كتاب شهر رسانه؛ رسانه، معماری و فضای شهری نوشته اسكات مك كوایر و ترجمه علی بختیاریزاده است كه از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران، در یادداشت ناشر كتاب شهر رسانه آمده است: "انسان برای برقراری ارتباط با همنوع خود به رسانه نیاز دارد. بدون وجود رسانه هیچ ارتباطی را نمیتوان متصور شد. افكار و اندیشههای هر نظام شناختی اموری خصوصی و غیرقابل مشاهده هستند و بنابراین بشر برای برقراری ارتباط با همنوعان خود و به تبع آن تشكیل نظامهای اجتماعی به رسانه نیاز داشته است.
بدون رسانه هیچ ارتباطی شكل نمیگیرد و هیچ نظام اجتماعی پدید نمیآید. البته در اینجا تعریف موسعی از رسانه مدنظر است. تعریفی كه مصادیق آن عبارتاند از: انواع اشارات فیزیكی، انواع رفتار غیركلامی، زبانهای كلامی و نوشتاری، موسیقی، طراحی و نقاشی، مجسمهسازی، چاپ، عكاسی، فیلم، ویدئو، رایانه، هولوگرام، اینترنت و تكنولوژیهای مختلف ارتباطات از راه دور.
در این میان رسانههای مدرن تحولی اساسی را در جوامع بشری پدید آوردهاند و صرفا ابزاری در دست بشر نبوده، بلكه از رابطهای تعاملی و حتی برتر با آن برخوردار شدهاند تا جایی كه امروزه از امتزاج و عدم انفكاك رسانه و جامعهی بشری سخن گفته شده است.
كتاب شهر رسانه: رسانه، معماری و فضای شهری اثر اسكات مك كوایر یكی از آثار شاخص در حوزهی رابطهی میان جامعه بشری و رسانه است.
این كتاب با رهیافتی فلسفی به بررسی نقش رسانه در تجربه شهری پرداخته است. یكی از نكات قابل اشاره در مورد این كتاب آن است كه مك كوایر رسانه را نه ابزاری برای بازنمایی بلكه به عنوان تكنولوژی خاصی میبیند كه به تجربه بشر در فضای شهری شكل میدهد. به عبارت دیگر آنچه مهم است این نیست كه یك فیلم یا یك عكس، شهر ما را چگونه نمایش میدهد، بلكه آن چه اهمیت دارد، این است كه این فیلم یا عكس چگونه قالبهای جدیدی برای تجربهی بشر در زندگی شهری ارائه میكند.
رسانههای مدرن با ورود به زندگی بشر تجارب جدیدی را برای وی رقم زدهاند و با از میان بردن مرزهای میان فضای عمومی و خصوصی بازتعریف ارزشها و نظامهای اخلاقی تازه در كنار امور دیگر را ضروری ساختهاند.
شهر رسانه اسكات مك كوایر برای نخستینبار در سال 2008 میلادی توسط انتشارات سیج لندن به چاپ رسیده است. نویسندهی این كتاب در سال 1995 در مقطع دكترا از دانشگاه ملبورن استرالیا فارغالتحصیل شده است.
وی علاقهمند به تحقیقات میان رشتهای است و در حوزههای علوم سیاسی، جامعهشناسی، مطالعات سینما، معماری و رسانهها و ارتباطات مطالعه داشته است.
دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها نظر به اهمیت این كتاب و جایگاه شاخص آن در میان آثار منتشرشده در حوزهی رسانه و ارتباطات اقدام به ترجمه و چاپ آن كرده است. امید است این اثر بتواند در ارتقای سطح دانش كشور در حوزهی رسانه و ارتباطات موثر واقع شود".