تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شبکه‏های اجتماعی

تاریخ ارسال: دوشنبه، 2 خردادماه 1390  

 

با ظهور شبکه‌های مجازی، آرمان روزنامه‌نگاری احیا شده است

 
 

عضو هیئت علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: با ظهور شبکه‌های مجازی، آرمان روزنامه‌نگاری احیا شد چرا که شبکه‌های اجتماعی این امکان را فراهم کردند تا شهروندان نه تنها مصرف کننده اطلاعات باشند بلکه در تولید و توزیع اطلاعات نیز مشارکت کنند. 

 
 

عضو هیئت علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: با ظهور شبکه‌های مجازی، آرمان روزنامه‌نگاری احیا شد چرا که شبکه‌های اجتماعی این امکان را فراهم کردند تا شهروندان نه تنها مصرف کننده اطلاعات باشند بلکه در تولید و توزیع اطلاعات نیز مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش "شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره" به همت انجمن علمی دانشجویی مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران در روز یکشنبه، اول خرداد ماه 1390 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.


دکتر علیرضا دهقان: با ظهور شبکه‌های مجازی، آرمان روزنامه‌نگاری احیا شده است

چهارمین نشست تخصصی همایش "شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره" به موضوع نقد و بررسی مطالعات شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران اختصاص داشت که در آغاز آن دکتر علیرضا دهقان با اشاره به آرمان و ایده‌آل روزنامه‌نگاری گفت: آرمان کلاسیک روزنامه‌نگاری این بوده است که روزنامه‌نگاری باید اطلاعات خوب و مفید برای شهروندان فراهم کند تا این اطلاعات به انتخاب درست شهروندان در عرصه سیاسی بینجامد.

وی افزود: با مسلط شدن شرکتها و سازمانهای اقتصادی بزرگ در کشورهای غربی و دولتها در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته بر رسانه‌ها، روزنامه‌نگاری به صورت محدود و کنترل شده و گاهی نیز به صورت تحریف شده در آمد.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: با ظهور شبکه‌های مجازی، آرمان روزنامه‌نگاری مجدداً احیا شد چرا که شبکه‌های اجتماعی این امکان را فراهم کردند تا شهروندان نه تنها مصرف کننده اطلاعات باشند بلکه در تولید و توزیع اطلاعات نیز مشارکت کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وجه دیگر شبکه‌های اجتماعی برقراری ارتباط میان شهروندان است که در کنار احیای آرمان روزنامه‌نگاری سبب شده است تا شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی را در جهان امروز بازی کنند.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران در پایان سخنان خود با اشاره به تفاوت میان شبکه‌های اجتماعی مجازی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه خاطرنشان کرد: این شبکه‌ها در کشورهای توسعه یافته در امتداد سایر رسانه‌ها قرار می‌گیرند و به عنوان آلترناتیو عمل نمی‌کنند و آن چیزی که اهمیت بیشتری دارد وجه ارتباطی آنهاست در حالیکه شبکه‌های اجتماعی در کشورهای در حال توسعه نقش آلترناتیو را بازی می‌کنند.

دکتر شیرین احمدنیا: در شبکه‏های اجتماعی زمینه بروز خلاقیت‏ها را ملاحظه می‏کنیم

دکتر شیرین احمدنیا دیگر سخنران این همایش بود که با اشاره به کارکردهای متفاوت شبکه‏های اجتماعی گفت: در شبکه‏های اجتماعی فضایی ایجاد شده که کاربران به جبران محدودیت‏ها و موانع فضای واقعی زندگی می‏پردازند. در این شبکه‏های مجازی فرصتی ایجاد شده برای تعاملات، ارتباطات و انتقال پیام و سایر کارکردها که نسل جوان به‏خوبی از آن استفاده می‏کنند. البته در این حوزه محدودیت‏هایی هم وجود دارد ولی ما زمینه بروزه خلاقیت‏ها را ملاحظه می‏کنیم.

عضو هيئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این است که این فضای جدید، موضوع تحقیقات دانشگاهی شده‌اند. برهه خاص زمانی، شرایط تاریخی و فضای اجتماعی-فرهنگی-سیاسی بستری فراهم کرده که در دوره زمانی نسبتا کوتاهی شاهد تحولات و تغیرات قابل توجهی باشیم. از آنجایی که علوم اجتماعی و مطالعات ارتباطی به موضوعات روز جامعه می‌پردازند به سراغ این حوزه جدید اجتماعی رفته‌اند و تحقیقات جالب توجهی هم صورت گرفته‌ است. به‌عبارتی پژوهش‌های طرح شده موج جدیدی از تحقیقات هستند که امیدوارم زمینه گسترش آنها فراهم بیاید و برخی محدودیت‌های موجود برطرف شود.

دکتر بهزاد دوران: شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌هایی مختلف نقش مهمی ایفا می‌کنند

دکتر بهزاد دوران آخرین سخنران همایش "شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره" بود که در آغاز سخنان خود ضمن اشاره به پتانسیلهای بسیاری که شبکه‌های اجتماعی دارند، گفت: شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌هایی چون اقتصاد، مدیریت، کارآفرینی، بنگاههای اقتصادی و اقتصاد دانش-محور نقش مهمی را ایفا می‌کنند که متأسفانه در ایران کمتر به آنها توجه می‌شود.

وی افزود: مباحث حقوقی و اخلاقی نیز از آن دست مسایلی هستند که لازم است در بحث از شبکه‌های اجتماعی مورد توجه جدی قرار گیرند. به ویژه که می‌توان به نقش شبکه‌های اجتماعی در مسایل گوناگون اذعان کرد که انقلابها و خیزشهای اجتماعی در کشورهای عربی در چند ماه اخیر نمونه‌ای از کارکرد سیاسی این شبکه‌هاست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: حوزه بهداشت و سلامت، بحث آموزش و موضوع زبان نیز از دیگر حوزه‌ها و موضوعاتی هستند که محققان علوم اجتماعی از آنها غافلند و کمتر به آنها می پردازند.

دکتر بهزاد دوران در پایان گفت: ما از زندگی آنلاین خود به زندگی واقعی و از زندگی واقعی خود به زندگی آنلاینمان در حرکت و نوسان دائمی هستیم و در واقع آنچه را که در واقعیت می‌شنویم در زندگی آنلاینمان بیان می‌کنیم و بر عکس آنچه در زندگی آنلاین تجربه می‌کنیم در رندگی واقعی‌مان نیز وارد می‌کنیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed