تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: جامعه ‌اطلاعاتی

تاریخ ارسال: شنبه، 1 مهرماه 1391  

 

خبرنگاران حوزه فن‏آوری اطلاعات در جهان فرا فن‏آوری

 
 

گرایش افراطی خبرنگاران آی.تی به پوشش اخبار آی.فون  

 
 

خبرآنلاین - روزنامه نگاران حوزه فن آوری این روز‌ها، بیشتر به دنبال اخبار پرخواننده هستند. چنین گرایشی سبب می‌شود هزاران خبرنگار در مورد آیفون ۵ مطلب بنویسند در حالیکه اخبار مهم‌تر، چندان جدی گرفته نمی‌شوند.

خبرنگاران حوزه فن آوری، اوایل این هفته به منظور پوشش دادن رویداد خبری اپل برای معرفی آیفون ۵ به سمت یربا بیونای سانفرانسیسکو سرازیر شدند. برخی از خبرگزاری‌ها چندین خبرنگار فرستاده بودند. به جرات می‌توان گفت، چنین پوشش خبری برای معرفی محصولی که فقط تفاوت‌های اندکی با مدل قبلی‌اش داشت، بی‌سابقه و بیش از حد بود.

این درحالی بود که کنفرانس توسعه دهندگان اینتل (IDF) که به منظور معرفی جدید‌ترین میکروپروسسوراین کمپانی (Haswell) برگزار می‌شد چندان از سوی خبرنگاران جدی گرفته نشد.

شما چند خبر از IDF و پردازنده Haswell خواندید؟ آیا با تعداد خبرهایی که درباره آیفون باریک‌تر شده اپل منتشر شد برابر می‌کرد؟ حتی اگر بخواهیم به لحاظ اهمیت خبری هم مقایسه انجام دهیم باید گفت، معرفی پردازنده جدید اینتل، خبر مهمتری تلقی می‌شود چرا که پردازنده‌های اینتل زندگی میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما ایفون کاربران محدودی دارد. میکروپروسسور جدید اینتل، شکل آینده جهان فن آوری را تعین کرد. چنین چیزی ‌‌نهایت آمال یک کمپانی است در حالیکه به نظر می‌رسد خبرنگاران علاقه زیادی به آن ندارند.

رشد روز افزون روزنامه نگاری وابسته به میزان بازدید

خبرهای حوزه فن آوری اطلاعات وقتی کسل کننده می‌شوند که گزارشی از معرفی مشخصات یک محصول پرفروش مخاطبین زیادی را جذب می‌کند در حالیکه به نظر می‌رسد درک کمی نسبت به موضوع مهمی مثل این وجود دارد که چگونه فن آوری‌های دیجیتال، صنایع، شهر‌ها و جامعه ما را در مقیاس وسیع و با سرعت زیاد دگرگون می‌کنند. موضوع مهمی که تا کنون درتاریخ سابقه نداشته است.

متاسفانه این روز‌ها اغلب روزنامه نگاران به دنبال خبرهایی می‌روند که بتواند مخاطب بیشتری را به خود جذب کند. هر خبری که بیشترخواننده داشته باشد، درآمد بهتری را هم نصیب خبرنگارش خواهد کرد و حالا به راحتی می‌توان تشخیص داد که کدام خبر پربیننده خواهد شد.

اگر این روند ادامه پیدا کند، دیگر فرصتی پیش نخواهد آمد که بتوانیم سلیقه مخاطبین را به سمت اخبار مهم و کلیدی هدایت کنیم. وقتی هدف خبرنگار فقط بالابردن آمار بازدید و بالطبع درآمدش باشد، اخبار مربوط به کمپانی‌ها کوچک و شرکت‌های تازه تاسیس از قلم خواهد افتاد.

در جایی هم که تعداد بازدید از یک خبر، تاثیرات اساسی بر تصمیمات هییئت تحریریه داشته باشد، انتشاراتی‌ها توان رقابتی خود را از دست خواهند داد. در واقع ژورنالیسم وابسته به مخاطب، چشم انداز دلنشینی را خلق می‌کند که در آن همه اخبار تقریبا یکسان است.

جهان فرا فن آوری

اتاق‌های خبری با این تمرکز نادرست بر روی تولیدات فن آوری، بخش اعظمی از اخبار مهم این حوزه که ما در جهان فرافن آوری به طور فزاینده‌ای با آن‌ها زندگی خواهیم کرد را از دست می‌دهند. هم اکنون فن آوری‌های بسیار گسترده‌ای وجود دارد که ما حتی نمی‌دانیم با آن‌ها چه کارباید بکنیم. در واقع تغیرات وزن و اندازه یک محصول وقت هزارن روزنامه نگار را هدر داده است.

نوآوری، فن آوری نیست

نوآوری اغلب اوقات با فن آوری اشتباه گرفته می‌شود. نوآوری به معنای خلق مدلی جدید از نوعی بیزینس است در حالیکه فن آوری تنها قسمتی از یک فرایند بزرگ‌تر محسوب می‌شود. به عنوان مثال، آیفون به عنوان یک نوآوری در نظر گرفته می‌شود اما این محصول مبتنی بر تکنولوژی است که سالیان سال برای ساخت اسمارت فون‌ها به کار گرفته می‌شود.

به هر حال باید گفت که روزنامه نگاری بخش فن آوری تغییر خواهد کرد اما مسلما این تغییر از جانب خبرنگارانی نیست که فقط آموزش دیده‌اند از یک محصول جدید در روز ۶ خبر بزنند. در جایی که تکنولوژی تنها بخشی از موضوعات جالبی همچون، فرهنگ، جامعه، تحصیلات و هنر است، ما به اتاق‌های خبری نیاز داریم که توانایی تولید اخبار قانع کننده و پرخواننده را داشته باشند.

منبع: ZDnet

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook