تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وب‌سایت

تاریخ ارسال: جمعه، 26 فروردینماه 1390  

 

وب، مخاطبان روزنامه‌ها را بلعید

 
 

امروز اگر خبری به شما برسد، اولین و مهم‌ترین سوال شما به عنوان مخاطب می‌تواند این باشد که منبع این خبر کجاست؟ 

 
 

همشهری، جواد افتاده - امروز اگر خبری به شما برسد، اولین و مهم‌ترین سوال شما به عنوان مخاطب می‌تواند این باشد که منبع این خبر کجاست؟

طی 10سال گذشته در کنار رادیو، تلویزیون، مطبوعات و سایر نشریات، وب با رشد صعودی، منبع مهمی جهت دریافت و ارسال اخبار تلقی شده است؛ منبعی که روز به روز عظیم‌تر شده و دامنه خود را در سراسر جهان پهن‌تر می‌کند. در این بین کاربران یا همان مخاطبان نیز نقش بسزایی در گستردگی و رشد آن دارند. وب امروزه به عنوان منبع عظیمی از اخبار و مخاطبان به‌شمار می‌رود؛ وبی که در دهه گذشته ساختار اخبار، منابع خبری، نحوه دسترسی و مخاطبان را دگرگون کرده و درنهایت به نقطه عطف بزرگی در سال2011 رسیده و آن این است که بیشتر مردم در حال حاضر اخبار خود را از منابع آنلاین دریافت می کنند نه از روزنامه‌های کاغذی!

مرکز تحقیقاتی پیو در پروژه برتری روزنامه‌نگاری، براساس آخرین گزارش خود درباره وضعیت رسانه‌ها مدعی شده است که با چندین روش اندازه‌گیری مختلف، وضعیت رسانه‌های خبری آمریکایی در سال2010 بهبود یافته است. در عین حال این بهبود به همه بخش‌های روزنامه‌ها تعمیم داده نشده زیرا درآمد، خوانندگان و شغل‌های اتاق خبر رسانه‌ها کاهش یافته است. براساس این تحقیق، 46 درصد از مردم گفتند که اخبار آنلاین را حداقل 3بار در هفته دریافت می‌کنند و برای اولین بار این رقم برای روزنامه‌ها 40درصد رقم خورد و تنها تلویزیون‌های محلی در میان آمریکایی‌ها با 50درصد پاسخ‌ها، منبعی منظم برای دریافت اخبار بوده‌اند. وضعیت مراجعه مخاطبان به وب و درصد تغییرات مخاطبان از سال2009 تا 2010 در یک نمودار آمده است. طبق این نمودار که با اطلاعات چند مرکز تحقیقاتی تهیه شده، مخاطبان آنلاین در سال2010 نسبت به سال گذشته رشد 17/1درصدی داشته‌اند، در حالی که مخاطبان تلویزیون‌های محلی رشد منفی 1/5درصد، تلویزیون‌های شبکه‌ای با رشد منفی 3/4درصد، روزنامه‌ها با رشد منفی 5درصد، رادیو با رشد منفی 6درصد، مجلات با رشد منفی 9/8درصد و تلویزیون‌های کابلی با رشد منفی 13/7درصد کمترین رشد مخاطبان را در سال2010 نسبت به سال2009 داشته‌اند.

پیشی‌گرفتن تبلیغات آنلاین از تبلیغات روزنامه‌های چاپی

تا پایان سال2009 تبلیغات روزنامه‌های چاپی رقم بیشتری را نسبت به تبلیغات آنلاین به‌خود اختصاص داده بود، اما در گزارش مرکز پیو، برای نخستین‌بار در تبلیغات آنلاین نسبت به روزنامه‌های چاپی پول بیشتری صرف تبلیغات شد. تبلیغات آنلاین به طور کلی رشد 13/9درصدی (25/8میلیارد دلار) در سال2010 داشت، در حالی که درآمد تبلیغات در روزنامه‌ها 6/4درصد نسبت به‌مدت مشابه کاهش داشت.

کاهش درآمد و مشترکان روزنامه‌ها، موجب تعطیلی و بیکاری بسیاری از آنها شده و در واقع اتاق‌های خبر، 30درصد کوچک‌تر نسبت به سال2000 شده‌اند. اما با توجه به‌نظرات اکثر آمریکایی‌ها، از دست دادن این منابع نمی‌تواند زیاد نگران‌کننده باشد زیرا 28درصد پاسخگویان گفتند که زوال روزنامه‌های محلی می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر توانایی حفظ و ذخیره اطلاعات محلی داشته باشد و در همین زمینه 30درصد اعلام کردند که ضربه جزئی وارد می‌شود، اما 39درصد گفتند که زوال روزنامه‌های محلی هیچ تأثیری بر توانایی حفظ اطلاعات محلی ندارد.

تلفن همراه روز به روز درحال تبدیل شدن به وسیله شخصی مانند مسواک است؛ وسیله‌ای که کاربردهای گوناگونی را در خود پوشش می‌دهد. تلفن‌های همراه‌ امروزه دیگر با عرصه رسانه بیگانه نیستند بلکه به یک رقیب جدی در این زمینه تبدیل شده‌اند. اما براساس آخرین یافته‌ها تلفن همراه، بیشتر کاربردهای محلی دارد.

تلفن همراه مکان کسب اخبار محلی

مرکز تحقیقاتی پیو گزارش داده که مردم زیادی برای دریافت اطلاعات محلی از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند. 47درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند که اخبار محلی را از طریق تلفن همراه کسب می‌کنند؛ هرچند که اطلاعات دریافتی آنها شامل آب و هوا، رستوران و... است. به عنوان مثال، جالب است که بدانید در حالی که تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها مدعی هستند که اخبار محلی را از طریق تلفن همراه کسب می‌کنند، تنها یک در 10 نفر از آنها از نرم‌افزار‌های کاربردی (app) برای کسب اخبار استفاده می‌کنند و استفاده واقعی خیلی کمتر از این رقم است. این بخش تنها مختص به صنعت خبر نیست بلکه سوال این است که آیا افراد حاضرند برای محتوای آنلاین پول پرداخت کنند؛ حتی اگر روزنامه‌های محلی نابود شوند؟

ویکی پدیا در تعریف نرم‌افزار کاربردی آورده است: نرم‌افزار کاربردی (Application software) عبارت است از نرم‌افزاری که با استفاده مستقیم از منابع و قابلیت‌های رایانه‌ای، کاری را به طور مستقیم برای کاربر انجام می‌دهد. با این حال مرکز تحقیقاتی پیو اصرار دارد که اخبار محلی در قلمرو وسیعی باقی می‌ماند و درحالی که مناطق محلی مکانی مناسب برای رشد استارتاپ‌های (startups) غیرانتفاعی هستند. این در حالی است که هنوز هیچ مرکزی نتوانسته تأثیرات اخبار محلی را در یک سطح پایدار ثبت کند. استارتاپ‌ها عموما به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شوند که سابقه چندانی ندارند و نوپا بوده و بیشتر در فاز توسعه و تحقیق بازار هستند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed