تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: حقوق مولف

تاریخ ارسال: شنبه، 3 دیماه 1390  

 

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون جهانی «برن» در دولت

 
 

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه درخواست الحاق ایران به پیمان جهانی «برن» از سوی این وزارتخانه به هیئت دولت و بررسی آن در کابینه خبر داد.  

 
 

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه درخواست الحاق ایران به پیمان جهانی «برن» از سوی این وزارتخانه به هیئت دولت و بررسی آن در کابینه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش بهمن دری معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد از برنامه ایران برای پیوستن به پیمان جهانی «برن» خبر داده و گفته بود: لایحه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و به دولت ارسال شده که در آن موضوع مالکیت معنوی آثار و کتاب‌های نویسندگان مورد توجه قرار گرفته است.

وی البته در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که «آیا تاکید این لایحه بر حفظ حقوق نویسندگان داخلی است یا خارجی؟» تنها به ذکر این جمله که «در برخی تبصره‌های این لایحه به حقوق نویسندگان خارجی هم پرداخته شده» اکتفا کرد.

حال از دولت خبر می‌رسد که لایحه مستقلی برای پیوستن ایران به پیمان جهانی «برن» در دست بررسی است.

احمدعلی محسن‌زاده، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه در گفتگویی با خبرنگار مهر، با تائید این خبر گفت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون جهانی «برن» از سوی وزارت ارشاد تهیه و اخیراً تقدیم دولت شده است.

وی البته با یادآوری ضرورت پیوستن ایران به پیمان جهانی «رم» (کنوانسیون حمایت از اجراکنندگان، تولیدکنندگان آثار صوتی و سازمان‌های پخش برنامه)، لایحه درخواست الحاق ایران به پیمان «برن» را به عنوان پیش‌نیاز آن ذکر کرد و افزود: با توجه به شرایط جهانی، سازمان صدا و سیما به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه‌های اطلاع‌رسانی جهان باید به این پیمان (رم) بپیوندد.

کنوانسیون «برن» یک موافقتنامه بین‌المللی در خصوص حق تکثیر و حق مؤلف است که اولین بار در شهر برن در سوئیس در سپتامبر سال ۱۸۸۶ (شهریور ۱۲۶۵ شمسی) تصویب شد.

کشورهای امضاکننده این معاهده ملزم هستند که آثار پدیدآورندگان سایر کشورهای امضاکننده را همچون آثار پدیدآورندگان تبعه خود مورد حمایت کپی‌رایت قرار دهد؛ کسی که دارای تابعیت یکی از کشورهای عضو باشد و اگر دارای چنین تابعیتی نیست، اثر خود را برای نخستین بار در یکی از کشورهای عضو اتحادیه منتشر می‌کند و یا اقامتگاه وی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه است.

مطابق با معاهده «برن»، حمایت کپی‌رایت خود به‌ خود باید فراهم آید و کشورهای امضاکننده از اینکه ثبت رسمی کپی‌رایت را برای به وجود آمدن این حمایت مقرر دارند، منع شده‌اند.

بر اساس این معاهده تمام آثار به غیر از آثار عکاسی و کارهای سینمایی از مدت حمایت حداقل ۵۰ سال بعد از مرگ پدیدآورنده برخوردار هستند؛ البته کشورهای امضاکننده امکان این را دارند که مدت‌های حمایت طولانی‌تری را به موجب قوانین ملّی خود مقرر دارند.

«احمدعلی محسن‌زاده» مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در صورت الحاق ایران به پیمان جهانی «برن»، تمام مولفان، مصنفان و تولیدکنندگان آثار ادبی و هنری از حق مالکیت معنوی و هنری و حقوق مرتبطه نه تنها در ایران، بلکه در تمام کشورهای عضو این پیمان برخوردار خواهند شد.

وی همچنین تصویب درخواست الحاق ایران را به کنوانسیون‌های «برن» و «رم» پیش نیاز پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی wto برشمرد و گفت: کشورهای چین و روسیه برای پیوستن به این سازمان به ترتیب به 7000 و 3000 سئوال، جواب دادند و تاکنون هم از ما حدود 700 سئوال پرسیده شده که عمدتاً درباره حقوق هنرمندان، مولفان و مصنفان است.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد ابراز امیدواری کرد، بررسی این دو درخواست در هیئت دولت طی ماه‌های آتی به اتمام برسد و برای تائید نهایی روانه مجلس و سپس شورای نگهبان شوند.

محسن‌زاده همچنین درباره آخرین وضعیت لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط در دولت گفت: تاکنون از میان 25 بند مربوط به تعاریف لایحه 9 بند به تصویب کمیسیون فرعی لوایح در دولت رسیده و با روند فعلی امیدواریم تا پیش از پایان سال کار لایحه در دولت نهایی و برای تائید به مجلس ارائه شود.

کشورهای امضاکننده معاهده «برن» با رنگ آبی مشخص شده‌اند
 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed