تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: جمعه، 9 دیماه 1390  

 

جنگ هالیوود و سیلیکون ولی

 
 

قانون جنجال برانگیز کنگره و اعتراض به سانسور اینترنت 

 
 

شهرام شریف - روز ترک GoDaddy ! این نامی است که مخالفان دو قانون تحت بررسی در کنگره آمریکا بر ۲۹ دسامبر گذاشته‌اند. آنها همه دارندگان دامنه‌های اینترنتی (Domain Names) را که دامنه اینترنتی‌شان در GoDaddy قرار دارد تشویق کرده‌اند که به دلیل حمایت متظاهرانه این شرکت از قانون «توقف دزدی اینترنتی» آن را ترک گویند.

SOPA که اختصار Stop online piracy act (توقف دزدی آنلاین) قانونی تحت بررسی کنگره و سنای آمریکا است که توسط تعدادی از نمایندگان نزدیک به کارتل‌های هالیوودی (‌انجمن‌های تصویر متحرک، ضبط صدا و...) ارائه شده و به دولت و قوه قضائیه اجازه می‌دهد به شرکت‌های اینترنتی برای بستن سایت‌های اینترنتی دستور صادر کند. هر چند دلیل اصلی تصویب چنین قانونی حمایت از کپی‌رایت و مبارزه با دزدی اینترنتی محتوا عنوان شده، اما طی همین یک هفته اخیر چنان جنبشی علیه GoDaddy به عنوان نماد حمایت از این قانون در اینترنت به راه افتاده که به تعبیر یکی از تحلیل‌گران تک کرانچ شرکت‌های اینترنتی برای مخالفت وسیع‌تر با تصویب این قانون سلاح‌ها را بالا گرفته‌اند.

GoDaddy کیست و چرا هدف قرار گرفت؟

شرکت GoDaddy از جمله مشهورترین برندهای آمریکایی است. این شرکت که در سال ۱۹۹۹ و پس از آنکه انحصار Network solution در ثبت دامنه‌های اینترنتی شکسته شد، به سرعت به یکی از شرکت‌های بزرگ ثبت دامنه اینترنتی تبدیل شد. این شرکت در تبلیغات خود را به عنوان رتبه یک صنعت دامنه‌های اینترنتی معرفی می‌کند و چند ماه قبل در جریان یک معامله نه‌چندان روشن برای این سایت (شرکت) 25/2 میلیارد دلار قیمت تعیین شده بود.

شرکت GoDaddy یکی از با نفوذترین شرکت‌های اینترنتی و دارای لابی‌های گسترده‌ با کنگره آمریکا است. بسیاری خط مشی این شرکت در جهان اینترنت را با عملکرد
اصول‌گرایانه و جانبدارانه فاکس نیوز در جهان رسانه‌ها مقایسه می‌کنند. در جریان جنگ عراق این شرکت با انتشار تبلیغ‌های حماسی به حمایت از این جنگ پرداخت. حتی پیش از آن نیز رفتارهایی علیه برخی کشورهایی که تعارضات سیاسی با دولت آمریکا داشتند انجام می‌داد. کاربران ایرانی به خاطر می‌آورند که نخستین تحریم‌های اینترنتی علیه سایت‌های ایرانی توسط این خدمات‌دهنده اینترنت شروع شد و بسیاری از سایت‌های فارسی تنها به دلیل اینکه نام ایران داشتند با مشکل روبه رو شدند. GoDaddy با آزاد کردن بدون اطلاع دامنه‌های متعلق به ایرانیان و بسیاری از کشورهای دیگر و همچنین با رفتارهایی از این دست در فضای وب عملا خود را به یکی از شرکت‌های متعصب فضای وب تبدیل کرد که حتی‌ برای قوانین آمریکا نیز احترامی قائل نیست.

ماجرای GoDaddy و قانون SOPA از آنجا آغاز شد که مدیر این شرکت صریحا از این قانون حمایت کرد و خود را مشتاق تصویب آن نشان داد. GoDaddy حتی پیشنهاد کرد که DNS (سیستم نام‌های دامنه) سایت‌هایی که مشمول این قانون قرار می‌گیرند، مسدود شوند. این شرکت استراتژی بستن DNS را استراتژی مناسبی علیه سایت‌های نقض کننده کپی رایت و... عنوان کرد و پیشنهاد داد که Registrarها (شرکت‌هایی که اعتبار DNSها را مورد سنجش و تایید قرار می‌دهند) اقدام به این کار کنند. پیشنهادهای رادیکال GoDaddy کاملا مخالف قوانین آیکان (سازمان ثبت و مدیریت دامنه‌های اینترنتی) بود که سیاست‌های آن همواره بر دور نگه داشتن خدمات‌دهندگان دامنه‌های اینترنتی از ورود به مباحث مجادله آمیز محتوا روی اینترنت است.

رفتارهای GoDaddy به مذاق فعالان وب و صاحبان صنایع تکنولوژی خوش نیامد. آن‌ها جدا از تصویب قانونی در حمایت از کپی‌رایت موضوع مداخله دولت در مسیر این تجارت نگرانند. مدافعان آزادی بیان روی اینترنت نیز مجوز دخالت دولت در اینترنت را موجب ورود بی‌حد و حصر و سوءاستفاده سیاسی از این قدرت می‌دانند. موج بزرگ شکل گرفت و جیمی ولز بنیانگذار ویکی پدیا هفته پیش در توییتر خود اعلام کرد که دامنه اینترنتی خود را از GoDaddy بیرون می‌کشد. او نوشت: رفتار GoDaddy در ماجرای SOPA غیر قابل قبول بود. تا لحظه نوشتن این گزارش بیش از ۴۰ شرکت از جمله AOL، eBay، فیس‌بوک، گوگل، کسپرسکی،‌ لینکدین، موزیلا، Pay Pal، توییتر، یاهو، ویکی پدیا علیه این قانون موضع گرفته‌اند.

عقب نشینی

کمتر از یک هفته تبلیغ علیه GoDaddy کافی بود تا این شرکت تسلیم شود و طی بیانه‌ای اعلام کند که از SOPA حمایت نمی‌کند و در مخالفت آن هم کاری انجام نمی‌دهد. با این حال جنبشی که علیه GoDaddy (که حالا به‌عنوان نمادی از سانسور و مداخله در اینترنت محسوب می‌شود)، به راه افتاده تازه در حال بیدار شدن بود. سایت‌های متعددی از جمله godaddyboycott.org مردم را تشویق به خروج دامنه‌های اینترنتی‌شان از این سرویس‌دهنده دامنه می‌کردند. تنها طی یک هفته نتیجه این تبلیغات خروج ۷۰ هزار دامنه اینترنتی بود. هر چند این میزان برای شرکتی چون GoDaddy که میلیون‌ها دامنه را پشتیبانی می‌کند رقم قابل توجهی به حساب نمی‌آمد، اما تبلیغات منفی علیه این برند تخریبی به مراتب وسیع‌تر از کاهش مشتریان داشت. دو روز قبل یک حرکت اشتباه دیگر از سوی این شرکت در عدم اجازه به انتقال دامنه‌ها باعث بروز موج دیگری علیه این شرکت شد. هر چند GoDaddy سرانجام مجبور به باز کردن درها برای خارج شدن ناراضی‌ها شد، اما آن‌ها پیش از آن در سایت‌های تکنولوژی تاحد امکان ضربه‌های خود را به این حرکت غیرقانونی زده بودند.

رقبای GoDaddy هم در این میان بیکار ننشستند. آنها با ارائه مشوق‌هایی به مشتریان ناراضی GoDaddy پیشنهاد دادند که دامنه‌های اینترنتی خود را به این شرکت‌ها منتقل کنند. آنها برای تحقیر GoDaddy از کاربران خواستند که درخواست‌های انتقال دامنه خود را با عناوینی چون؛ NoDaddy و Bye Daddy ارسال کنند و در این مسیر حتی تخفیف‌هایی هم به دامنه‌های مهاجر دادند.

جنگ مافیای هالیوود و سیلیکون ولی

دولت‌آمریکا تمایل به مدیریت و نفوذ بر اینترنت را از سال‌ها پیش نشان داده است. هر چند اینترنت اساسا مولود یک پروژه نظامی در آمریکاست و اتفاقا بخش عمده بحث‌های مربوط به دخالت در قانونگذاری اینترنتی نیز به چنین دلایلی مصداق می‌شود، اما آنچه موجب توسعه اینترنت طی سال‌ها در جهان شده آزادی تجارت و انتشار اطلاعات در آن بوده است.
در جریان کنفرانس‌های منشعب از اجلاس جامعه اطلاعاتی (ژنو و تونس) در زمینه مدیریت اینترنت (Internet Governance) کشورهای مختلف تلاش بسیاری کردند تا نهاد ویژه قانونگذاری در اینترنت یعنی آیکان را از قیمومیت آمریکا خارج کنند. تلاش این کشورها در اجلاس تونس هر چند به شکست انجامید، اما روش‌هایی که آیکان طی این سال‌ها در پیش گرفته تمایل به بی‌طرفی و عدم ورود به مباحث مجادله آمیز سیاسی یا محتوایی بوده است. با این حال طی سال‌های اخیر برخی تلاش‌ها از درون دولت و کنگره آمریکا برای حضور در فضای مجازی موجب نگرانی‌هایی در به خطر افتادن استقلال این حوزه شده است. تصویب قانونی تحت عنوان DMCA در مقابله با سایت‌های مخالف قوانین آمریکا یا مسدود کردن سایت‌هایی که دامنه‌های عمومی مانند com، net یا org دارند، از آن جمله است.

حالا اما به نظر می‌رسد SOPA و قانون مشابه دیگرPIPA که این روزها هالیوود را در مقابل شرکت‌های تکنولوژی قرار داده تازه نخستین بارقه‌های رویارویی بزرگ‌تری است که میان قدرت‌های سنتی و مافیایی جهان سرگرمی و تازه قدرت‌گرفته‌های جهان تکنولوژی در حال شکل‌گیری است.


خلاصه‌ای از قانون SOPA

۱- دولت می‌تواند به شرکت‌های اینترنتی دستور دهد که یک DNS مربوط به یک وب سایت یک کشور خارجی را که به طور غیر قانونی فیلم، موسیقی و عکس نگهداری می‌کند،‌ مسدود کند.

۲- دولت می‌تواند به جست‌وجوگرانی چون گوگل دستور دهد تا لینک سایت‌های نقض‌کننده کپی‌رایت را از میان نتایج جست‌و‌جو حذف کنند.

۳- دولت می‌تواند به سایت‌های پرداخت اینترنتی مانند paypal دستور دهد تا حساب سایت‌های ارائه‌دهنده محتوای غیرقانونی را مسدود کند.

۴- دولت می‌تواند به سایت‌هایی چون گوگل ادز دستور حذف آگهی‌های سایت‌های متخلف را بدهد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
نویسنده: شهرام شریف

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed