تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: جامعه ‌اطلاعاتی

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 26 اسفندماه 1389  

 

اینترنت؛ مرکز کنترل بحران در فاجعه اخیر ژاپن

 
 

شبکه اینترنت ژاپن پس از وقوع سونامی عظیم در سواحل این کشور نه تنها از کار نیفتاد، بلکه به مرکز بحرانی کلیدی برای اطلاع رسانی، کمک رسانی و پشتیبانی از بازمانده ها و مجروحان حادثه تبدیل شد.  

 
 

شبکه اینترنت ژاپن پس از وقوع سونامی عظیم در سواحل این کشور نه تنها از کار نیفتاد، بلکه به مرکز بحرانی کلیدی برای اطلاع رسانی، کمک رسانی و پشتیبانی از بازمانده ها و مجروحان حادثه تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود خسارات مهلکی که زمین لرزه 8.9 ریشتری به بیشتر بخشهای صنعتی و تجاری ژاپن وارد کرده است، این کشور توانسته اینترنت، یکی از کلیدی ترین زیرساختارهای ارتباطاتی خود را حفظ کند و حتی با وقوع سونامی چنان بزرگ، آن را از آسیب دیدگی و تخریب به دور نگه دارد.

این در حالی جالب توجه خواهد بود که به کشورهایی در جهان توجه شود که با وقوع توفانی کوچک و یا ناآرامی به سرعت اتصال خود را با بقیه جهان از دست داده و دسترسی آنها به اینترنت قطع می شود.

در شرایط بحران، اینترنت برای افرادی که در جستجوی اطلاعاتی خاص بوده و به دنبال راهکاری برای بیرون آمدن از بحران می گردند، ابزاری کلیدی به شمار می رود و وقوع سونامی عظیم در ژاپن بار دیگر نشان داد که این ابزار چگونه می تواند در شرایط بحرانی کارساز باشد.

اینترنت به گونه ای طراحی شده است که می تواند در برابر یک جنگ هسته ای نیز مقاومت کند، اما فاجعه ژاپن ثابت کرد میزان مقاومت این ابزار در برابر رویدادهای طبیعی نیز به همان اندازه بالا است. در پی برخورد امواج عظیمی که در پی زمین لرزه 8.9 ریشتری به وجود آمد، با سواحل ژاپن، تصاویر این سونامی با سرعتی بالا سرتاسر شبکه اینترنت را پر کرد. در پی این تصاویر، عکسها و فیلمهای ویدیویی یکی پس از دیگری بر روی اینترنت قرار می گرفتند تا جهان از آنچه در ژاپن در حال وقوع است، آگاهی بیابد.

یک روز پس از وقوع سونامی در حدود پنج میلیون نفر با مراجعه به وب سایت یوتیوب تصاویر تدوین نشده و خام وقوع سونامی را مشاهده کردند. صدها نفر درباره این تصاویر دردناک نظرات خود را به ثبت رسانده و تصاویر را در میان وب سایتهای اجتماعی جهانی و محلی به اشتراک گذاشتند.

از سویی دیگر اینترنت با در اختیار داشتن ابزارهایی مانند PersonFinder گوگل که به هزاران نفر در یافتن موقعیت عزیزانشان کمک کرد و توصیه هایی را برای کمک به حفظ بازمانده ها در اختیار کاربرانش قرار داد، به مرکز مجازی بحران تبدیل شد.

تا روز یکشنبه یعنی دو روز پس از وقوع سونامی بیش از 81 هزار نفر بر روی نرم افزار گوگل برای یافتن موقعیت یا سلامت عزیزان خود پیغام گذاشته اند و این وب سایت هر چند دقیقه یک بار به زبانهای انگلیسی و ژاپنی به روز رسانی می شد. جستجوی اتفاقی نام خانوادگی رایج "ساتو" در این وب سایت صدها نتیجه در پی دارد که بسیاری از آنها در "سندای" زندگی می کرده اند.

وب سایت توئیتر نیز هر چند ثانیه یکبار به واسطه پیامهایی درباره سلامت افراد، تسلیت و یا پیامهای امدادرسانی، به روز رسانی می شود. این وب سایت برنامه ای برای اهدای پول به بازماندگان ژاپنی راه اندازی کرده است تا افراد با اهدای آنلاین پول به صلیب سرخ در روند کمک به بازماندگان این فاجعه طبیعی نقشی داشته باشند.

افراد مشهور و محبوب مانند هنرپیشه ها و هنرمندان بین المللی نیز در این فعالیتهای اینترنتی حضور داشته و با ارسال پیامهای مختلف از طرفداران خود می خواهند برای ژاپن دعا کرده و با اهدای پول به آسیب دیدگان این کشور کمک کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed