیر صریحی به کار میبرد. وی در زمینه رشد فرهنگی، نقش رسانهها را پیوند زدن نوآوریها به درخت کهنسال و بارور سنتها میداند.
وی خاطرنشان کرد: در مباحث ارتباطات توسعه نیاز به مطالعه تاریخی داریم. در کشور کارهای مهمی انجام گرفته است و دغدغههایی وجود داشته تا در مدلهای بازار گرفتار نشویم.