مطبوعات برای استفاده از هرگونه صفات تفضیلی یا عالی که در معرفی یا تبلیغ خود مورد استفاده قرار میدهند، مراتب را به تایید اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.
به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی با اعلام این مطلب گفت: توصیه جدی ما این است که برای حفظ حقوق عمومی و حریم مطبوعات کشور، استفاده از عبارات و قیودی که بهطور صریح یا ضمنی، برتر یا برترین بودن یک نشریه را در یکی از زمینههای شمارگان، قدمت، تعداد صفحات، اولین بودن در یک جنبهی خاص و یا موارد مشابه القاء میکند، قبل از انتشار به تایید این اداره کل برسد.
پدرام پاکآیین افزود: به موجب مقررات تبلیغاتی کشور، آگهیهای تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بیارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهند. همچنین در آگهیهای تبلیغاتی نباید ادعاهای غیرقابل اثبات گنجانده شود.
براساس رایزنیهای صورت گرفته با اعضای محترم هیات نظارت بر مطبوعات و با استناد به مادهی شش قانون مطبوعات که انتشار مطالب خلاف واقع را ممنوع دانسته است، لازم است مطبوعات نیز در معرفی یا تبلیغ خود از استفاده از صفات مطلق و عبارات اغراقآمیز خودداری کرده و خود را فراتر از واقعیت یا به عباراتی آمیخته به اغراق معرفی نکنند.
وی با اشاره به اینکه سوابق، شاخصها و ویژگیهای هریک از نشریات کشور در اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی به طور مدون موجود است، افزود: هماهنگی مطبوعات در زمینهی استفاده از صفات تفضیلی یا عالی با این اداره کل موجب میشود، رژیمی یکسان و واقعی بر اینگونه اوصاف و تبلیغات حاکم شده و از رواج ادعاهای غیرقابل اثبات و اغراقآمیز دربارهی مطبوعات کشور اجتناب شود.
پاکآیین دربارهی نحوهی استفاده از صفات تفضیلی و عالی افزود: فرقی نمیکند که این صفات برروی جلد یا در متن نشریه به کار برود و یا در قالب آگهی تبلیغاتی عرضه شود، بلکه در هر صورت باید با واقعیت انطباق داشته باشد و مرجع تشخیص این انطباق نیز اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی است.