تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: پیامک

تاریخ ارسال: شنبه، 4 شهریورماه 1391  

 

ممنوعیت ارسال پیام کوتاه تلفنی گروهی در هند

 
 

ارسال پیام کوتاه تلفنی و ویدیویی دستکاری شده در هند، جنجال به بار آورد 

 
 

دویچوله - ارسال پیام کوتاه تلفنی و ویدیویی دستکاری شده در هند، جنجال به بار آورد و گروه بسیاری از مهاجران هراسان، خانه‌های خود را ترک کردند. این جنجال در ادامه‌ی دعوای قبیله‌ی در شمال شرق کشور رخ داد.

ویدیوی کوتاه دستکاری شده‌ای که به شکل پیغام کوتاه تلفنی به تلفن‌های همراه کاربران در هند ارسال و دست به دست می‌شد، موجب بحران تازه و درگیری در شمال شرقی این کشور شد.

در ایالات آسام در شمال شرقی هند، از اواخر ماه ژوئیه سال جاری میلادی درگیری میان اعضای قبیله‌ی بودو با مهاجران مسلمان بر سر مالکیت زمین‌های کشاورزی در گرفت که اخبار این درگیری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌ی تلفن‌های همراه کشور منتشر شد.

درگیری خیلی زود به برخی نقاط دیگر کشور سرایت کرد و به خشونت کشیده شد و در زدوخوردها چند تن از طرفین دعوا کشته یا زخمی شدند.

درگیری‌های خونین به سرعت در ایالت گسترش یافته و پلیس اعلام کرد که دست‌کم ۸۰ خانه به آتش کشیده شده و نیروهای پلیس جسد ۲۷ قربانی را در جنگل‌های اطراف یا کنار رودخانه‌‌ای که از محل درگیری می‌گذرد، پیدا کرده‌اند.

در ویدیوی کوتاه و پیام‌ کوتاه تلفنی که به شهروندان هند ارسال شد، ادعا شد که شمار کشته‌شدگان در روزهای اخیر افزایش داشته و دور تازه‌ای از درگیری‌ها در راه است.

این پیام به مهاجران منطقه هشدار داد که تا قبل از عید فطر باید خانه‌های خود را ترک کنند تا از دور تازه‌ی درگیری‌ها در امان بمانند و ادعا کرد درغیر این صورت مسلمانان به خانه‌های آن‌ها حمله خواهند کرد.

ارسال گسترده‌ی این پیام کوتاه تلفنی و ویدیوی دستکاری شده موجی از وحشت میان مردم منطقه ایجاد کرد و گروه‌های مختلفی از آن‌ها هراسان و سراسیمه خانه‌های خود را ترک کردند و روانه‌ی خیابان‌ها شدند تا راهی برای ترک منطقه پیدا کنند.

مقامات محلی و پلیس بلافاصله اعلام کردند که شواهد نشان می‌دهد این یک پیغام دستکاری‌شده و جعلی است و از مردم خواست آرامش خود را حفظ کرده و به خانه‌های خود بازگردند. با این ‌حال مردم وحشت‌زده، اظهارات مقامات محلی را نمی‌پذیرفتند و هرج و مرج ساعت‌ها ادامه یافت.

ممنوعیت ارسال پیام‌های کوتاه تلفنی گروهی

در پی جنجال و هراسی که ویدیو و پیغام کوتاه ارسالی به بار آورد، مقامات هند در واکنشی سریع ارسال پیام‌ کوتاه تلفنی به عده زیادی از شماره تلفن‌های همراه را ممنوع کردند.

وزیر کشور هند بلافاصله گروهی را مسئول بررسی این موضوع کرد. با این،حال هنوز هیچ‌یک از مقامات رسمی هند اعلام نکرده‌اند که منبع اصلی ارسال این پیام تلفنی دروغین چه گروه یا افرادی بوده‌اند.

نخست‌وزیر هند بلافاصله درباره‌ی این پیغام موضع‌گیری کرده و گفت:« آن‌چه مهم است حفظ وحدت و تکثر جامعه هند است.» او از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و از غلتیدن در دام دعواهای قبیله‌ای و مذهبی بپرهیزند.

با این‌حال بسیاری از مهاجران هراسان که بیشتر آن‌ها افرادی هستند که بعد از درگیری‌های قبیله‌ای طولانی مدت ایالت آسام ـ که دست‌کم ۴۰۰ هزار کشته برجا گذاشت ـ به شهرهای بزرگ‌تر و مرفه‌تر هند مهاجرت کرده‌اند، با ترس به ایالت آسام باز می‌گردند.

هند سال گذشته برای مقابله با پیغام‌های تلفنی کوتاهی که اسپم هستند، قانونی تصویب کرد که هیچ یک از دارندگان تلفن همراه روزانه اجازه ندارند بیش از ۱۰۰ پیام کوتاه ارسال کنند، با این‌حال بعد از بحران اخیر دولت ارسال پیام کوتاه به شکل گروهی را فعلا کاملا ممنوع کرده است.

وزیر کشور تازه‌ی هند تنها ۲ هفته‌ی قبل مسئولیت خود در این سمت را آغاز کرد و برخی کارشناسان و ناظران او را فاقد تجربه‌ی لازم برای مدیریت چنین بحرانی ارزیابی می‌کنند که شعار "مدارای فرهنگی" در هند را به چالش کشیده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook