محمد مهدی مولایی - پیش از شروع هر سال جدید، کارشناسان حوزههای مختلف فناوری به پیشبینی روندهای فناوری در سال آینده میپردازند. این پیشبینیها گاهی کمی و مبتنی بر اعداد و ارقام است و از پژوهشهای آماری بدست آمده و گاه کیفی و برآمده از تجربیات و قدرت تحلیل و پیشبینی کارشناسان است. روندهای رسانههای اجتماعی بهعنوان یکی از مهمترین حوزههای فناوری اطلاعات در عصر حاضر موضوع پیشبینی تعدادی از کارشناسان و رسانهنگاران فناوری بوده است. دهها مقاله درباره پیشبینی روندهای رسانههای اجتماعی در سال 2013 منتشر شده که شباهتها و تفاوتهای آنها نشان از دیدگاههای مختلف نویسندگانشان است. در ادامه بهبرخی از مهمترین پیشبینیهایی که درباره روندهای سال 2013 صورت پذیرفته اشاره میشود.
افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی همراه
در سال 2012 حدود 54 درصد از کاربران فیسبوک از طریق ابزارهای همراه به این شبکه اجتماعی متصل شدهاند. جالب توجه است که برای 33 درصد آنها، دستگاههای همراه تنها راه اتصال بوده و هیچگاه از سایر شیوههای دسترسی استفاده نکردهاند. آمارهای مربوط به سایر رسانههای اجتماعی نسبت به سالهای پیش نیز نشان از افزایش استفاده از ابزارهای همراه برای دسترسی دارند. روند رو به رشد استفاده از اینترنت از طریق تلفنهای همراه، تلفنهای هوشمند، تبلِتها، نِتبوکها، نوتبوکها و سایر ابزارهای دیجیتالی همراه در سالهای اخیر، سال 2013 نیز ادامه خواهد داشت. افزایش کاربران رسانههای اجتماعی از طریق ابزارهای همراه، توسعه نرمافزارها و اپلیکیشنهای مرتبط را به همراه دارد که قابلیتهای جدیدی برای کاربران و فرصتهای بیشتری برای شرکتها فراهم میکند.
رشد و تکامل تبلیغات اجتماعی
گسترش دسترس به رسانههای آنلاین روی ابزارهای همراه، تحولات اقتصادی نیز به دنبال خواهد داشت. مدلهای جدید تبلیغات اجتماعی برای ارائه آگهی روی نسخۀ همراه رسانههای اجتماعی مناسبسازی خواهد شد. روز به روز سهم شیوههای سنتی تبلیغات آنلاین مانند نمایش بَنِرها کاهش خواهد یافت و شیوههای جدیدی مانند توییتهای تبلیغاتی جایگزین آنها خواهند شد. این تبلیغات جدید از شیوههای قبلی متمایز هستند و شباهتی به آنها ندارند، مثلا ممکن است بخشی از یک متن باشند و از اینروی در فضای رسانههای اجتماعی چندان متمایز و تفکیکشده از سایر بخشها نخواهند بود. این گونههای جدید نمایش تبلیغاتی واکنش منفی برخی از کاربران را بههمراه خواهد داشت که نگران کمرنگ شدن مرز فعالیتهای انسانی و تبلیغات بازرگانی هستند.
تداوم رشد فیس بوک، تعیین سرنوشت گوگل پلاس
رقابت بین گونههای مختلف رسانههای اجتماعی در سال آینده نیز دنبال خواهد شد و در این میان رقابت بین شبکههای اجتماعی آنلاین همانند سالهای گذشته جدیتر از سایر رسانهها خواهد بود. فیسبوک پیشتاز دنیای شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر، در سال آینده نیز حرکت خود را ادامه خواهد داد و با توجه به فاصله قابل توجهی که با رقبایش دارد، بعید است صدرنشینی شبکههای مجازی را واگذار کند. اما 2013 سالی سرنوشتساز برای برخی رقبای فیسبوک، بهخصوص گوگلپلاس خواهد بود. بهنظر میرسد دوره ماه عسل برای شبکۀ اجتماعی گوگل پایان پذیرفته و این سرویس هنوز در جلب نظر بازاریابان برای نمایش تبلیغات توفیقی بدست نیاورده است. سهم گوگلپلاس نسبت به فیسبوک در بازار تبلیغات اجتماعی همچنان بسیار اندک است و در صورتی که این ابزار گوگل نتواند تغییری در این وضعیت ایجاد کند به لیست تجربههای شکستخوردۀ گوگل افزوده خواهد شد.
عملیاتی شدن تلویزیون اجتماعی
چندسالی است که در رسانههای مختلف مطالبی درباره تلویزیون اجتماعی (Social TV) بهچشم میخورد. تلویزیون اجتماعی اشاره به تلفیق رسانۀ تلویزیون با رسانههای اجتماعی دارد. تلویزیون اجتماعی واژۀ عمومی برای فناوریها و بسترهایی است که از ارتباطات و تعاملهای اجتماعی در بستر تماشای تلویزیون یا محتوای مرتبط با تلویزیون پیشتیبانی میکنند. تاکنون تجربههای پراکنده و محدودی در این حوزه صورت گرفته است. این تجربهها شامل ایجاد سرویسهای جدید یا همکاری سرویسهای مطرح فعلی اجتماعی با شبکههای تلویزیونی هستند. بهنظر میرسد در سال 2013 جنبههای عملیاتیتر از تلویزیون اجتماعی ارائه خواهد شد و کاربران بیشتری از آنها استفاده خواهند کرد.
توجه به رسانه های اجتماعی فراتر از واحدهای بازاریابی
گردش مالی قابل توجه و قدرتنمایی اجتماعی-سیاسی رسانههای اجتماعی که در دو سال اخیر به اوج خود رسید نشان داد که این رسانهها صرفا ابزارهای سرگرمکننده و وسائلی برای اتلاف وقت کاربران نیستند. رسانههای اجتماعی در سالهای اخیر در شرکتها و سازمانها بیشتر مورد توجه واحدهای بازاریابی و روابط عمومی بودهاند. این واحدهای سازمانی، رسانههای اجتماعی را بهعنوان بستری که مشتریان و مخاطبان بالقوه و بالفعلشان در آن حضور دارند در نظر میگیرند. بهنظر میرسد توجه سایر واحدهای سازمانی در شرکتها نیز به رسانههای اجتماعی جلب شده باشد. واحدهای منابع انسانی، تحقیق و توسعه و غیره میتوانند در فرآیندهای سازمانی از این رسانهها استفاده کنند. کاربرد رسانههای اجتماعی در آموزش، تبادل نظرات و اطلاعات، همفکری و تصمیمگیری گروهی و غیره مورد توجه سازمانها قرار گرفته و این روند در سال 2013 نمودهای عینی بیشتری خواهد داشت.
گسترش ابزارهای اندازه گیری، پایش و تحلیل رسانه های اجتماعی
در سالهای اخیر، همزمان با روند گسترش استفاده کاربران از رسانههای اجتماعی، تلاش برای اندازهگیری، پایش و تحلیل محتوای فعالیتهای کاربران در رسانههای اجتماعی روند رو به رشد دیگری بوده است. ابزارها و نرمافزارهای زیادی برای اندازهگیری، پایش و تحلیل محتوای رسانههای اجتماعی ساخته شده که از خروجیهای آنها در حوزههای مختلفی استفاده میشود. مهمترین مشتریان این ابزارها، بخشهای بازاریابی سازمانها و شرکتهای تجاری هستند. این ابزارها، گزارشهایی درباره فعالیتهای کاربران شبکههای اجتماعی ارائه میکنند که میتواند برای اطلاع از دیدگاهها و خواستههای کابران و شناسایی وضعیت بازار، بهینهسازی ارتباط با مشتریان و موارد دیگر بهکار برده شود. این ابزارها در انواع پژوهشهای رفتاری، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و غیره نیز مورد استفاده قرار میگیرند. سال 2013 شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه خواهیم بود.
اجتماعی شدن همۀ فعالیت های آنلاین
اگر سرویسهای اجتماعی تا ده سال پیش کمشمار بودند و از طریق وبسایتهای محدودی ارائه میشوند، در چند سال اخیر تعداد قابل توجهی از وبسایتها و سرویسهای کلاسیک اینترنتی، متحول شدهاند و به سمت اجتماعی شدن پیش رفتهاند. کاربران فقط در شبکههای اجتماعی آنلاین نیست که امکان عضویت، تبادل نظر و شبکهسازی دارند، بلکه گونههای دیگری از وبسایتها نیز بستری شبکهگونه برای فعالیت کاربرانشان فراهم کردهاند. برخی وبسایتهای خبری، خبرگزاریها و مجلات اینترنتی که از طریق افزودن بخش کامنتها به سوی تعامل با مخاطبان قدم برداشتند، اکنون زیرساختی اجتماعی برای کاربرانشان فراهم کردهاند و امکانات متفاوت رسانههای اجتماعی را در اختیار آنها قرار میدهند. تعدادی از فروشگاههای اینترنتی نیز علاوه بر امکان خرید آنلاین، امکان عضویت کاربران، تبادل نظر میان آنها، شبکهسازی از مشتریان و علایق آنها و افزودن محتوای چندرسانهای را فراهم میآورند. این روند که در دو-سه سال اخیر آغاز شده، در سال 2013 با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد و ممکن است تا چند سال بعد شاهد اجتماعیشدن همه فعالیتهای آنلاین باشیم.
منابع و مطالب مرتبط:
- Bhargava, Rohit (2012) "How To Spot A Trend: 7 Social Media Trends That Matter In 2013", URL:
http://socialmediatoday.com/rohitbhargava/1038626/how-spot-trend-7-social-media-trends-matter-2013
- Brooker, Ike (2012) "6 Social Media Trends to Watch in 2013", URL:
http://www.likeable.com/blog/2012/11/6-social-media-trends-to-watch-in-2013/
- Holmes, Ryan (2012) "The Can't-Miss Social Media Trends For 2013", URL:
http://www.fastcompany.com/3003473/cant-miss-social-media-trends-2013
- HootSuite (2012) "5 Biggest Social Media Trends for 2013 – Ryan Holmes in Fast Company", URL:
http://blog.hootsuite.com/fast-company-5-biggest-social-media-trends/
- Roberts, Mike (2012) "7 'Small Business' Social Media Trends for 2013 with Mike Roberts",
http://www.meetup.com/SEM-San-Diego/events/84908212/
- Rosemont, Jonny (2012) "Seven Social Media Trends for 2013", URL:
http://wallblog.co.uk/2012/11/13/seven-social-media-trends-for-2013/
- Whelan, Beatrice (2012) "Social Media Trends for 2013",
http://www.sage.ie/blog/index.php/social-media-trends-2013-part-1/
منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۱۲۰، دیماه ۱۳۹۱