تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: ویکی‏ها

تاریخ ارسال: شنبه، 4 شهریورماه 1391  

 

حمایت کشورهای آمریکای جنوبی از اکوادور در ماجرای ویکی‌لیکس

 
 

کشورهای آمریکای جنوبی در تنش میان اکوادور و بریتانیا در پی اعطای پناهندگی به جولین آسانژ، موسس وب سایت افشاگر ویکی‎لیکس از تصمیم اکوادور حمایت کردند. 

 
 

بی.بی.سی - کشورهای آمریکای جنوبی در تنش میان اکوادور و بریتانیا در پی اعطای پناهندگی به جولین آسانژ، موسس وب سایت افشاگر ویکی‎لیکس از تصمیم اکوادور حمایت کردند.

وزیران خارجه کشورهای عضو مجمع ملل آمریکای جنوبی که در اکوادور در نشستی فوق العاده دیدار کردند، اعطای پناهندگی به آقای آسانژ را حق یک کشور مستقل اعلام کردند و تهدید بریتانیا مبنی بر لغو جایگاه دیپلماتیک سفارتخانه اکوادور در لندن را محکوم کردند.

هفته گذشته دولت اکوادور به جولین آسانژ که دو ماه پیش به سفارت این کشور در لندن پناه برده بود، پناهندگی سیاسی داد که با واکنش شدید بریتانیا رو به رو شد.

وزارت خارجه بریتانیا در روز ۱۵ اوت به اکوادور متذکر شد که طبق ماده‌ای در قانون اماکن دیپلماتیک و کنسولی مصوب ۱۹۸۷ می‌تواند مصونیت دیپلماتیک ساختمان سفارت اکوادور در لندن را ملغی کند که در این صورت پلیس می تواند وارد ساختمان سفارت شود و جولین آسانژ را دستگیر کند.

در بیانیه نشست فوق العاده این مجمع آمده است که بریتانیا نمی تواند قانون داخلی کشور خود را مقدم بر قانونی بین المللی بداند.

اکوادور در این نشست تذکر بریتانیا در این خصوص را "غیرقابل تحمل" و "تهدید آشکار" بر شمرد.

طبق ماده ۲۲ کنوانسیون ۱۹۶۱ وین پلیس کشور میزبان نمی تواند وارد محدوده دیپلماتیک کشور دیگری شود و نمایندگان یا کارگزاران دولت میزبان تنها با اجازه سفیر (رئیس هیات نمایندگی) حق ورود به این محدوده را دارند.

با این حال این وزیران گفته اند که بهترین راه برای پیدا کردن راهکاری که مورد رضایت طرفین باشد، مذاکره است.

مجمع ملل کشورهای آمریکای جنوبی که از کشورهای آرژانتین، برزیل، کلمبیا، بولیوی، ونزوئلا، شیلی، اکوادور، گویان، پاراگوئه، پرو، سورینام و اوروگوئه تشکیل شده، نشستی فوق العاده در روز یکشنبه در اکوادور برگزار کرد که وضعیت موجود در سفارت اکوادور در لندن را بررسی کند.

پس از آنکه ریکاردو پاتینو، بیانیه نهایی این نشست را خواند، دست همتایانش را گرفت و بلند کرد.

ویل گرانت، خبرنگار بی بی سی که در محل برگزاری نشست بوده می گوید که این حرکت نمادین می تواند خیلی مهم باشد و نشان دهد که این اتحاد در منطقه، در مقابل برخورد بریتانیا با مسئه آسانژ است که از نگاه آنها استعماگرانه و تهدیدآمیز بوده است.

بریتانیا گفته است که اعطای پناهندگی به آقای آسانژ مانع بازداشت او در بریتانیا نخواهد شد.

ریکاردو پاتینو، وزیر خارجه اکوادور گفته است که امیدوار است دولت بریتانیا مانع "خروج امن" آقای آسانژ از بریتانیا برای رفتن به اکوادور نشود. اما پلیس لندن در خارج از درهای سفارت در حال آماده باش است تا به محض خروج آقای آسانژ او را دستگیر کند.

جولین آسانژ در ماه ژوئن در حالی که به قید وثیقه در بریتانیا آزاد بود به سفارت اکوادور پناه برد، تا مانع از روند استرداد خود به سوئد شود.

دادستانی سوئد از مدت ها پیش خواهان آن بوده که بریتانیا جولین آسانژ را در ارتباط با شکایتی در مورد تجاوز و تعرض جنسی در اختیار آن کشور قرار دهد.

آقای آسانژ همواره اتهامات وارده به خود را رد کرده و طرح این ادعاها را به انگیزه های سیاسی ربط داده است.

هواداران آقای آسانژ نگران آن هستند که پس از استرداد او به سوئد، این کشور موسس ویکی‌لیکس را در اختیار آمریکا قرار دهد که ممکن است در آنجا به اعدام محکوم شود.

هر چند دادگاه ویژه حقوق بشر در اروپا اجازه نمی دهد که مظنونی به کشوری مسترد شود که در آنجا مجازات اعدام وجود دارد.

با این حال رافائل کورئا، رئیس جمهوری اکوادور گفته است اگر سوئد اطمینان بدهد که آقای آسانژ به کشور سومی مسترد نمی شود، آقای آسانژ ممکن است با سوئد همکاری کند.

ویکی‌لیکس تا کنون چند صد هزار نسخه اسناد محرمانه دولت آمریکا را به خصوص در زمینه روابط خارجی و دیدگاه‌های مقامات این کشور در مورد مسایل مختلف بین المللی منتشر کرده است.

انتشار این اسناد و مدارک موجب خشم و سرافکندگی دولت آمریکا شد.

روز یکشنبه، ۱۹ اوت، جولین آسانژ از داخل بالکن کوچک سفارتخانه اکوادور در لندن برای جمعیتی که در خارج جمع شده بودند، سخنرانی کوتاهی کرد. او در سخنرانی خود از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواست که از تعقیب روزنامه نگاران خودداری کند.

او گفت: "ایالات متحده باید در مقابل جهان تعهد دهد که روزنامه نگاران را به دلیل پرتو افشانی بر جنایتهای مخفی صاحبان قدرت تحت تعقیب قرار نخواهد داد".

آقای آسانژ گفت: "اکنون که ویکی لیکس مورد تهدید قرار گرفته است، آزادی بیان و سلامت همه جوامع ما تحت تهدید هستند."

و گفت باید پرسید آیا دولت آمریکا به ارزشهای انقلابی که بر اساس آنها تاسیس شده بود باز خواهد گشت، "یا با سقوط از لبه پرتگاه همه ما را به دنیایی خطرناک و مستبد خواهد برد که در آن روزنامه نگاران از ترس تعقیب ساکت می شوند و شهروندان فقط می توانند زیر پوشش تاریکی مخفیانه با هم زمزمه کنند؟"

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook