تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: بزرگداشت

تاریخ ارسال: یکشنبه، 24 آذرماه 1392  

 

بزرگداشت فرزانه فروتن؛ استاد معتمدنژاد از نگاه شاگردانش

 
 

مراسم بزرگداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد با حضور اساتید و دانشجویان ارتباطات شنبه ۲۳ آذر در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. 

 
 

مراسم بزرگداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد با حضور اساتید و دانشجویان ارتباطات شنبه ۲۳ آذر در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم بزرگداشت در دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی منزل همیشگی استاد کاظم معتمد نژاد و در غیابش در حالی برگزار شد که قرار بود این مراسم نکوداشتی باحضور این "همیشه استاد" باشد، نکوداشتی که با هجرت این باغبان صبر پیشه با یاد و خاطره ایشان همراه شد.

اساتید دانشکده علوم اجتماعی علامه، دانشگاه تهران و دانشکده خبر و همچنین خانواده، دانشجویان و دوستداران استاد در این مراسم گرد هم آمدند تا علاوه مرور خاطرات این "فرزانه فروتن" در قالب نشستی ذخیره علمی خود را به نقد و بررسی بگذارند.

احمد مسجدجامعی، سیدمحمود دعایی، نصرالله جهانگرد، رویا معتمدنژاد، وحید معتمدنژاد، هادی خانیکی،محمدمهدی فرقانی، محمد سلطانی‌فر، یونس شکرخواه، حسام‌الدین آشنا، حسینعلی افخمی، حسن نمکدوست تهرانی و جمع از استادان ارتباطات، اهالی رسانه و دانشجویان ارتباطات در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، انجمن جامعه‌شناسی ایران و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

پناهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی اولین سخنرانی بود که به پشت تریبون رفت و با بیان این نکته که پیشرفت یک کشور وابسته به پیشرفت علم و دانش و پیشرفت دانش مدیون جایگاه دانشمندان است به تقدیر از جایگاه والا دکتر معتمدنژاد در حوزه ارتباطات پرداخت.

"من تنها یک معلم عادی هستم"، "من تنها برای آنکه پاسخگوی دانشجویان باشم، تلاش کردم که خدمت کنم"، "برای من مایه مباهات است که در این سرزمین تحصیل کرده‎ام" این‌ها جملاتی بودند که به روایت کلیپ پخش شده سال‎های دور، از زبان استاد جاری شدند. جملاتی که 9 سال پیش در مراسم نکوداشت استاد، در همین سالن مطهری دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی و با حضور همین اساتیدی که هر یک با افتخار مدال"شاگردی" این "همیشه استاد" را بر سینه خود نصب کرده‎اند از سوی فرزانه فروتن طرح شد. سخنانی که امروز جای خالی گوینده آن، اشک را به چشمان شاگردانش هدیه داد.

خانیکی: نکوداشت تحلیل اندیشه‎های استاد و نه صرفا تجلیل

هادی خانیکی استاد دانشگاه علامه و دبیر همایش نکوداشت استاد معتمدنژاد با بیان این کلام که عجل شتابنده تر از خواسته شیفتگان استاد بود، گفت: با مرگ استاد، تلاش شاگردان و دوستداران استاد که می‌خواستند با نکوداشت یادی از استاد کنند باطل شد و نکوداشت سمت و سویی دیگر یافت.

وی با اشاره به لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطره این فرزانه فروتن، گفت که نام استاد می‎توان در سطح یونسکو، جشنواره خوارزمی و مطبوعات و با انتخاب مقاله و پژوهش برتر زنده نگه داشت.

خانیکی تأکید کرد که "این نشست مهر ختم بر زندگی پدر ارتباطات نیست، بلکه آغازی برای گسترش خواسته‌های استاد است."

وی با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن جایزه علمی ملی و حتی بین‌المللی به نام این استاد فرزانه افزود: می‌خواهیم وجدان علمی استادان، محققان و دانش‌پژوهان این حوزه که استاد معتمدنژاد شناسنامه علم نوین ارتباطات در ایران است را زنده کنیم.

این استاد ارتباطات دانشگاه علامه با بیان این نکته که نکوداشت، تحلیل اندیشه‎های استاد است و نه صرفا تجلیل او، افزود: امید است هر سال در هفته پژوهش این نکوداشت برگزار شود و باید به این نکته توجه کرد که ما بنا نداریم دانش ارتباطات را محصور به آنچه استاد آورد معرفی کنیم بلکه میخواهیم این حرکت آغاز باشد نه پایان.

مسجد جامعی: نامگذاری مکانی به نام استاد معتمدنژاد تا چهلمین روز درگذشت

مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران از دیگر سخنرانان این نکوداشت بود که به تلاش استاد برای تدوین میثاق حرفه‌ای مطبوعات اشاره و از آن به عنوان یکی از میراث ماندگار پدر علم ارتباطات یاد کرد.

وی با بیان این نکته که استاد در فکر نام و نان نبودند، گفت: امیدواریم تا چهلمین روز درگذشت استاد مکانی را در این شهر بزرگ به نام استاد نامگذاری کنیم و همچنین برای اجرایی کردن جایزه‎ای در سطح رسانه به نام استاد با توجه به تمهیدات دولت تدبیر و امید در سطح منطقه ایجاد کنیم.

مقررات حرفه‌ای مورد استفاده صاحبان رسانه، سازمان‌‎های صنفی حوزه رسانه و ارتباطات و اخلاق رسانه‌ای سه سند میثاق حرفه‌ای مطبوعات بودند که رئیس شورای شهر تهران آن‎ها را نماد بخشی از تلاش‎های خستگی ناپذیر استاد معتمدنژاد ذکر کرد و گفت: متأسفانه این سند نیز مانند رشته ارتباطات که قرار بود به یک دانشکده تبدیل شود در نیمه کار رها شد.

حسام‎الدین آشنا: نیاز به حضور جایزه ملی معتمدنژاد در حوزه روزنامه نگاری و مطبوعات

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور با اشاره به این موضوع که استاد عیار معلم عادی بودن را بالا برد و حال حتی نمی‎توان راحت گفت که من معلم عادی هستم. ادامه داد: قدرناشناسی‎ها و جفاهایی که در حق این نگین علمی روا داده شد به گونه‎ای که اتاقی را بر صاحبخانه برنتافتند، فراموش نمی‎شود.

وی بیان داشت که" دانش ارتباطات از ابتدای شکل‌گیری در جهان و ایران با چالش‌های جدی در زمینه‌های نظری و عملی روبه‌رو بوده است. برنامه‌هایی که با هدف روزنامه نگاران پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌هایی که با هدف بسترسازی برای تحقق جامعه ارتباطی در نظر گرفته می‌شود کاملاً متفاوت است."

آشنا یادآور شد: فشار سیاسی و دادگاهی بر رسانه‌ها موجب شد که تعداد انبوهی از فعالان این عرصه محافظه کارانه دنبال کنند. حماسه سیاسی اخیر برای رشته‌ها ارتباطات باید آزادی مسئولانه بیشتری را تحقق داشته باشد، حال که دولت فشار بر مطبوعات و رسانه‌ ملی را کنار گذاشته باید منتظر پاسخ مناسب رسانه‌ها بود.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت توجه جدی بر ایجاد قانون نظام جامع رسانه‌ها و تشکیل شورای عالی رسانه‌ها خاطرنشان کرد: لازم است جایزه ملی برای این استاد فرزانه در عرصه ارتباطات، روزنامه نگاری و پژوهش‌های جامعه ارتباطی وی لحاظ شود.

جهانگرد: استاد تا دهه هشتم زندگی همچنان در عرصه ارتباطات خلاقیت داشت

جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این موضوع که رفتار پرفسور معتمدنژاد بسیار عمیق و در عین حال با صلابت بود، یادآور شد: وی نسبت به موضوعی تندخویی نمی‌کرد و استاد در آستانه دهه 7 و 8 زندگی خودش همچنان خلاقیت داشت.

میرعابدینی: حقوق ارتباطات میراث استاد برای حفاظت از شاگردانش بود

احمد میرعابدینی استاد دانشگاه علامه طباطبایی همگرایی را رویکرد اصلی دکتر معتمدنژاد دانست و گفت: این رویکرد در تمامی سطوح شخصی و فعالیت های ایشان دیده می شد.

وی افزود: نگرانی‎های استاد برای روزنامه‎نگاران در رشته حقوق ارتباطات متولی شد. حقوق ارتباطات میراث دکتر است که برای حفاظت از فرزندانشان از سوی استاد تدوین شد.

زاهدی: اعتقاد راسخ استاد به مجوز نگرفتن مطبوعات

زاهدی اصل استاد دانشگاه علامه به تأکید استاد مبنی بر نیازمند نبودن مطبوعات به دریافت مجوز اشاره و در صحبت‎های ضمن یادآوری جایگاه والا پدر علم ارتباطات، بی مهری‎های انجام شده در حق استاد را نیز مرور کرد و گفت: این چه مدیریتی بود که استاد را از یک اتاق سه متری محروم کرد.

پسر استاد معتمدنژاد: تأکید پدر بر علوم ارتباطات بود، نه علم ارتباطات

پس از اساتید ارتباطات نوبت به رامین معتمدنژاد، پسر استاد رسید تا برای نکوداشت معتمد مطبوعات، پشت تریبون برود.

رامین معتمد نژاد با اشاره به مزاحش با استاد مبنی بر اینکه چرا بر علوم ارتباطات تأکید می‎کنند، نه علم ارتباطات؟، گفت: یکی از پروژه‎های پدر این بود که مقاله‎ای در راستای ایجاد علوم ارتباطات پس از جنگ جهانی دوم تدوین کند اما متأسفانه فرصت نشد.

فرزند استاد معتمدنژاد تأکید کرد: پدر تحت تأثیر همکاران فرهیخته‎اش بود و با یکدیگر رابطه متقابل داشتند و حتی پدر همیشه میگفتند که دانشجویان انگیزه و موجب حرکت من هستند.

وی در پایان خطاب به حاضران گفت: دین ما به شما دین ابدی است که قابل پس دادن نیست.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook