تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- پیروزی بزرگ فعالان آزادی اینترنت: رد طرح «اکتا» در پارلمان اروپا
- پیگیری وعده‌های انتخاباتی محمد مرسی در اینترنت
- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: گرانی کاغذ بدتر از گرانی نان است
- ویندوز ۷ در حال پیشی گرفتن از ویندوز ایکس.پی است
- پالایش وب‌گاه‌ها برای اولین‌بار توسط نرم‌افزار صورت گرفت
- ۲۵۰ هزار کودک مالزیایی در فیس‌بوک
- یک فیلم سینمایی برای اکران در چهار استان به زبان آذری دوبله می‌شود
- مترو لندن در آستانه المپیک ۲۰۱۲ به اینترنت مجهز شد
- زنان ۳۸ درصد کاربران بازی‌های رایانه‌ای در ایران
- شرایط وام مسکن خبرنگاران اعلام شد

 

گروه خبری: سانسور رسانه‌ای

تاریخ ارسال: جمعه، 16 تیرماه 1391  

 

پیروزی بزرگ فعالان آزادی اینترنت: رد طرح «اکتا» در پارلمان اروپا

 
 

پارلمان اروپا روز چهارشنبه با رایی قاطع، طرح جنجالی «اکتا» را رد کرد.  

 
 

دویچوله - پارلمان اروپا روز چهارشنبه با رایی قاطع، طرح جنجالی «اکتا» را رد کرد.

فعالان آزادی اینترنت پیش‌تر هشدار می‌دادند که تصویب این طرح «مدافع کپی‌رایت» به افزایش سانسور و نقض آزادی‌های دیجیتال کاربران منجر خواهد شد.

طرح بحث‌برانگیز «اکتا» (ACTA) با رای مخالف اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان اروپا، روز چهارشنبه (۱۴ تیر/ ۴ ژوئیه) در رای‌گیری نهایی رد شد. در نشست روز چهارشنبه پارلمان اروپا، در حالی که ۱۶۵ نماینده غایب بودند، ۴۷۸ نفر به این طرح رای مخالف و تنها ۳۹ نفر رای موافق دادند.

اکتا (Anti-Counterfeiting Trade Agreement) نسخه اروپایی طرح‌هایی نظیر سوپا و پیپا در آمریکا است که در ماه‌های اخیر اعتراض بسیاری از متخصصان فن‌آوری اطلاعات، مدافعان آزادی اینترنت و فعالان حقوق دیجیتال در سراسر جهان را برانگیخته‌اند. این طرح پیش از رد نهایی در پارلمان اروپا، در ۵ کمیته تخصصی این پارلمان نیز با رای مخالف نمایندگان مواجه شده بود.

مدافعان اکتا از آن به‌عنوان طرحی «مدافع کپی‌رایت» یاد می‌کنند که در شرایطی که تجارت جهانی کالاهای جعلی و نقض مستمر کپی‌رایت رو به گسترش است، می‌تواند حافظ حقوق مولفان و تولیدکنندگان محتوا در جهان دیجیتال باشد.

در مقابل، فعالان آزادی بیان و آزادی اینترنت، آن را طرحی می‌دانند که در نهایت به سانسور و ایجاد اختلال در شبکه جهانی اینترنت منجر خواهد شد و نقض حقوق و آزادی‌های دیجیتال کاربران را در پی خواهد داشت.

میلیون‌ها شهروند اروپایی، علیه اکتا

طرح اکتا در ژانویه ۲۰۱۲ به امضای ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا رسید، اما پنج کشور آلمان، قبرس، استونی، هلند و اسلواکی از ابتدا از مخالفان سرسخت آن بودند و از امضای این معاهده خودداری کردند.

در ماه‌های گذشته، چندین تظاهرات اعتراضی در بسیاری از شهرهای اروپایی بر ضد اکتا به راه افتاده بود. تحلیلگران فن‌آوری اطلاعات، رای منفی پارلمان اروپا به این طرح را یک پیروزی بزرگ و تاریخی برای فعالان آزادی بیان و جامعه دیجیتال سراسر جهان می‌دانند.

اعتراض به این طرح تنها به حضور خیابانی مخالفان محدود نمی‌شود. گفته می‌شود بیش از ۲/۵ میلیون نفر از شهروندان اروپا با ارسال نامه‌های اعتراضی به نمایندگان پارلمان اروپا، نسبت به احتمال تصویب و اجرای این طرح در محدوده اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده بودند.

وداع با اکتا، «جلوه‌ای از دموکراسی اروپایی»

ماریچه شاکه، نماینده هلند در پارلمان اروپا و از فعالان پیش‌روی آزادی اینترنت در جهان، می‌گوید: «ما در کنار میلیون‌ها اروپایی معترض به طرح بحث‌برانگیز اکتا قرار گرفتیم و در تصمیمی تاریخی جلوه‌ای از دموکراسی باز و مشارکتی اروپایی را نشان دادیم.»

به اعتقاد او «اکتا نماد سیاست‌های بسته بود؛ سیاستی برآمده از تصمیمات غیرشفافی که پشت درهای بسته اتخاذ می‌شوند. اکتا به جای در آغوش کشیدن آزادی‌های دیجیتال، قصد داشت موانعی بر سر راه تحقق آنها ایجاد کند و حالا زمان خداحافظی با آن فرارسیده است.»

اگرچه اکتا به امضای برخی از کشورهای غیراروپایی، از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی هم رسیده، اما به نظر می‌رسد با رد قاطع آن در پارلمان اروپا، باید آن را مرده قلمداد کرد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed