تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: دنیای مطبوعات

تاریخ ارسال: جمعه، 8 آذرماه 1392  

 

تیراژ روزنامه‌ها کمتر از یک میلیون و 200 هزار نسخه است

 
 

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هم اکنون تیراژ روزنامه‌ها برابر یک میلیون و 200 هزار نسخه است گفت: مسئولان از مواجهه با رسانه‌ها فراری هستند.  

 
 

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هم اکنون تیراژ روزنامه‌ها برابر یک میلیون و 200 هزار نسخه است گفت: مسئولان از مواجهه با رسانه‌ها فراری هستند.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، حسین انتظامی در مراسم اختتامیه دوره‌های آموزش تخصصی خبرنگاری و تجلیل از اساتید مطرح رسانه که در محل ساختمان بسیج صدا و سیما برگزار شد ضمن تبریک به مسئولان انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به دلیل حسن توجه به مقوله آموزش اظهار داشت: از این جهت خرسندم که یک انجمن صنفی به ‌آموزش کاربردی توجه کرده است چرا که بنگاه‌های بزرگ و نهادهای مدنی باید به این مسئله توجه کنند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فراهم ساختن تسهیلات علمی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 5 هزار و 800 نشریه دارای مجوز در کشور وجود دارد ادامه داد: از 16 سال گذشته یکی از صحبت‌ها این بود که شتاب زیادی در صدور مجوز نشریات ایجاد شود، اگر چه این حرکت توسعه‌ای است اما بی‌برنامگی در این باره باعث می‌شود خود به خود به امری ضد توسعه تبدیل شود.

انتظامی با بیان اینکه بنده به آمار گذشته کاری ندارم ادامه داد: معمولاً دولت‌ها نسبت به رقم‌های بیان شده درصدی را اعلام می‌کردند که بنده اعلام می‌کنم تیراژ روزنامه‌ها هم اکنون کمتر از یک میلیون و 200 هزار نسخه است.

وی بیان داشت: بدون توجه به طرح آمایش سرزمین مجوزها صادر می‌شود که نهایتاً با این مسئله روبه‌رو می‌شویم که برخی روزنامه ها تک برگی منتشر می‌شوند که در مقیاس حرفه‌ای نمی‌توانیم اسم آن را روزنامه بگذاریم.

به گفته معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدنه روزنامه‌نگاری کشور در حال حاضر ظرفیت تولید این همه روزنامه و همچنین سایت خبرگزاری را ندارد.

انتظامی ادامه داد: یکی از بحث‌ها، آموزش و مهارت بوده و لازم است آموزش‌های کاربردی جدی گرفته شود چرا که این امر زمینه جهش را فراهم می‌آورد.

وی در ادامه یاد‌آور شد در بحث آمایش سرزمین باید اقتصاد رسانه و مطبوعات مورد توجه قرار گیرد، رابطه مطبوعات با دولت همیشه این است که منتظر دریافت یارانه آن هم از نوع مستقیم هستند این در حالی است که در سایر کشورها یارانه به صورت غیرمستقیم به رسانه‌ها و مطبوعات تعلق می‌گیرد.

به گفته وی، قیمت تمام شده رسانه‌ها در این کشورها زیاد تمام نمی‌شود و رسانه‌ها با سهولت بهتری به دست مصرف کننده می‌رسد.

انتظامی در ادامه همچنین با تأکید بر توجه به مدیریت رسانه‌ ادامه داد: توسعه آموزش و همچنین تقویت مراکز آموزشی از سیاست‌های معاون مطبوعاتی ارشاد است، معاونت مطبوعاتی نمی‌خواهد رقیب آموزش باشد بلکه در صدد تقویت مراکز آموزشی است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: آموزش کار حرفه‌ای را توسعه می‌دهد این امر یکی از نقیصه‌های موجود فضای رسانه‌ای است، متأسفانه بازنمایی درستی از جایگاه رسانه در افکار عمومی و حتی در مسئولان وجود ندارد.

انتظامی با بیان اینکه مسئولان از مواجهه با رسانه‌ها فراری هستند گفت: هم اکنون مسئولان به نحوی از روزنامه‌نگاران فراری هستند دلیل این است که روزنامه‌نگاران کار حرفه‌ای را بلد نیستند.

وی بیان داشت: اسم این امر پاسخگویی نیست که مسئولی در مجلس ختم رفته است و از آن مصاحبه شود، ضرورتی ندارد مسئول در هر لحظه آماده پاسخگویی باشد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بیان داشت: تصور غلطی که از مصاحبه چالشی وجود دارد این است که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تصور می‌کنند صحبت بی‌ادبانه یا پریدن وسط حرف طرف مقابل می‌تواند یک مصاحبه چالشی باشد.

انتظامی با بیان اینکه نرخ ورود و خروج نیروی انسانی در حرفه روزنامه‌نگاری نسبت به سایر حوزه‌ها بالاتر است ابراز داشت: این امر به این جهت است که روزنامه‌نگارانی که سالیان دراز در این حرفه فعالیت می‌کنند تعدادشان کم است.

وی علت بروز چنین شرایطی را نبود امنیت، دستمزد پایین، مخاطرات موجود در این حرفه و مسائلی از این دست عنوان کرد.

انتظامی با بیان اینکه در همه صنوف و مهارت‌ها چیزی به عنوان رتبه‌بندی و رنکینگ وجود دارد ادامه داد: آموزش مقدمه این اتفاق است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به امنیت شغلی در رسانه‌ها اضافه کرد: سرمایه خبرنگاران کاغذ پاره نیست، سرمایه داشته‌های خبرنگاران است.

وی بیان داشت: هنوز علت اینکه رسانه نقش احزاب را بازی می‌کند و به اردوکشی‌های سیاسی تبدیل شده جای بحث دارد.

انتظامی متذکر شد: رسانه‌ها باید به هویت صنفی خود متکی باشند، بازی رسانه با بازی سیاست متفاوت است، می‌توان یک موضوع را کم جلوه داد اما نمی‌توان یک موضوع را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه این دوره آموزشی توسط یک نهاد مدنی شکل گرفته است اضافه کرد: به همین جهت این دوره‌های آموزشی دارای اهمیت است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان داشت: یکی از جلوه‌هایی که می‌توان مطالبات را دسته‌بندی کرد نهادهای مدنی و همچنین بخش خصوصی است.

* تقدیم لایحه تأسیس نظام صنفی رسانه

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین به تقدیم لایحه تأسیس نظام صنفی رسانه اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های معاونت مطبوعاتی ارشاد همین مسئله است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 9 نهاد صنفی از جمله نهادهای نظام صنفی پزشکی، نظام صنفی مهندسی ساختمان، نظام صنفی دامپزشکی، نظام صنفی روانپزشکی و ... وجود دارد که با ملاحظه اساسنامه باید گفت که این نظام‌ها توسط مجلس مصوب شده‌اند.

انتظامی یاد‌آور شد: یکی از تعاریف روزنامه‌نگاری این است که شغل اصلی فرد باشد.

وی با تأکید بر تقویب روزنامه‌نگاری سایبر، روزنامه‌نگاری بحران، خاطرنشان کرد: باید به روزنامه‌نگاران آموزش تخصصی زبان داده شود چرا که روزنامه‌نگاران تسلط به زبان‌های بین‌المللی ندارند و همین مسئله باعث شده که در کشور خبرنگار بین‌المللی نداشته باشیم.

در پایان این مراسم از اساتید برتر حوزه رسانه از جمله حسین پاکدهی، مجید رضاییان، اکبر نصراللهی، سهیلا خلجی، علیرضا کتابدار، ابراهیم خدایار، گیتا علی‌آبادی و حبیب معظمی گودرزی و همچنین مقام استاد قندی توسط انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران و با حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تقدیر به عمل آمد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook