وبسایت همکاران سیستم - تا کنون تصور میشد به همراه داشتن گوشیهای هوشمند در مدرسه باعث حواسپرتی دانش آموزان میشود. اما اخیراً یافتههای پژوهشی یک وبسایت آموزشی نشان داده است دانشآموزانی که دارای گوشی هوشمند هستند بیشتر از دیگران مطالعه میکنند.
گردانندگان وبسایت آموزشی StudyBlue در پژوهشی عادت به مطالعه یک میلیون دانشآموز در طول ترم تحصیلی پاییز سال جاری را با هم مقایسه کرده است. آنها کاربران و مخاطبان خود را به دو دسته تقسیم کرده بودند: دانش آموزانی که محتواها و مطالب این وب سایت را بر روی گوشیهای هوشمند خود مطالعه می کنند و دانشآموزانی که مطالب این وب سایت را بر روی رایانه شخصی خود مطالعه میکنند. یافتههای این مقایسه نشان میدهد که دانش آموزان گروه اول در هفته 40 دقیقه بیشتر از دانش آموزان گروه دوم مطالعه میکنند.
بکی اسپلیت، مدیر عامل این وب سایت میگوید: «مزیت مطالعه بر روی گوشی این است که کاربران میتوانند از وقتهای مرده خود برای مطالعه استفاده کنند. مثلاً وقتی منتظر یک قهوه هستند و یا در اتوبوس در حال حرکت به سمت خانه هستند میتوانند بر فلش کارتهای موجود در گوشیهای خود نگاهی بیندازند و از این طریق یادگیری خود را تحکیم بخشند.»
این مطالعه نشان میدهد که گوشیهای هوشمند باعث افزایش هوشمندی دانش آموزان نمیشود و کار مطالعه را هم لذتبخشتر نمیکند. تنها تفاوت آن در این است که کار مطالعه را راحت تر و بی دردسرتر میکند و دانش آموزان میتوانند در هر زمان و در هر مکانی به مطالعه بپردازند.
از دیگر مزایای مطالعه بر روی گوشیهای هوشمند این است که دانش آموز میتواند مدت مطالعه خود را کوتاهتر ولی دفعات آن را بیشتر کند. پژوهشهای دیگر نیز نشان داده است که کوتاه بودن دورههای مطالعه بازدهی بیشتری در پی دارد و اگر زمان مطالعه طولانی شود، بازدهی نیز کاهش مییابد.
البته پژوهش گردانندگان وب سایت StudyBlue معطوف به کمیت مطالعه است نه کیفیت مطالعه. لازم است پژوهشهای بیشتری صورت گیرد تا کیفیت و کارایی مطالعه بر روی گوشیهای همراه نیز مشخص شود.