«انجمن بینالمللی پژوهش رسانه و ارتباطات IAMCR» یک سازمان تخصصی بینالمللی در رشته پژوهش رسانه و ارتباطات است که سال 1957 تأسیس شده و اعضای آن، سنت پژوهش انتقادی در زمینه رسانه و ارتباطات به صورت گسترده و جهانی در آن توسعه دادند.
به گزارش ایسنا، زبان وبگاه انجمن به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیولی است و هدف آن تقویت و تشویق مشارکت دانشمندان جدید، زنان و پژوهشگران از کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای شمالی و مرکزی است.
انجمن بینالمللی پژوهش رسانه و ارتباطات دارای انجمنهای منطقهای پژوهش ارتباطات است که شامل AMIC برای آسیا، ACCE برای آفریقا و ALAIC برای آمریکای لاتین میشود.
اهداف این انجمن عبارت است از فراهمسازی زمینه تبادل اطلاعات در حیطه رسانه برای پژوهشگران و کسانی که در زمینه رسانه و ارتباطات فعالیت میکنند. تشویق به توسعه پژوهش و مطالعات نظاممند، به ویژه در حوزه تولید، پخش و دریافت رسانهیی، تشویق به پژوهش رسانه و ارتباطات، انتشار اطلاعات درباره پژوهش و نیازهای پژوهشی است.
فعالیتهای انجمن بینالمللی پژوهش رسانه و ارتباطات به صورت گروههای مطالعاتی است که میتوان به گروههای «تولید و مصرف رسانه و ارتباطات»، «رسانه، ارتباطات، مشارکت و اجتماع»، «خطمشی و حقوق رسانه و ارتباطات»، «رسانه، ارتباطات، آموزش و روزنامهنگاری» و «موضوعات مقطعی در رسانه و ارتباطات» اشاره کرد.
در بخش «اسلام و رسانه»، گروه مطالعاتی به پدیده ارتباطات نظیر تعاملات انسانی را به مثابه فهم متقابل و صلح در نظر میگیرند و آنها سعی میکنند به پژوهش و توسعه سازمانی بپردازند و هدف آنها تحول در ارتباطات و رسانه اسلامی است.
این انجمن هر دو سال کنفرانس علمی در سراسر جهان برگزار میکند و همچنین مقالات و طرحهای پژوهشی خود را به صورت گزارش منتشر میکند. از مهمترین کتابهای منتشر شده از سوی انجمن بینالمللی پژوهش رسانه و ارتباطات میتوان به روزنامهنگاری بحران: رسانه تعاونی و تجاری شدن، ایدئولوژیهای اینترنتی، «جریانهای جهانی در آموزش رسانه: سیاستها و رویهها و رویکرهای نظری به ارتباطات مشارکتی اشاره کرد.