تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: شنبه، 30 دیماه 1391  

 

رتبه‌‌های كاذب سایت‌های ایرانی با تقلب ‌و شارژ پول!

 
 

درباره رتبه‌بندی الکسا از سایت‌های ایرانی 

 
 

پایگاه خبری-تحلیلی بهار - روند رو به افزایش روش‌های كاذب برای بالا رفتن رتبه (رنكینگ) سایت‌های ایرانی در جدول سایت‌هایی چون آلكسا و گوگول شدت گرفته و به یك تب هیستریكی شدید مبدل شده است!

توسعه و افزایش روز افزون سایت‌های اینترنتی كه به نوعی یك تجارت هم محسوب می‌شود در فضای مجازی با بروز بسیاری ناهنجاری‌ها و روش‌های غیرپسندیده و به تعبیر صحیح‌تر متقلبانه همراه شده است.

گرچه بسیاری از مردم عادی و كاربران معمولی اصولا به رتبه‌ سایت‌ها به عنوان یك اصل نگاه نمی‌كنند و قبل از هر چیز كیفیت و رویكرد سایت‌ها باعث مراجعه آنان به سایت‌های مورد بازدید می‌باشد؛ اما این نگاه در بین بسیاری از مدیران سایت‌ها حاكم نیست و آنان قبل از كیفیت، به فكر كمیت و به موازات آن میزان بهره‌وری و سودآوری سایت خود فكر می‌كنند!

در واقع این روزها با گذری گذرا به سایت‌های مختلف خبری، اجتماعی، هنری، ورزشی، سرگرمی و... به این تناقض‌ نگرشی كاملا پی خواهید برد: رقابتی شدید برای بالا بردن كاذب رتبه سایت‌ها!

به عبارت دیگر در عرصه رقابت بین سایت‌ها، در نگاه پرخی مدیران سایت‌ها، اصل بر كیفیت و میزان اقبال كاربران «اصل» نیست. مهم این است كه به هر روش و شیوه‌ای حتی دروغین و متقلبانه و یا شبه‌تقلبی بتوانید رتبه خود را ارتقاء ببخشید، همین!

به گزارش گروه علمی و فناوری بهارنیوز، یكی از مولفه‌های مهم سایت‌های اینترنتی، میزان موفقیت یك سایت در جذب كاربر در مرور زمان دارد. در واقع تعداد كاربران یك سایت به مثابه «تیراژ» یك روزنامه (نسخه كاغذی) دارد. بالفرض اگر در یك كشور بالاترین تیراژ چاپی یك روزنامه ۱۰۰۰۰۰ نسخه باشد این روزنامه در رتبه اول تیراژ روزنامه‌های آن كشور قرار می‌گیرد. در فضای اینترنتی اما این تیراژ به میزان بازدید از صفحات یك سایت (و عمدتا صفحه اول آن) اختصاص می‌یابد كه البته آمار میزان آن در مقایسه با آمار میزان تیراژ یك روزنامه بسیار سخت‌تر و به تعبیری غیرقابل مقایسه است. بر همین اساس بوده كه طی سالیان اخیر سایت‌هایی در فضای مجازی ایجاد شده‌اند كه هدف خود را شفافیت و تعیین (تیراژ) و در واقع میزان رجوع مردم (كاربران) به سایت‌ها در كل جهان بیان كرده‌اند.

مهم‌ترین این سایت‌ها گوگل آنالیزور (google analytics)، آلكسا، وبگذر، و... هستند كه اهالی حرفه‌ای فضای وب معمولا برای اطلاع از رتبه یك سایت به آنها رجوع می‌كنند. به اضافه برخی از صاحبان ‌آگهی كه دادن آگهی كالا یا خدمات خود را می‌خواهند به سایت‌هایی بدهند كه دارای رتبه بالایی در بین سایت‌های همنوع باشند. اما همین موضوع و خصوصا با توسعه و رشد روز به روز تعداد سایت‌ها باعث شده است تا روش مدیران بسیاری از سایت‌ها برای ارتقاء رتبه خود به شیوه‌های غیرحرفه‌ای سوق پیداكند.

یكی از متخصصان عرصه فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار بهارنیوز گفت: سایت آلكسا در حال حاضر در بین سایت‌های هم‌نوع خود بیشترین مرجعیت را برای رتبه‌بندی (رنكینگ) سایت‌های جهان پیدا كرده است، زیرا طی چند سال كه از فعالیتش می‌گذرد سعی نموده در ارائه میزان واقعی رتبه‌ها، حرفه‌ای عمل كند اما با این وجود هنوز روش‌هایی برای دور زدن و دست‌یابی به رتبه‌های كاذب خصوصا در بین مدیران سایت‌های داخلی وجود دارد. وی افزود: قبل از هرچیز باید بدانیم كه سایت‌هایی همچون آلکسا، سایت‌ها رو بر اساس ارزش محتوا رتبه بندی نمی کنند بلکه تنها معیارشان بازدیدهاست و فقط باید با این دید به رتبه‌ها نگاه کنید. حال در نظر بگیرید كه حتی همین رتبه‌ها نیز آلوده به ریا و تقلب شده باشند!

وی افزود: تا ۲ سال پیش آلكسا، برای فراگیر كردن سایت خود روش تول‌بار (Tool bar) را به سایت‌ها پیشنهاد داده بود كه از آن طریق هر سایتی تولبار آلكسا را در طراحی خود بارگذاری می‌كرد فارغ از میزان واقعی كاربران، دارای رتبه‌های خوب می‌شد. این روش پس از مدتی و خصوصا هنگامی كه مدیران آلكسا در فراگیر كردن شهرت جهانی خود اطمینان حاصل كردند، منتفی شد و آلكسا رسما گفت كه بودن Tool bar در سایت شما دیگر در رتبه شما تاثیرگذار نیست و با آلگوریتم‌های نوین به رتبه‌بندی سایت‌ها اقدام كرد، زیرا مورد انتقاد قرار گرفته بود كه در تعیین رنكینگ‌ها صادقانه عمل نمی‌كند و فقط هوای سایت‌هایی را دارد كه Tool bar آلكسا را در سایت‌های خود قرار داده‌اند. (به سرورهای الکسا، کوئری فیک با آیپی های های مختلف و با پارامتهای ساختگی بفرستید و درنتیجه اون رتبه‌تان کاهش پیدا کند!)

این متخصص فضای مجازی ادامه داد: از حدود ۲ سال پیش آلكسا سعی نموده تعداد ipهای ورودی به هر سایت را مبنای رتبه‌بندی‌های خود قرار دهد كه این امر تا حدود زیادی به صحت آمار موجود كمك كرده است اما باز هم راه‌های كاذب برای دور زدن این روش هم ادامه یافت. وی در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه طی این مدت بسیاری از سایت‌های داخلی با بارگذاری كدهایی در scrip it سایت خود به صورت كاذب و كاملا دروغین ipهای جعلی تولید و روانه فضای مجازی می‌كردند كه البته اخیرا آلكسا و گوگل به این ترفندها نیز آگاهی یافته و نهایت تلاش خود را برای مبارزه با این نوع سایت‌ها به كار برده‌اند كه از جمله قرار گرفتن در black list این سایت‌ها بوده است.

این متخصص فضای وب در ادامه گفت‌وگو با بهارنیوز ادامه داد: تازه‌ترین روش‌ها برای ارتقاء روش pop up است. Pop upها و صفحات خودكار از روش‌های تبلیغ داخل بسیاری از وب‌سایت‌ها، باز شدن پنجره‌های موسوم به پاپ‌آپ است. گرچه در دراز مدت می‌تواند بدترین روش برای تبلیغ نیز همین روش باشد، (كاربران معمولا به‌جای بستن پنجره پاپ‌آپ، پنجره وب‌سایت را هم می‌بندند و دیگر به آنجا سر نمی‌زنند مگر اینكه مجبور باشند) اما در كوتاه مدت رتبه سایت را ارتقا می‌بخشد.

این روش گرچه یك تقلب شبیه تولید كاذب ip به شمار نمی‌آید و به عنوان هزینه تبلیغاتی از آن یاد می‌شود و گوگل و آلكسا نیز هنوز آن را غیرقانونی نمی‌دانند؛ اما در نهایت یك روش منصفانه برای عرصه رقابت نیست.

این شیوه به مثابه آن است كه شما با روزنامه همشهری كه در تهران تیراژ بالایی دارد قرارداد منعقد كنید كه روزنامه شما را هم كه تیراژ و خوانندگان اندكی دارد در درون روزنامه‌اش و به دست خواننده خود برساند! كه احتمالا دارای منبع و پشتوانه مالی سرشار غیرخصوصی هستید!

در فضای مجازی نیز اینگونه روش‌های هزینه بر نیز عمدتا توسط سایت‌هایی انجام می‌شود كه از پشتوانه مالی غیرخصوصی برخوردارند و بابت هزینه‌های میلیاردی برای ارتقا رتبه كاذب خود نگرانی ندارند!

اگر همین سایت برای یک ماه پاپ آپ نگذارد و هر روز هم هزاران ایمیل برای کاربران ارسال نکنند ترافیکشان به شدت افت می کند چون کاربرمحور و دارای مقبولیت و محبوبیت نیستند. برای مثال در حال حاضر کافیست لیست ۵۰۰ سایت بالای ایرانی را نگاهی اجمالی بیاندازید و ببینید آیا واقعا ارزش واقعی بسیاری از آنها در رتبه بندی رعایت شده است؟ سایت‌هایی كه بسیاری از آنان حتی نامشان را كاربران هم نمی دانند! اگر سایتی بخواهد فورا به زیر ۱۰۰ ایران برسد اولا باید چند ماه و ماهی ۴-۳ میلیون تومن هزینه پاپاپ کند و بعدش هم آنقدر محتوای خوبی داشته باشه که بتواند کاربرانش را حفظ كند.

وی افزود: گرچه تبلیغات پاپ آپ از نظر تجاری برای سایت‌ها خوبست و فروش و درآمد را افزایش می‌دهد، اما چون رتبه سایت به شكل طبیعی و رقابتی و كیفی بالا نرفته و با همین روش در الکسا بالا آمده بسیاری از متخصصان فضای وب، این روش را نیز مذموم می‌دانند. نهایتا این سئوال پیش روی ما قرار دارد كه آیا سایتی که با Pop up در بین ۱۰۰ سایت نخست الکسای ایران است به نظر شما می‌تواند برای تبلیغ مفید باشد؟! مطمئنا خیر! زیرا وقتی سایت شما را بسیاری از كاربران به نام هم نشناسند و اسم غریبی در فضای مجازی و در بین سایت های هم نوع باشد بالا رفتن كاذب رنكینگ نیز همچون كف روی‌ آب خواهد بود كه به سرعت محو خواهد شد زیرا سایت شما «كاربرمحور» نیست.

وی در پایان به مدیران سایت‌های داخلی خصوصا سایت‌های خبری كه ادعا دارند می‌خواهند در اطلاع‌رسانی جامعه نقش مثبت را ایفاء كنند این گونه روش‌ها را كنار گذاشته و مبنای فعالیت خود را برای رقابت سالم و اخلاقی بنا كنند و یقینا مردم و كاربران فضای مجازی هم سره را به خوبی از ناسره تشخیص می‌دهند و در دراز مدت نمی‌توان با روش‌های ناسالم برای خود مشتری (كاربر) و تیراژ (میزان بازدید) ایجاد كرد. باید با مردم صادق باشید و تولید كیفی به كاربران ارائه دهیم تا مشتری (كاربر) دائمی ما باشند. بیایید سلامت كاری را از خود آغاز كنیم و سپس به مردم درس اخلاق، انصاف، رقابت عادلانه و... بدهیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook