یک استاد رشتهی ارتباطات گفت: در روزهای نزدیک به انتخابات دریافتیم که اثرگذاری پیامکهای تلفن همراه برجسته است و از سوی دیگر، آنچه مورد توجه قرار گرفت، رابطهی میان محتوای شبکههای اجتماعی و اساماسها بود.
به گزارش ایسنا، محمد سلطانیفر که در دومین همایش روز رسانههای اجتماعی سخن میگفت، به دو مورد محتوای پیامکی «هاشمی: من هم مثل خاتمی به روحانی رأی میدهم» و «کشور بزرگ، رییسجمهور بزرگ» اشاره کرد که در فضای پیامکی و مجازی اثرگذاری زیادی داشتند و ادامه داد: پیش از انتخابات با نظرسنجیهای مختلف، حوزههای تبلیغاتی را مشخص کردیم. براساس آنچه بهدست آمد، ارتباطات شفاهی، سپس رادیو و تلویزیون و بعد پیامکهای تلفن همراه اولویتدار شدند. در ادامه، تبلیغات مکتوب و در آخر، رسانههای اجتماعی بهعنوان دیگر حوزهها و ابزار تأثیرگذار در حوزهی تبلیغات شناسایی شدند.
وی اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دور دومی که اوباما نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، شیوهی تبلیغ و بهرهگیری از فضای مجازی مبنی بر شبکههای اجتماعی بود؛ اما تمایز شیوه در این بود که مثلا به جای آنکه گفته شود به اوباما رأی بدهید، ابتدا در قالب سوالاتی مطالبات مردم پرسیده میشد و براساس مطالبات مطرحشده به فرد گفته میشد که براساس این خواسته، نامزد شما مثلا «اوباما» است.
او افزود: آنچه در انتخابات ۹۲ در فضای مجازی شاهد بودیم، وجود چنین اپلیکیشنهایی با چنین کارکردی بود. همچنین برخی دانشجویان فنی اپلیکیشنهایی مربوط به رصد کل اخبار در زمان کوتاه آماده کرده و در فضای مجازی قرار داده بودند.