تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شرکت‌های آی‌تی

تاریخ ارسال: جمعه، 20 خردادماه 1390  

 

سلطه «گروه چهار» بر جهان فناوری: آمازون، گوگل، اپل و فیس‌بوک

 
 

"اریک اشمیت" مدیر اجرایی شرکت گوگل معتقد است شبکه در حال حاضر در دستان شرکتهای آمازون، گوگل، اپل و فیس بوک است، اما آیا این شرکتها اجداد و آینده این ابزار ارتباطاتی قوی نیز بوده و خواهند بود؟ به گزارش... 

 
 

"اریک اشمیت" مدیر اجرایی شرکت گوگل معتقد است شبکه در حال حاضر در دستان شرکتهای آمازون، گوگل، اپل و فیس بوک است، اما آیا این شرکتها اجداد و آینده این ابزار ارتباطاتی قوی نیز بوده و خواهند بود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، از زمانی که شرکت IBM بزرگترین نام در جهان تکنولوژی به شمار می رفت مدت چندانی نگذشته است، پس از آن مایکروسافت بود که با ارائه سیستم عاملی برای تمامی رایانه هایی که بر روی سیاره زمین روشن می شدند، جایگزین این نام شد. با این همه اکنون نوبت این شرکت نیز به پایان رسیده و عناوینی مانند آمازون، گوگل، فیس بوک و اپل است که چهار گوشه جهان تکنولوژی را در سلطه خود درآورده اند.

از همین رو است که اریک اشمیت در کنفرانس D9 در کالیفرنیا خود و سه شرکت بزرگ دیگر را "گروه چهارتایی" نامید که به واسطه رشد اینترنت به اندازه غیر قابل تصوری رشد کرده اند به گفته وی در جهان تا کنون هیچ شرکتی به سرعت این چهار شرکت رشد نکرده اند.

غولهای گذشته را بشناسید

آنچه شرکتهای عظیم تکنولوژی از قبیل IBM، HP و موتورولا انجام داده اند ساخت سخت افزار بوده است. IBM شرکتی بود که سازنده پردازنده های مرکزی به شمار می رفت اما در عین حال ساخت بارکد نیز به نام این شرکت به ثبت رسیده است. تولیدات این شرکت زیربنایی برای ابداعات و نوآوری های بیشتر شرکتهای دیگر به شمار می رفتند.

در این میان موتورولا توده ای انبوه از فناوری های ارتباطات از راه دور را ابداع کرد که امروزه جزئی لاینفک از زندگی انسانها هستند: تلفنهای همراه، رادیوها و بی سیمهایی که انسانها را به ماه رساندند. شرکت HP نیز به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان چاپگرها و به علاوه نرم افزارهای شبکه شناخته شده است. تنها با ظهور مایکروسافت در اوایل دهه 80 بود که عصر نرم افزاری به تسخیر یک شرکت درآمد. سیستم عامل ویندوز که توسط این شرکت ارائه شده بود توانست برای همیشه نحوه تعامل انسانها با رایانه ها را متحول سازد.

با این همه تمامی این عنوانهای تجاری مشهور و معتبر همچنان با انسانها هستند، فناوری آنها به اندازه ای با زندگی روزمره انسانها گره خورده که می توان گفت اخبار منتشر شده درباره انقراض یافتن آنها بزرگنمایی بیش نیست.

فرمانروایان امروز فناوری

شرکتهای گوگل، آمازون، اپل و فیس بوک شرکتهای بسیار بزرگی هستند که هر یک چندین میلیارد دلار ارزش دارند، با این همه با وجود تضادهای زیادی که این شرکتها با شرکتهای پیشین خود دارند، اپل تنها نمونه ای است که در زمینه ساخت همه ابزارها و برنامه ها دستی بر آتش دارد.

آمازون با وجود اینکه نقش فروش کالاها و خدمات مختلف را به عهده دارد، استفاه از وب سایت این شرکت هیچ هزینه ای در بر ندارد. این تغییر مسیر از خرید کالا به استفاده از خدمات می تواند ویژگی های محصولات کنونی اَبَرشرکتهای فناوری را تعیین کند. حتی سلطه شرکت اپل نیز بیشتر به واسطه سکوی iTunes ویژه خریداری موسیقی، برنامه های تلویزیونی و فیلمها است تا خود ابزارهای آی-پاد و آی فن و این یعنی تغییر گرایش از کالا به خدمات.

البته واضح است که تمامی این نوآوری ها بر اساس توانایی های اینترنت، ابداع "سر تیم برنرز لی" ساخته شده است، سکویی که برای شرکت گوگل تجارت تبلیغاتی عظیمی را به ارمغان آورده، به فیس بوک امکان اتصال دادن افراد در سرتاسر کره زمین را داده و آمازون را به بزرگترین فروشگاه جهان تبدیل کرده است.

اریک اشمیت می گوید شرکتش در زمینه اطلاعات فرمانروایی می کند، اما روز به روز در زمینه ساخت نرم افزارهایی که برای استفاده از آنها باید پول پرداخت کرد نیز پیشرفت می کند. برنامه های گوگل مانند "جی میل"، "پرونده ها" و دیگر برنامه ها با سلطه مایکروسافت در زمینه تجارت نرم افزاری و انتقال سریع و پر حجم اطلاعات در شبکه رقابت می کند. این نشان می دهد گرایش به سوی فعالیتهای آنلاین همچنان رو به افزایش است با این همه وادار کردن انسانها به پرداخت پول برای چیزی که هویت فیزیکی ندارد، همچنان یکی از چالشهای بزرگ در بسیاری از حوزه های فناوری به شمار می رود.

در این کارزار، تنها اپل است که نسبت به سه عضو دیگر گروه، قدرت بیشتری نشان می دهد زیرا در هر دو زمینه سخت افزار و نرم افزار به یک اندازه فعالیت موفقیت آمیز دارد.

منتخبان آینده کدامند؟

شرکتهای جدیدی که قرار است در آینده سلطه بر جهان فناوری را به دست بگیرند، نوآوری های خود را بر پایه موفقیتهای شرکتهایی مانند توئیتر، فیس بوک، گوگل و دیگر شرکتها ارائه خواهند کرد و اینطور به نظر می رسد آنچه قرار است در آینده فراگیر شود تبلتها و تلفنهای هوشمند هستند.

از این رو است که گوگل استراتژی برتر خود را تمرکز بر روی تلفنهای همراه قرار داده است، شرکت توئیتر نیز در تلاش است خود را هرچه بیشتر با برنامه های مختلف ترکیب کند تا به تدریج به یکی از گزینه های دائمی برقراری ارتباطات انسانی تبدیل شود.

با این همه، پیش بینی در زمینه فناوری به واسطه روند سریع رشد نوآوری ها که جهان امروز با آن مواجه است، کاری بسیار دشوار است، از این رو تنها می توان گفت شرکتهایی که بتوانند در آینده جایگزین غولهای فناوری شوند، هنوز در مرحله پایه گذاری هستند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed