تبلیغات در مدیانیوز

 

آخرین اخبار


- چرا «اکونومیست» نداریم؟
- پشت‌ پرده تجارت «لایک» و «فالو» در ایران
- کتاب جدید: سیاست‌گذاری و مدیریت رسانه
- سه دایره روزنامه‌نگاری بحران
- کتاب جدید: سیاست‌ و رسانه در دموکراسی‌های نو ظهور
- برگزاری کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری، تبلیغات و مطالعات رسانه در تایوان
- برگزاری کنفرانس اروپایی رسانه، ارتباطات و فیلم در انگلیس
- کتاب جدید: دین و مبانی ارتباطات
- رسانه‌هایی که حضورشان در نمایشگاه مطبوعات قطعی شد
- رابطه فیس‌بوک و آژانس‌های جاسوسی آمریکا زیر ذره‌بین اروپا

 

گروه خبری: مخاطرات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: شنبه، 21 مردادماه 1391  

 

چند توصیه برای اطمینان از صحت خبر

 
 

توصیه‌هایی برای روزنامه‌نگاران 

 
 

شبکه بین المللی روزنامه نگاران - وظیفه روزنامه نگار یافتن خبر، اطمینان از صحت آن، تبدیل آن به گزارش و انتشار آن است.

به نظر می رسد انجام این کار آسان باشد، اما این گونه نیست. بی دقتی در تهیه خبر و سستی در ابراز اطمینان از صحت آن می تواند عواقبی را به همراه داشته باشد.

اطمینان از صحت خبر مهم ترین اصلی است که روزنامه نگاری را از شایعه پراکنی متمایز می کند.

برای اطمینان از صحت خبر و این که این کار را به خوبی انجام داده اید، این سه توصیه را به کار بگیرید.

آیا خود شما مانع از اطمینان از صحت خبر هستید؟

گاهی خود روزنامه نگار مانع اصلی بر سر راه اطمینان از صحت خبر است. ممکن است روزنامه نگار ذینفع باشد یا پیش داوری خاصی نسبت به موضوع داشته باشد. روزنامه نگار ممکن است بررسی موضوع را در حالی شروع کند که پیش از آغاز کار، نتیجه خاصی را در ذهن خود پرورانده است. روزنامه نگار ممکن است پیش از شروع کار، خط اصلی گزارش را تعیین کرده باشد و بخواهد بر اساس آن به واقعیت ها پی ببرد. چنین شرایطی منجر به پیشداوری می شود و بی طرفی روزنامه نگار را نقض می کند. هیچ گاه نباید گذاشت که کارمان تحت تاثیرعلاقمندی هایمان قرار بگیرد.

اصل را بر دو مبنع معتبر بگذارید

بیشتر سازمان های خبری از این اصل پیروی می کنند که برای اطمینان از صحت یک خبر، برخورداری از دو منبع معتبر کافی است. بهتر است که هنگام بررسی این موضوع، گزارش های منتشر شده به وسیله خبرگزاری ها را به عنوان یک منبع در نظر بگیریم و سپس به سراغ یافتن یک منبع معتبر دیگر برویم که حاضر باشد به طور رسمی اطلاعات مورد نظر را تایید کند. البته گاهی افراد به خاطر نگرانی های امنیتی یا دیگر مسائل نمی خواهند اسمشان منتشر شود و شما مجبورید بدون ذکر نام خبر را منتشر کنید. در این صورت از اعتبار منبع مورد نظر 100% اطمینان حاصل کنید.

مراقب اخبار خبرگزاری ها باشید، ممکن است درست نباشد

بعضی از سازمان های رسانه ای به کپی برداری از اخبار خبرگزاری ها بسنده می کنند. این کار از نظر حرفه ای غلط نیست اما در مواردی پیش آمده که خبرگزاری ها یک خبر غلط را از روی دست هم کپی کرده اند. خود را هیچ وقت در وضعی قرار ندهید که به خاطر کپی بدون بررسی اخبار خبرگزاری ها مجبور از عذرخواهی از مخاطبانتان شوید. چنین وضعی به اعتبار سازمان رسانه ای شما نزد مخاطبان آسیب خواهد زد.

این مطلب پیش از این در سایت Media Helping Media منتشر شده بود که پس از کسب اجازه خلاصه ای از آن به فارسی ترجمه شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg    
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook