کتاب "تهاجم خاموش" نوشته محمدرضا ابراهیمیکیاپی اواخر شهریور 91 از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر شد.
کتاب "تهاجم خاموش" نوشته محمدرضا ابراهیمیکیاپی اواخر شهریور 91 از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر شد.
مشخصات کامل کتاب عبارت هستند از: نام کتاب: تهاجم خاموش؛ نویسنده: محمدرضا ابراهیمیکیاپی؛ قطع: رقعی؛ تعداد صفحات: 179؛ شمارگان: 1500 نسخه؛ قیمت: 7000 تومان؛ چاپ نخست 1391؛ ناشر: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها.
به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، ناشر در یادداشت آغازین آورده است: ... دنیای الکترونیک امروزی وسیلهی رسانههای الکترونیک فاصلههای زمانی و مکانی را از بین بردهاند و شیوههای زندگی را متحول کردهاند، کشورها و قدرت ها با تسهیل راههای ارتباطی و خدمات الکترونیک در فضای اینترنت به یکدیگر نزدیکتر میشوند و در نتیجه فرهنگهای بیشتری با هم آشنا شده و درهمتنیدگی پیدا میکنند.
بر همین اساس تصمیمسازان و سیاستگزاران ثروت و قدرت برای پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی خود الگوهای فرهنگی و معیارهای فکری و نظری مورد نظر را ارائه مینمایند. در این میان اگر انتقال معانی میان نظامهای فرهنگی بدون رضایت دو طرفه صورت گیرد و یکی از نظامها ارزشها و الگوهای خود را با استفاده از قدرت بر دیگری تحمیل کند تهاجم فرهنگی صورت میگیرد.اینگونه تهاجم راهِ مبادلههای فرهنگی را میبندد و با ایجاد تردید نسبت به ارزشهای اساسیِ نظام فرهنگیِ مقصد به مرور آنها را به نابودی میکشاند.
مباحث جنگهای نرم یا روانی که در حقیقت تهاجم خاموش تلقی میشوند مقولههای اینچنینی را دنبال میکنند.
این کتاب تلاش دارد به شناخت روشهای تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به عنوان تهاجم خاموش یاری رساند و روش های مورد استفاده برای تاثیرگذاری بر فرهنگ کشورهایی هم چون ایران را بشناساند.
کتاب تهاجم خاموش در 4 فصل اصلی:
1- شناخت روش های تهاجم خاموش
2- سربازان سلطه
3- امپراتوری های تغییر
4- ماهیت مبارزه با تهاجم خاموش
عنوانبندی شده و مجموع اینها نیز در 9 بخش جداگانه به بررسی مولفههای مرتبط با هریک از عنوانهای اصلی میپردازند.
جنگ نرم، جنگ روانی، تهاجم فرهنگی، تریبونِ سلطه، دنیای مجازی سلطه، پدیدههای نوین سلطه، انقلابهای رنگی، ادیان و اندیشههای نوظهور، روشهای مقابله با جنگ نرم و نیز در پایان رهنمودهای مقام معظم رهبری برای مقابله با جنگ نرم از زیرعنوانهای مهم کتاب هستند که به مخاطبان ارائه شدهاند.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب به واحد فروش دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها مراجعه نمایند.