تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: شبکه‏های اجتماعی

تاریخ ارسال: شنبه، 1 مهرماه 1391  

 

شبکه‌های اجتماعی ایرانی یا بدل‌هایی از فیس‌بوک؟

 
 

فعالیت شبکه‏ های مشابه فیس‏بوک در ایران  

 
 

خبرگزاری ایسنا - اغلب کاربران اینترنت در ایران فیس‌بوک را به عنوان شبکه‌ای اجتماعی و فیلتر شده می‌شناسند اما شاید بد نباشد بدانید که صفحه‌های متعددی نیز با همین نام و حتی آدرسی مشابه در داخل کشور و به عنوان فیس‌بوک ایرانی فعالیت می‌کنند.

کاربران در فیس‌بوک دارای یک صفحه شخصی هستند که به واسطه آن قادر می‌شوند گروه تاسیس کنند و یا در گروه‌های دیگر عضو شوند. بنا بر اعلام ویکی پدیا فعالیت فیس‌بوک در ایران هم فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌ است. فیس‌بوک قبل از سال ۸۸ دوبار فیلتر و دوباره آزاد شده بود. اما بعد از سال ۱۳۸۸ دوباره فیلتر شده و علت فیلتر شدن آن نقض حریم شخصی افراد در این وب‌گاه بیان شده است.

فیس بوک به سبک ایرانی

اما به دنبال محدودیت‌ها در دسترسی به این شبکه و فیلتر شدن آن، شبکه‌ای در داخل کشور با نام فیس بوک ایرانی ایجاد شده است که اگر چه برروی صفحه اصلی این سایت تاکید شده که ماهانه یک میلیون و 700 هزار بازدیدکننده به آن مراجعه می کنند اما با این حال به نظر می‌رسد که همچنان این سایت خیلی شناخته شده نیست.

این صفحه که با آدرس www.FaceFarsi.com فعالیت دارد، برای کاربران خود تعرفه‌های متعددی در نظر گرفته و ثبت نام را با پرداخت 30 هزار تومان برای کاربران ویژه و 50 هزار تومان برای کاربران طلایی همراه کرده است. البته این سایت برای کاربران عادی خود تعرفه‌ای در نظر نگرفته اما کاربران این گروه به دلیل عدم پرداخت این مبالغ از بهره‌مندی از برخی امکانات محروم شده‌اند و با محدودیت‌های متعددی مواجهند.

فیس بوک ایرانی هم غیرفعال؟

در کنار این سایت، سایت دیگری نیز در ایران با آدرس اینترنتی facebook.poemse.com در دسترس است و تحت عنوان شبکه اجتماعی فیس بوک ایران فعالیت می کند.

برروی صفحه اصلی این سایت آمده است:«فیسبوک ایران یک شبکه اجتماعی‌ است؛ با سرعتی بالا در توسعه! هر کاربر قادر به فرستادن یک پست با طول ۱۰۰۰ کاراکتر و یک دیدگاه به طول ۲۰۰۰ کاراکتر می‌باشد که امکان پیوست تصویر، ویدئو، لینک و فایل در آن فراهم شده است. کاربران قادر به دنبال کردن یکدیگر هستند تا افکار، نظرات و ارسال‌های مورد علاقه‌ی خویش را با سایرین به اشتراک بگذارند و یا به فعالیت در گروه‌ها بپردازند. فیسبوک ایران این امکان را به کاربران می‌دهد که توسط هر وسیله‌ی متصل به اینترنت از جمله تلفن همراه از بروزرسانی‌ها مطلع شده و اقدام به به‌روزرسانی صفحه‌ی شخصی خود نمایند.»

البته در حال حاضر تلاش برای عضویت در این سایت بی‌نتیجه است و قسمت عضویت آن کار نمی‌کند اما به هر حال این سایت هم از دیگر نمونه‌های فیس بوکی ایران به شمار می رود.

اما سومین فیس بوک ایرانی هم سایتی است که دقیقا با آدرسی شبیه آدرس فیس بوک نیمه فعال است و البته حاشیه‌های متعدد به دنبال دارد.

این سایت که با آدرس facebook.ir فعال است در واقع دامنه ایرانی و فارسی سایت فیس بوک محسوب می‌شود که با عنوان «کتاب نما» طراحی شده اما در حال حاضر تنها صفحه اصلی آن قابل مشاهده است.

این دامنه چند سال پیش به واسطه یک ایرانی به ثبت رسیده و این روزها مسوولان شبکه اجتماعی فیس بوک به دنبال آن هستند که به نوعی مالکیت این دامنه را به اختیار خود درآورند و به همین دلیل چندی پیش در مطبوعات این گونه عنوان شد که شرکت facebook.com اقدام به شکایت از مالک ایرانی این سایت کرده است.

لینک فیس‌بوک در برخی خبرگزاری‌های رسمی

نکته جالب توجه دیگر آن که اگر چه در حال حاضر این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شده و راه دسترسی طبیعی به آن بسته شده اما با این وجود جالب است که برخی سایت‌های رسمی و شناسنامه‌دار کشور که حتی شامل برخی خبرگزاری‌های رسمی می‌شوند نیز در لینک‌های خود فیس بوک و توئیتر را هم قرار داده‌اند که در مجموع وجود چنین سایت‌هایی ایجاب می‌کند مسوولان تا حدی با سیاست‌های یک بام و دو هوایی که در این زمینه وجود دارد، برخورد جدی‌تری نشان دهند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی چندی پیش اظهار کرده بود: سال 89 شبکه‌های اجتماعی به خصوص فیسبوک عرصه یکه تازی مجرمان بود اما به لطف خدا و همچنین وجود پلیس فتا در مدت 15 ماه گذشته اقدامات خوبی در پاکسازی شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک صورت گرفته است.

سردار کمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا از شناسایی و معرفی برهم زنندگان امنیت اخلاقی در فضای مجازی خبر داده و گفته بود: افرادی که اقدام به ایجاد مفسده در اینترنت می‌کنند به پلیس امنیت اخلاقی ناجا معرفی می‌شوند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook