تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: حریم خصوصی

تاریخ ارسال: شنبه، 1 تیرماه 1392  

 

هشدار هفت کشور نسبت به پیامدهای عینک گوگل برای حریم خصوصی

 
 

عینک گوگل هنوز روانه بازارها نشده و همچنان در مرحله تست بتا است اما از همین حالا نگرانی‌ها نسبت به نقض حریم خصوصی کاربران بالا گرفته. نمایندگان هفت کشور در نامه‌ای به گوگل نسبت به نقض حریم خصوصی هشدار داده‌اند. 

 
 

عینک گوگل هنوز روانه بازارها نشده و همچنان در مرحله تست بتا است اما از همین حالا نگرانی‌ها نسبت به نقض حریم خصوصی کاربران بالا گرفته. نمایندگان هفت کشور در نامه‌ای به گوگل نسبت به نقض حریم خصوصی هشدار داده‌اند.

به گزارش دویچوله، مقامات حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی در هفت کشور٬ از جمله کانادا٬ استرالیا٬ سوئیس٬ مکزیک و اسرائیل با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به لری پیج٬ مدیرعامل کمپانی گوگل٬ نسبت به آینده‌ای که پس از ظهور و فراگیر شدن عینک گوگل رقم خواهد خورد ابراز نگرانی کردند و آن را ابزاری برای «تجسس و رهگیری همه‌جانبه» خواندند.

نویسندگان این نامه هشت سوال مشخص را مطرح کرده و گفته‌اند در انتظار پاسخ مقامات گوگل خواهند ماند تا اطمینان حاصل کنند که تدابیر لازم برای پیش‌گیری از نابودی حریم خصوصی کاربران و شهروندان در سراسر جهان از سوی گوگل اندیشیده شده و پیش از عرضه رسمی Google Glass به قضاوت افکار عمومی گذاشته خواهد شد.

این سوالات طیف گسترده‌ای از مسائل را در بر می‌گیرد که گوگل تا کنون درباره آنها چندان شفاف نبوده و جزئیات دقیقی را ارائه نکرده و اندک اطلاعات موجود هم تنها از طریق گزارش‌های رسانه‌ای مبتنی بر حدس و گمان منتشر شده است.

برخی از سوالات از این قرار است: «عینک گوگل چه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند و گوگل چه استفاده‌هایی از این داده‌ها خواهد کرد؟ چه اطلاعاتی با طراحان اپلیکیشن‌های عینک گوگل به اشتراک گذاشته خواهد شد؟ آیا گوگل با جمع‌آوری این اطلاعات٬ اندیشه راه‌اندازی یک سیستم عظیم تشخیص چهره (Facial Recognition) در آینده را هم در سر می‌پروراند؟ آیا گوگل برای مسائل اخلاقی و اجتماعی متعددی که در پی فراگیری این محصول پدید خواهد آمد فکری کرده است؟»

گوگل‌گلس؛ چشم دیجیتالی که به زودی در تعقیب همه خواهد بود

این متخصصان و مدافعان حریم خصوصی می‌گویند هراس نسبت به تجسس در زندگی افراد از طریق افراد دیگر با بهره‌گیری از عینک گوگل و اپلیکیشن‌هایی که برای آن طراحی شده و خواهد شد٬ حتی پیش از عرضه این محصول هم به شدت بالا گرفته است.

این نامه به امضای ۱۰ کمیسیونر ویژه حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها در این هفت کشور جهان رسیده است. یکی از نمایندگان هلندی کمیسیون اروپا هم جزو امضاکنندگان آن است.

آنها خطاب به گوگل گفته‌اند: «ما می‌دانیم که کمپانی‌های دیگر هم در حال تولید محصولاتی مشابه هستند٬ اما شما در این زمینه نقش رهبری دارید و باید هم اولین کسی باشید که به مسائل اخلاقی پیرامون این ابزار نوین و نیز آینده‌ای که فراگیری این محصول رقم خواهد زد پاسخگو است.»

نویسندگان نامه تاکید کرده‌اند که کمپانی گوگل تا کنون با هیچ‌یک از نهادهای برجسته و فعال در زمینه حریم خصوصی درباره پروژه عینک خود مشورت نکرده است. به اعتقاد آنها هم‌فکری با این نهادها و موسسات برای رفع نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی بسیار ضروری و حیاتی است. امضاکنندگان نامه گوگل را به گفت‌وگوی مستقیم با متخصصان حریم خصوصی و نهادهای فعال در این زمینه دعوت کردند.

گوگل اعلام کرده که تا پایان سال ۲۰۱۳ عینک‌های خود را روانه بازار خواهد کرد. هنوز قیمت مشخصی برای آن اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود که قیمت نهایی در حدود ۱۵۰۰ دلار باشد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook