دانشمندان آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که تماشای آگهی های تلویزیونی غذاهای فوری (فست فود) می تواند موجب افزایش اشتها و پرخوری کودکان شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان آکادمی کودکان هشدار دادند که نه تنها تماشای زیاد تلویزیون و اینترنت اشتهای کودکان را افزایش می دهد، بلکه تماشای آگهی هایی غذاهای فوری (فست فودها) نیز می تواند منجر به چاقی کودکان شود.
این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "ما با رسانه ها، آگهی ها و بی تحرکی، توفانی عظیم را برای رشد چاقی در کودکی ایجاد کرده ایم. جامعه آمریکایی نمی تواند با تلویزیون، آگهی های زیاد غذاهای فوری، خواب کم و تمرینات ورزشی ناکافی وظیفه خود را در حفظ سلامت کودکان انجام دهد. 30 سال قبل، دولت فدرال تصویب کرد که کودکان کم سن از نظر روحی در برابر آگهی ها بی دفاع هستند. این درحالی است که امروز کودکان بین 5 هزار تا 10 هزار آگهی غذاهای مختلف را در طول سال می بینند که بیشتر این آگهی ها مربوط به غذاهای بی فایده و غذاهای فوری هستند."
این محققان با انجام دو تحقیق جدید، تاثیرات منفی رسانه ها بر روی خواب و عادات غذایی کودکان را مورد بررسی قرار دادند.
نتایج تحقیق نخست نشان داد که تماشای آگهی های تلویزیونی ویژه غذاهای فوری و غلات شیرین، میل کودکان را برای خوردن غذاهای چرب و غنی از کربوهیدرات افزایش می دهد.
در تحقیق دوم، محققان تاثیرات زمان تماشا و محتوای رسانه را بر روی خواب کودکان در سنین پیش از دبستان بررسی کردند.
این نتایج نشان داد کودکانی که در طول روز در معرض محتواهای خشن برنامه های تلویزیونی و بازیهای ویدیویی قرار می گیرند در طول شب مشکلاتی جدی با خواب دارند که از جمله آنها می توان به کابوس، شبگردی و خواب آلودگی در طول روز اشاره کرد.
این دانشمندان دریافتند کودکانی که در اتاق خود تلویزیون دارند بیش از سایر کودکان از مشکلات خواب رنج می برند.
براساس گزارش "وب ام. دی"، در حقیقت این کودکان به طور متوسط شبها 15 دقیقه تلویزیون بیشتری نسبت به سایر کودکان تماشا می کنند و در طول روز مدت زمان تماشای محتواهای خشن در مورد آنها به طور متوسط 12 دقیقه بیشتر است.