تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: نرم‌افزار

تاریخ ارسال: جمعه، 17 شهریورماه 1391  

 

سوءاستفاده از نرم‌افزارهای ضد جاسوس برای تعقیب ناراضیان سیاسی

 
 

دولت بحرین از نرم افزار رایانه ای که برای مقابله با جنایتکاران طراحی شده برای شناسایی و دستگیری مردم معترض سوءاستفاده می کند.  

 
 

دولت بحرین از نرم افزار رایانه ای که برای مقابله با جنایتکاران طراحی شده برای شناسایی و دستگیری مردم معترض سوءاستفاده می کند.

به گزارش فارس به نقل از نیویورک تایمز، این نرم افزار که FinSpy نام دارد یک ابزار جاسوسی است که از نمایشگر رایانه کاربران مخفیانه تصویربرداری می کند، مکالمات تلفنی آنها از طریق نرم افزار اسکایپ را ضبط می کند، وب‌کم و میکروفون کاربران را بدون اجازه روشن کرده و اطلاعات مورد نظر را ذخیره می کند و حتی قادر به یافتن کلمات عبور کاربران با توجه به کلید واژه‌هایی است که آنها در صفحه کلید خود وارد کرده اند.

نسخه سازگار با تلفن همراه FinSpy هم از سوی دولت بحرین برای جاسوسی از گوشی های مردم معترض و تظاهرکنندگان به کار گرفته شده است. این نرم افزار پیچیده می تواند نرم افزارهای ضدویروس معروف ساخت کاسپراسکای، سمانتک، اف – سکیور و ... را هم فریب دهد.

بازار بین المللی نرم افزارهای این چنینی که حدود 10 سال قبل شکل گرفته هم اکنون سالانه بیش از 5 میلیارد دلار درآمد به جیب سازندگان آنها سرازیر می کند. نرم افزار FinSpy ساخت شرکت انگلیسی Gamma Group است که مدعی است این نرم افزارها را تنها برای مقابله با جانیان خطرناک به دولت ها می فروشد.

با این حال بررسی های بنیاد Electronic Frontier Foundation نشان می دهد از این نرم افزار برای سرکوب مردم در جریان انقلاب مصر استفاده شده است.

اسناد موجود ثابت می کند شرکت انگلیسی نرم افزار یاد شده را با دریافت 353 هزار دلار به دولت حسنی مبارک فروخته است و وی هم از این طریق تلاش کرده شبکه های ارتباطی انقلابیون مصری را شناسایی و با آنها به شدت مقابله کند.

مارتین مونش یکی از مدیران ارشد Gamma Group می گوید اطلاعات مربوط به مشتریان این شرکت افشا نمی شود. وی افزوده که این نرم افزار تنها برای کنترل مجرمان به کشورهای مختلف دنیا فروخته شده تا تروریست ها، منحرفان جنسی، آدم ربایان، قاچاقچیان انسان و فعالان جرائم سازمان یافته شناسایی و دستگیر شوند.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد به غیر از دولت بحرین کشورهایی مانند ترکمنستان و برونئی هم از این نرم افزار انگلیسی برای شناسایی مخالفان سیاسی و مبارزه با آنها سود برده اند.

Marquis-Boire 32 ساله اهل سانفرانسیسکو و Marczak 24 ساله از برکلی کالیفرنیا دو کارشناسی هستند که به طور داوطلبانه عملکرد این نرم افزار را بررسی کرده اند. آنها ایمیل های مشکوکی را که برای سه مبارز ضد حکومتی بحرین فرستاده شده تجزیه و تحلیل کرده و کشف کرده اند همه ایمیل ها حاوی نرم افزارهای جاسوس بوده اند.

این نرم افزارها پس از مخفی شدن در رایانه کاربر با اتصال به سرورهای فرمان و کنترل خاصی داده های شخصی معترضان بحرینی را جمع آوری و برای مقاصد خاصی ارسال می کردند.

با توجه به اینکه ناراضیان بحرینی یاد شده هیچ سابقه جنایی نداشته اند می توان نتیجه گرفت که دولت بحرین با هماهنگی انگلیس از نرم افزار FinSpy برای جاسوسی از معترضان سیاسی سوءاستفاده کرده است؛ امری که یک بار دیگر استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در مقابله با اعتراضات سیاسی در کشورهای مختلف را به اثبات می رساند.

دولت بحرین سوابق بسیار بدی در زمینه حقوق بشر دارد و نیروهای آل خلیفه چند هفته قبل یک معترض 16 ساله بحرینی را با خشونت به شهادت رساندند.

کارشناسان امنیتی می گویند سوءاستفاده از نرم افزارهای امنیتی توسط حکومت های سرکوبگر امر تازه ای نیست و بسیاری از نرم افزارهای ضدجنایی با تغییراتی اندک می توانند برای نظارت بر عملکرد مردم عادی و جاسوسی از آنها مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

دو محققی که نتایج تحقیقات خود در مورد FinSpy را منتشر کرده اند می گویند اخیرا نمونه های مختلفی از بدافزارهای مشابه را از سوی دیگر محققان امنیتی دریافت کرده اند. همچنین فعالان سیاسی تحت تعقیب در بحرین و دیگر کشورها هم نمونه هایی از بدافزارهایی که بر ضدشان به کار گرفته شده را ارسال نموده اند و این امر وسعت و شدت سوءاستفاده از FinSpy و دیگر برنامه های جاسوس مشابه را نشان می دهد.

دولت های سرکوبگر همچون بحرین برای فریب موسسه های امنیتی از سرورهای کمکی یا نیابتی هم استفاده می کنند تا محققان مسیر دقیق ترافیک اطلاعات مسروقه را شناسایی نکنند. به عنوان مثال یکی از این نرم افزارهای جاسوس از خدمات کلود شرکت آمازون موسوم به EC2 استفاده می کرد که بعد از تاکید چند باره آمازون جلوی این سوءاستفاده را گرفت. اولین بار شرکت امنیتی رپید 7 در بوستون متوجه ابعاد این مساله شده بود.

همچنین تعدادی از سرورهای سارق اطلاعات کاربران در کشور ترکمنستان شناسایی شده که از نرم افزار FinSpy تغذیه می شوند. آدرس های آی پی این سرورها هم متعلق به وزارت ارتباطات ترکمنستان هستند. شرکت انگلیسی Gamma Group که متهم اصلی در این زمینه است فروش نرم افزار جاسوسی خود به این کشور را تایید نکرده است.

نکته جالب این است که چندی قبل اخباری در مورد نفوذ به سرورهای شرکت Gamma Group و سرقت چند نسخه از نرم افزار FinSpy منتشر شده بود. با این حساب علاقمندان می توانند این نرم افزار خطرناک را از بازار سیاه هم تهیه کنند.

جالب اینکه با انتشار گزارش های خبری در مورد فعالیت FinSpy در نقاط مختلف جهان، سرورهای مختلف فعال در این زمینه برای مدت طولانی یا کوتاه از دسترس خارج شدند یا اقداماتی برای مخفی کردن فعالیت های آنها آغاز شد. به عنوان مثال سرورهای FinSpy در سنگاپور، اندونزی، مغولستان و برونئی از کار افتادند و سرور مربوط به بحرین بعد از مدتی خاموشی به آدرس دیگری منتقل شد. جالب آنکه اطلاعات جمع آوری شده از سرورهای جاسوسی در بحرین به 14 مقصد در نقاط مختلف جهان ارسال می شود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook