تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: بزرگداشت

تاریخ ارسال: جمعه، 15 آذرماه 1392  

 

دکتر رضائیان: معتمدنژاد نوگشا در پژوهش و نوآور در دیدگاه‌های رسانه‌ای بود

 
 

یک استاد ارتباطات درباره پدر علم ارتباطات ایران گفت: پرفسور کاظم معتمدنژاد نوگشا در پژوهش و نوآور در دیدگاه‌های رسانه‌ای بود.  

 
 

یک استاد ارتباطات درباره پدر علم ارتباطات ایران گفت: پرفسور کاظم معتمدنژاد نوگشا در پژوهش و نوآور در دیدگاه‌های رسانه‌ای بود.

مجید رضائیان محقق و استاد ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر،‌ درباره کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران گفت: من شاگرد مستقیم پروفسور نبودم اما در راه‌اندازی رسانه‌هایی که به عهده‌ام بوده با ایشان ارتباط داشته و از نظریاتشان استفاده کرده‌ام. آزادی و حریّت در کار روزنامه‌نگاری تعریفی دارد که اگر بخواهیم تعریف عملی‌ آن را پیدا کنیم، نمونه بارزش پروفسور معتمدنژاد است و یکی از مسائلی که درباره دکتر معتمدنژاد به عنوان الگو و یک شخصیت تمام‌نشدنی مطرح می‌‌شود، آزادگی و حریت ایشان در عرصه روزنامه‌نگاری و ارتباطات است. مراد این‌که اگر از منافع مخاطب و ضلع مردم در برابر ضلع دولت، دفاع صورت می‌گیرد، باید به این معنا باشد که در چارچوب اصول علمی و حرفه‌ای باشد.

وی افزود: کسانی می‌توانند از منافع مخاطب، دیدگاه‌هایش و نیازهایش دفاع کنند که خودشان از بار و سواد علمی لازم، یا بهتر است بگوییم کافی، برخوردار باشند. اگر چنین باشند، می‌توانند مستقل بودگی و آن آزادگی را حفظ کنند. آقای معتمدنژاد با همه دولت‌ها در مقام یک راهنما و هادی برخورد می‌کردند و برخوردهایشان هم مشفقانه و راهبردی بود. همین نکته اهمیت زیادی برای روزنامه‌نگاران داشت و رفتار و زندگی پروفسور در دوره حیاتشان یک درس واقعی بود.

این استاد ارتباطات در ادامه گفت: نکته دوم این است که بسیاری، از کار پژوهش تعریف مشخص دارند. کارهای دکتر معتمدنژاد تعریف مشخص و معینی را گوشزد می‌کند و فعالیت‌های پژوهشی‌ و به طور مشخص در حوزه حقوق ارتباطات، از دید ایشان یعنی نوگشایی. آقای معتمدنژاد با هر تحقیق، برگ جدیدی را به اطلاعات قبلی اضافه کرد و شما نمی‌توانید مضمون یا عناوین تکراری را در سلسله پژوهش‌هایش ببینید. ما هم باید بیش از حد روی این موضوع حساس باشیم که وقتی قرار است کار و فعالیتی پژوهشی انجام شود، حرف تازه‌ای در آن وجود داشته باشد.

رضائیان گفت:‌ نکته سوم این است که شاید در نسل‌های امروزی روزنامه‌نگاری و حوزه ارتباطات یک مورد کم‌رنگ‌ شده باشد اما باید بدانیم که آن یک مورد هیچ‌موقع از بین نخواهد رفت و آن هم رفتار و اخلاق علمی است که دکتر معتمدنژاد در این حوزه داشت. ایشان به شدت فروتن بود و بدون هیچ‌گونه جانب‌داری خاص، نصیحت می‌کرد و خیرخواهی داشت. ایشان هر دیدگاهی که داشت مطرح می‌کرد. مثلا اگر قرار بود نظام جامع رسانه‌ها تدوین شود، ایشان همه تلاشش در این باره به کار گرفت و نظریاتش را ارائه کرد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: دیدگاه‌های آقای معتمدنژاد که مهم‌تر از دیگر ویژگی‌هایش هستند، بسیار گسترده‌ هستند ولی من می‌خواستم روی این 3 نکته تاکید کنم. ایشان در دوره‌ای که می‌خواستیم روزنامه ایران را راه‌اندازی کنیم، نه تنها راهنمایی می‌کرد، بلکه بحث‌ها را گسترش و توسعه می‌داد. در مجموع اگر بخواهم این جملات را جمع‌بندی کنم باید بگویم ایشان نوگشا در پژوهش و نوآور در دیدگاه‌های رسانه‌ای بود. ما، کسی را که ژورنالیسم را با ارتباطات تلفیق کند، کم داشته‌ایم. دکتر معتمدنژاد هم ژورنالیسم، هم ارتباطات و هم حقوق را می‌شناخت و همان‌میزان که برای روزنامه‌نگاران الگوست، بری دانشجویان و فعالان حوزه ارتباطات نیز الگو و شاخص است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook