تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: حریم خصوصی

تاریخ ارسال: شنبه، 1 تیرماه 1392  

 

جاسوسی امریکایی

 
 

افشای فعالیت ‌خبرچینی نهادهای امنیتی آمریکا دراینترنت  

 
 

بنا به گزارش رسانه‌ها، نهادهای امنیتی آمریکا بطور گسترده مراودات در شرکت‌های اینترنتی و مکالمات تلفنی را کنترل می‌کنند. اطلاعات جمع‌آوری شده منبع مهمی برای تنظیم گزارش‌های محرمانه در دولت اوباما بوده است.

به گزارش دویچوله، روزنامه‌های واشنگتن پست و گاردین از خبرچینی نهادهای امنیتی آمریکا در سیستم‌های کامپیوتری خبر می‌دهند. بنا به گزارش رسانه‌ها سازمان‌های امنیتی آمریکا به اطلاعات دست‌کم ۹ شرکت بزرگ کامپیوتری دسترسی مستقیم داشته و ایمیل، عکس، ویدئو، مدارک و فایل‌های صوتی را کنترل می‌کرده‌اند.

اطلاعات کاربران شرکت‌های مایکروسافت، یاهو، گوگل، فیس‌بوک، پال‌تاک‌، آی و ال، اسکایپ، یوتیوب و اپل تحت نظارت نهادهای امنیتی ایالات متحده قرار داشته‌اند. پلیس فدرال آمریکا (FBI) و سرویس امنیت ملی آمریکا (NSA) بطور مستقیم مسئولیت این شنود و نظارت را برعهده داشته‌اند.

روزنامه واشنگتن پست مدعی است که مدارک و اسناد قابل توجهی از برنامه خبرچینی دولت آمریکا در اختیار دارد. گفته می‌شود که یکی از کارکنان نهادهای امنیتی آمریکا این اسناد را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. این مدارک نشان می‌دهند که دولت آمریکا حقوق شهروندان خود را نقض و حریم شخصی آنان را خدشه‌دار ساخته است.

واشنگتن پست با استناد به اظهارات یک مامور امنیتی آمریکا می‌نویسد: «سازمان‌های امنیتی آمریکا به معنای دقیق کلمه در زمانی که شما مطلبی را تایپ می‌کنید از آن آگاهی می‌یابند.». هنوز روشن نیست که آیا نمایندگان کنگره نیز از جزییات اقدامات دولت اوباما اطلاع داشته‌اند یا نه.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که اطلاعات تنها درباره شهروندان غیرآمریکایی که محل اقامت آنان خارج از ایالات متحده است، جمع‌آوری شده است. این مقام دولت آمریکا تصریح کرد که " برنامه‌ی اخیر از سوی کنگره پس از بحث‌‌ها و بررسی‌های طولانی" تمدید شده است.

افزایش استفاده از اطلاعات محرمانه

بر اساس گزارش رسانه‌ها نام این برنامه "پریسم ۲۰۰۷" (PRISM 2007) است که در زمان زمامداری جورج دبلیو بوش آغاز شد و سپس از سوی باراک اوباما گسترش یافت.

بنا به گزارش واشنگتن پست جمع‌آوری اطلاعات در این برنامه چنان ابعادی یافته که "تقریباَ یک هفتم تمامی گزارش‌های محرمانه بر اساس این داده‌های محرمانه تنظیم می‌شوند."

مدارک بدست آمده توسط واشنگتن پست نشان می‌دهند که سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) بیش از پیش متکی به اطلاعات کسب شده از طریق برنامه "پریسم" است. گزارش‌‌های محرمانه‌‌ی روزانه که در اختیار اوباما گذاشته می‌شوند در موارد فراوانی بر اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق همین برنامه استوار است. در سال گذشته حدود ۱۴۷۷ مورد از این نمونه‌ها ثبت شده است.

در نخستین واکنش به این افشاگری‌ها، شرکت‌های مایکروسافت، گوگل، اپل، فیس‌بوک و یاهو اعلام کردند که به هیچ نهاد دولتی اجازه دسترسی مستقیم به "سرورهای" خود را نخواهند داد.

شرکت گوگل اعلام کرد که هیچ‌گاه "توافقی پشت‌پرده" با دولت آمریکا نداشته است. مایکروسافت نیز تصریح کرد که تنها اطلاعات "از کابران ویژه با مشخصات تعریف‌شده" کنترل و جمع‌آوری می‌شوند. سخنگوی شرکت اپل نیز گفت: «ما تا کنون نام برنامه "پریسم" را نشنیده بودیم.»

شنود گسترده مکالمات تلفنی

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز با انتشار یک "حکم محرمانه قضایی" مدعی شد که شرکت تلفن‌های همراه "وریزون" (Verizon) موظف شده که تمامی اطلاعات مکالمات روزانه خود را به مدت ۳ ماه در اختیار نهادهای امنیتی آمریکا قرار دهد. این شرکت بیش از ۱۲۰ میلیون مشترک دارد.

این حکم دادگاه آمریکا شامل مکالمات داخلی در ایالات متحده و مکالمات بین‌المللی می‌شود. روزنامه گاردین احتمال می‌دهد که شرکت‌های دیگر تلفنی دستورات و احکام مشابهی را دریافت کرده‌اند.

جیمز کلاپر، هماهنگ‌کننده ملی سازمان‌های امنیتی آمریکا از افشاگری رسانه‌ها به عنوان "مطالبی گمراه‌کننده" انتقاد کرد. به گفته وی "افشا و انتشار اسناد محرمانه سبب آسیب‌رسانی به توانایی نهادهای امنیتی برای مقابله با تهدیدات می‌شود."

کاخ سفید نیز از جمع‌آوری اطلاعات به صورت انبوه پشتیبانی کرد بی‌آنکه به جزییات منتشرشده در روزنامه‌ها اشاره‌ای کند. مایک راجرز، قانون‌گذار جمهوری‌خواه که ریاست کمیته نهادهای امنیتی در مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد تصریح کرد که به کمک این برنامه در سال‌های گذشته "یک توطئه تروریستی" خنثی شده است.

پیش از این نیز دولت اوباما به خاطر شنود مکالمات تلفنی روزنامه‌نگاران خبرگزاری آسوشتیدپرس و جمع‌آوری ایمیل‌های گزارشگران شبکه تلویزیونی فوکس مورد انتقاد قرار گرفته بود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook