تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: شبکه‏های اجتماعی

تاریخ ارسال: جمعه، 27 مردادماه 1391  

 

شبكه‌های اجتماعی موظف به دریافت مجوز از وزارت ارشاد هستند

 
 

شبكه های اجتماعی باید از مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مجوز فعالیت دریافت كنند.  

 
 

شبكه های اجتماعی باید از مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مجوز فعالیت دریافت كنند.

به گزارش عصر ارتباط، چندی پیش رئیس پلیس فتا كمال هادیانفر رسما اعلام كرد منع قانونی برای فعالیت در شبكه‌های اجتماعی وجود ندارد. با این حال مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز مدعی است كه متولی شبكه‌های اجتماعی است و باید برای راه‌اندازی و فعالیت شبكه‌های اجتماعی از مركز رسانه‌های دیجیتال مجوز گرفته شود.

شبكه‌های اجتماعی زیر چتر بومی شدن

علیزاده با تاكید بر اینكه مركز رسانه‌های دیجیتال متولی تمامی امور در حوزه رسانه‌های دیجیتال از جمله شبكه‌های اجتماعی است،‌ گفت:«شبكه‌های اجتماعی در حداقل شكل ممكن باید در سایت ساماندهی ثبت شوند و مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال از ما بگیرند و از آنجایی كه نمی‌توانیم بر تمام آنها و فعالیت‌هایشان نظارت داشته باشیم، باید در ابتدای امر از آنها بخواهیم، خودشان را به ثبت برسانند و احراز هویت شوند. محدودیت‌ها و خط قرمزها را نیز به افراد متذكر شویم تا مبادا به مردم توهین شود یا مسایل ضد دینی یا مباحث تجزیه‌طلبانه مطرح شود.»

او با بیان اینكه مركز رسانه‌ها قصد ندارد راسا شبكه اجتماعی راه‌اندازی كند،‌ گفت:«ما هر سایتی را راه‌اندازی كنیم، این تفكر وجود دارد كه این سایت دولتی است از سوی دیگر طبق روال كار دولتی باید برایش كارمند استخدام كرد كه چنین فعالیت‌هایی در زمره كارهای اغنایی محسوب می‌شوند و نمی‌توان با بخشنامه در فرآیند اداری و كارمندی یك شبكه اجتماعی ایجاد كرد.»

علیزاده با اشاره به اینكه شبكه‌های اجتماعی ذاتا به بخش خصوصی تعلق دارند،‌ افزود:«با این حال مركز علی‌رغم حمایت‌هایی كه برای رونق این فعالیت‌ها از بخش خصوصی به عمل می‌آورد، باید موسسان این شبكه اجتماعی را شناسایی كند،‌ این شبكه‌ها باید در سایت ساماندهی ثبت و احراز هویت شوند. خط قرمزها نیز برایشان تعریف شود تا مشكلات بعدی پیش نیاید.»

دهكده‌های مجازی صنفی

برجسته‌ترین شبکه اجتماعی كه با محوریت موضوعی خاص در فصل نخست سال جاری فعالیت خود را با سر و صدای زیادی آغاز كرد شبكه اجتماعی هادی‌نت بود كه طبق آمار اعلام شده در هفته اول راه‌اندازی آزمایشی‌اش شش میلیون و 400 پیام مبادله شده را با سه هزار عضو به ثبت رساند که این کاربران 115 هزار و 397 مطلب ارسال كردند. اكنون نیز بنا به اطلاعات سایت الكسا در رتبه 995 در ایران قرار دارد و متاسفانه طی ماه گذشته میزان بازدید از هادی‌نت روند نزولی را نشان می‌دهد.

علیزاده با بیان اینكه به دنبال ایجاد دهكده‌های مجازی برای اصناف و اتحادیه‌ها هستیم،‌ گفت:« از ایجاد شبكه‌های اجتماعی صنفی حمایت خواهیم كرد. این مساله منجر به آشنایی افراد یك صنف و ایجاد تعامل صنفی و علمی با یكدیگر می‌شود تا مشكلات‌شان را مطرح و با همفكری هم آن را رفع ‌كنند. اما باید برای ایجاد آن چارچوب‌هایی تعیین كنیم تا طبق آن عمل كنند. به عنوان مثال در حال حاضر دارندگان آزمایشگاه‌ اقدام به راه‌اندازی یك شبكه اجتماعی كرده‌اند.»

علیزاده همینطور اعلام كرد:«تا پایان شهریور ماه امسال نیز همزمان با جام رضوی شبكه اجتماعی رضا‌نت راه‌اندازی خواهد شد و افتتاح شبکه اجتماعی سایر ائمه نیز در دستور كار مركز قرار دارد.»

شبكه اجتماعی تبیان نیز كه وجهه مذهبی پررنگی دارد به همراه مجموعه پورتال موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در رتبه‌بندی‌ الكسا جایگاه نوزدهم را به خود اختصاص داده است.

پرمخاطب‌ترین دهكده‌های مجازی بومی

با این حال شبكه‌های اجتماعی موفقی نیز طی یك دهه اخیر ایجاد شده‌اند و توانسته‌اند كاربران بسیاری را به خود جلب كنند. از جمله شبكه‌ اجتماعی كلوب كه تاكنون طبق رتبه‌بندی سایت الكسا پیشتاز شبكه‌های اجتماعی موجود در ایران است و رتبه هشتم را در میان سایت‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

پس از آن شبكه اجتماعی فیس نماست كه در جایگاه نهم قرار دارد. آپارات نیز پورتال به اشتراك‌گذاری فیلم و فایل‌های مولتی مدیاست بیستمین جایگاه را از آن خود كرده است.

اقسام شبكه‌های اجتماعی

تولید محتوا به وسیله كاربران و اعضا شاید تنها ویژگی شبكه‌های اجتماعی نباشد اما بدون شك برجسته‌ترین ویژگی است كه آن را از سایر پورتال‌ها و وب‌سایت‌ها جدا می‌كند.

شبكه‌های اجتماعی موجود در ایران را می‌توان به چندین گروه دسته‌بندی كرد. دسته‌ای كه با موضوعات تخصصی و علمی همچون عكاسی،‌ انیمیشن و حتی محیط زیست و شكار فعالیت می‌كنند.

گروهی نیز با نگاه قومیتی به جذب عضو می‌پردازند به این ترتیب كه افراد یك شهر، شهرستان یا قومیت یا افرادی كه به گویش و زبان خاصی تكلم می‌كنند با راه‌اندازی یك شبكه اجتماعی در جهت حفظ هویت شهر و قوم خود تلاش می‌كنند. البته تاكنون شاهد برخورد با برخی از شبكه‌های اجتماعی قومیتی بودیم كه به دلیل انتشار افكار تجزیه طلبانه فیلتر شده‌اند.

اما مهم‌ترین گروهی كه بخش اعظمی از شبكه‌های اجتماعی را شامل می‌شوند، شبكه‌های اجتماعی دوست‌یابی به‌شمار می‌روند كه بیشترین میزان حساسیت‌ها را نیز به خود معطوف كرده‌اند و حجم بالای فیلترینگ شبكه‌های اجتماعی مربوط به این گروه است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook