تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: وب‌سایت

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 28 اسفندماه 1392  

 

نگاهی بر جولان جاعلان الکسا در وب فارسی

 
 

و مروری به برترین وب‏سایت‏های ۱۳۹۲ در لیست الکسای ایران 

 
 

مروری به برترین وب‏ سایت‏ های ۱۳۹۲ در لیست الکسای ایران
و نگاهی بر جولان جاعلان الکسا در وب فارسی

محمد مهدی مولایی - ابزار اینترنتی الکسا که از سال 1996 آغاز به‏فعالیت کرده و به‏عنوان مرجعی در حوزه داده‏های وب شناخته می‏شود، در سال‏های اخیر در فضای وب فارسی به اعتباری بالاتر از آنچه که باید دست یافته است. قابل توجه‏ترین سرویس الکسا، رتبه‏بندی وب‏سایت‏ها است که بر مبنای میزان بازدید آنها انجام می‏شود. هرچند که از ابتدای ارائه این سرویس به این رتبه‏بندی انتقادهای فنی بسیاری وارد بود، اما به‏دلیل وجود نداشتن مرجع معتبرتری که امکان مقایسه وب‏سایت‏ها را فراهم کند، لیست‏ برترین‏های الکسا با پذیرش ایرادهای وارده بر میزان دقت آن، از سوی کارشناسان و تحلیل‏گران وب مورد استناد قرار می‏گرفت.

از همین رو بود که ما نیز از هفت سال پیش که لیست تفکیکی الکسا برای برترین وب‏سایت‏های هرکشور منتشر شد، با استناد به این لیست گزارش سالانه وضعیت پرمراجعه‏ترین‏های وب برای کاربران ایران را منتشر کرده‏ایم.

اما در سه چهار سال اخیر که وب فارسی با رشد قابل توجهی از نظر گردش مالی مواجه شده و گرایش به ارائه آگهی‏های اینترنتی از سوی سازمان‏ها و شرکت‏های خارج از وب گسترش پیدا کرده، به رتبه‏بندی الکسا باید بیشتر از قبل با دیده تردید نگریست. مبنا قرار گرفتن رتبه الکسا برای دریافت آگهی بیشتر باعث شده، تلاش برای دستکاری در نتایج این ابزار اینترنتی به‏منظور ارتقای رتبه و به تبع آن کسب سود بیشتر نیز افزایش پیدا کند.

کافی است به فارسی عبارت «افزایش رتبه آلکسا» را در گوگل جست‏وجو کنید. نتیجه قابل توجه خواهد بود. علاوه بر راهنماها و دستورالعمل‏هایی که نحوه دستکاری و تلقب در آمار الکسا برای بالاتر بردن وب‏سایت را به‏ شما آموزش می‏دهند، ده‏ها وب‏سایت ریز و درشت نیز در نتایج جست‏وجو ظاهر می‏شوند که جعل و تقلب در الکسا را کسب‏وکار خود قرار داده‏اند.

این خدمت‏دهندگان با دریافت هزینه‏ای از صاحبان وب‏سایت‏های دیگر، با استفاده از تکنیک‏های فنیِ جعل بازدیدکننده، رتبه وب‏سایت‏ها را در لیست الکسا به‏صورت تصنعی بالا می‏برند. در واقع برخی صاحبان وب‏سایت‏ها هزینه‏ای را صرف افزایش جعلی رتبه‏ وب‏سایت‏شان می‏کنند و از سوی دیگر با اتکا به رتبه جعلی به‏دست آمده از طریق دریافت آگهی (در میان وب‏سایت‏های خصوصی) و یا نمایشِ ارتقا به کارفرما (در میان وب‏سایت‏های سازمانی) درآمد بیشتری را کسب می‏کنند. این بازی به‏ظاهر «برد-برد» برای خریداران و فروشندگان «رتبه‏های جعل شده»، باخت بزرگ‏تری برای وب فارسی است. اتکا به رتبه‏های جعلی وب‏سایت‏ها، اعتماد به کارآمدی تبلیغات اینترنتی را در میان کارفرمایان و سفارش‏دهندگان خدمات وبی کاهش خواهد داد. راه حل چنین مسئله‏ای نیز استناد کمتر به رتبه الکسا به‏عنوان مرجع نهایی و تعیین‏کننده وضعیت وب‏سایت‏هاست.

در گزارش سال گذشته درباره وعده شورای‏ عالی اطلاع‏رسانی برای راه‏اندازی «الکسای ایرانی» که در آن «تراز برتری وب‏سایت‏ها در فیلدها و شاخص‏های متفاوت‏تری از نظر میزان دسترسی، کیفیت، خدمات و کمیت سنجیده شود » سخن گفتیم و ابراز امیدواری کردیم چنین ابزاری راه‏اندازی شود تا مبنای تحلیل‏مان قرار گیرد. همچون سایر وعده‏های توخالی دولتی‏ها چنین پروژه‏ای هنوز به‏ثمر ننشسته و بعید به‏نظر می‏رسد به‏زودی به نتیجه برسد. در نتیجه برای گزارش سالانۀ ما، همچنان چاره‏ای جز اتکا به نتایج الکسا وجود ندارد. البته این نکته را نیز باید درنظر گرفت که امکان دستکاری و تقلب در وب‏سایت‏های رتبه‏های بالای جدول محدود است. ممکن است بتوان یک وب‏سایت تازه‏تاسیس و بی نام نشان را چند روز در میان 1000 وب‏سایت اول ایران وارد کرد، اما رساندن آن به جمع 20تای اول کار چندان ساده‏ای نیست.

با این مقدمه و تاکید دوباره بر اینکه نتایج رتبه‏بندی الکسا کمتر از گذشته قابل اعتماد و اتکا هستند، و البته براساس همان صورت مسئله قدیمی که متاسفانه هیچ مرجع جایگزینی داده‏های لازم برای تحلیل فعالیت سالیانه وب فارسی را فراهم نمی‏آورد، همانند هفت سال گذشته نگاهی به برترین وب‏سایت‏های ۱۳۹۲ در لیست الکسای ایران داشته‏ایم. 20 وب‏سایت اول لیست در جدول «1» با مشخصات‏شان نشان داده‏شده‏اند. در جدول «2» نیز 20 وب‏سایت اول در هفت سال گذشته نشان داده شده‏اند که امکان مقایسه برترین‏های سال‏های گذشته را ممکن می‏کند. برترین‏ها بر اساس وضعیت روزهای پایانی هر سال انتخاب شده‏اند و گزارش‏های مربوط به هر کدام در پایان سال‏های گذشته منتشر شده که در آرشیو مجله قابل دسترس است.

لیست ایران پایان 1392

مرور نتایج جدول «1» نشان می‏دهد همانند قبل برای ششمین سال متوالی گوگل در صدر جدول بخش ایران در الکسا قرار دارد. صدر این جدول شاهد یک تفاوت قابل توجه است و جایگاه دومی یاهو و سومی بلاگفا که در پنج سال گذشته حفظ شده بود با جابه‏جایی این دو همراه بوده است. بدین ترتیب در هفت سال گذشته جایگاه‏های اول تا سوم بین سه وب‏سایت یاهو، بلاگفا و گوگل دست‏به‏دست شده و هیچ وب‏سایتی دیگری نتوانسته به رقابت صدرجدولی راه پیدا کند.


از سه وب‏سایت نخست که بگذریم و تا رتبه بیستم پایین بیاییم، می‏بینیم که در میان بیست وب‏سایت نخست، 18 تای آنها سال گذشته نیز در میان برترین‏ها بوده‏اند. به‏عبارتی اگر چند رتبه بالا پایین شدن را در نظر نگیریم، جدول 20 وب‏سایت برتر نسبت به سال گذشته تنها 10 درصد تغییرات داشته است. دو وب‎‏سایت اسک.دات.کام و میهن‏.وب.ادز برای نخستین بار وارد لیست 20تای اول شده‏اند و در مقابل نسبت به سال گذشته وب‏سایت‏های بانک ملی و پیکوفایل با چند پله سقوط و قرار گرفتن در رتبه‏های 21 و 23 از لیست 20 تایی خارج شده‏اند.

در میان 18 وب‏سایتی که برای دومین سال پیاپی در لیست برترین ها قرار دارند، قابل توجه‏ترین تغییر مربوط به وب‏سایت «پیوندها» است که از جایگاه ششم به جایگاه چهاردهم رسیده است. وب‏سایت «پیوندها» که بازدید خود را از مسیر فیلترینگ سایر وب‏سایت‏ها و ارجاع اجباری کاربران ایرانی بدست می‏آورد پس از اینکه در سه سال پیاپی در میان شش وب سایت اول قرار داشت با سقوط قابل توجهی مواجه شده که شاید بتوان آن را به کم اثرتر شدن سیستم فیلترینگ کشور و گسترش هرچه بیشتر ابزارهای فیلترشکن مرتبط دانست. سایر وب‏سایت‏ها تغییر قابل توجهی نداشته‏اند و همچنان 20 وب‏سایت اول لیست الکسای ایران ترکیی از وب‏سایت‏های اطلاع‏رسانی، پورتال‏ها، ابزارهای وبلاگ‏نویسی، رسانه‏های اجتماعی و وب‏سایت‏های تجاری است.




منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۱۳۳، اسفندماه ۱۳۹۲

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook