تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- آموزش‮ ‬سواد‮ ‬اطلاعاتی‮ و‮ ‬تفکر‮ ‬انتقادی
- چهار اشتباه متداول در گزارش کردن نظرسنجی
- انتشار کتاب: مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری
- هر روز ۴۰۰ میلیون پیام در سایت توییتر ارسال می‌شود
- غول رسانه‌‌ای رفتنی شد؛ مرداك استعفا كرد
- دردسرهای کشتار کلرادو برای کاربران هم‌نام قاتل در فیس‌بوک
- صاحبان پایگاه‌های اینترنتی فرهنگی و غیرانتفاعی بیمه می‌شوند
- رشته رسانه‌های دیجیتال راه اندازی می‌شود
- آغاز ثبت‌نام وام مسکن خبرنگاران
- نقض حریم شخصی با برنامه‌های رایگان اپل

 

گروه خبری: مطالعات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: دوشنبه، 2 مردادماه 1391  

 

چهار اشتباه متداول در گزارش کردن نظرسنجی

 
 

توصیه‌های برای روزنامه‌نگاران  

 
 

زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سرعت نزدیک می شود و رسانه های این کشور مملو از نتیجه نظرسنجی های مختلف درباره برنامه های پیشنهادی باراک اوباما و رقیب جمهوریخواهش میت رامنی است.

تحلیلگران و گزارشگران با استفاده از نتیجه نظرسنجی ها به تحلیل رویکرد مردم در این انتخابات می پردازند. همیشه این احتمال وجود دارد که آمار و نظرسنجی ها روزنامه نگاران را گمراه کند و آنها هم با گزارشگری نادرست باعث سردرگمی مخاطبانشان شوند.

به گفته آنتونی ولز، مدیر نظرسنجی های اجتماعی و سیاسی موسسه YouGov ، روزنامه نگاران معمولا در مواجهه با نتیجه نظرسنجی ها ممکن است، دچار چهار اشتباه عمده شوند. توصیه او به روزنامه نگاران به شرح زیر است:

به نظرسنجی های باز اعتماد نکنید: به نظرسنجی باز گفته می شود که کنترل چندانی بر پاسخ دهندگان وجود نداشته باشد. مانند نظرسنجی های آنلاین یا تلفنی. این گونه نظرسنجی ها فاقد دقت علمی هستند. معمولا نمی توان پاسخ دهندگان این گونه نظرسنجی ها را به درستی شناسایی کرد و گاهی ممکن است یک نفر چند بار در یک نظرسنجی شرکت کند. روزنامه نگاران بهتر است تنها به گزارش نتیجه نظرسنجی هایی بپردازند که پاسخ دهندگان آن به صورت تصادفی انتخاب شده اند تا نماینده جامعه مورد تحقیق باشند.

به حاشیه خطا توجه کنید: به طور کلی، حاشیه خطا در نظرسنجی هایی که یک هزار نفر در آنها شرکت کرده اند، مثبت و منفی ۳ است. به عبارتی اگر ۲۰ بار نظرسنجی تکرار شود، در ۱۹ مورد نتیجه به دست آمده درحد فاصل ۳ رقمی عددی خواهد بود که در صورت نظرسنجی از کل جمعیت به دست خواهد آمد.

سیب و پرتقال را با هم مقایسه نکنید: گاهی ممکن است به مرور زمان نتیجه نظرسنجی درباره یک موضوع خاص، مانند محبوبیت سیاست های اجرایی، تغییر کند. در این شرایط هنگام گزارش کردن تفاوت ایجاد شده، باید دقت کرد که روش نظرسنجی در هر دو مورد یکی بوده باشد چرا که عوامل زیادی می تواند در نتیجه یک نظرسنجی موثر باشد. به عنوان مثال نمی توان نتیجه یک نظرسنجی تلفنی را با نتیجه نظرسنجی آنلاین مقایسه کرد.

به نمونه جمعیت مورد پرسش دقت کنید: مطلوب است که روزنامه نگاران همواره نتیجه نظرسنجی هایی را گزارش کنند که در آن از تعداد زیادی از افراد سوال شده باشد. ولی همیشه نمی توان از جمعیت بزرگ یک هزار نفری سوال کرد. به یاد داشته باشید که هر چه جمعیت مورد پرسش کوچک تر باشد، حاشیه خطا افزایش می یابد و نتیجه به دست آمده از دقت کمتری برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال، حاشیه خطا برای یک گروه یکصد نفری ۱۰ درصد است و به نظرسنجی از یک گروه ۵۰ نفری هم اصلا نباید اعتنا کرد.

منبع : شبکه بین‌المللی روزنامه‌نگاران

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed