تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 12 اسفندماه 1389  

 

وینتون سرف: مرورگرها بزرگ‌ترین چالش امنیتی اینترنت هستند

 
 

وینتون سرف، دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه اوکلاهاما و ملقب به پدر اینترنت است. وینت سرف به همراه باب کان کسانی بودند که در فاصله سپتامبر سال 1973تا ماه مه 1974 پروتکل TCP/IP را پایه گذاری کردند. 

 
 

روزنامه‌ی فناوران اطللاعات، ترجمه نسترن صائبی - وینتون سرف، دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه اوکلاهاما و ملقب به پدر اینترنت است. وینت سرف به همراه باب کان کسانی بودند که در فاصله سپتامبر سال 1973تا ماه مه 1974 پروتکل TCP/IP را پایه گذاری کردند. پروتکلی که به موجب آن بین کامپیوترهای یک شبکه امکان ارتباط و انتقال پیام برقرار و اینترنت بر پایه آن بنا شده است. او هم‌اکنون ریاست هیات مدیره آیکان، موسسه تخصیص نام‌ها و اعداد اینترنتی را بر عهده دارد و همچنین به عنوان مباشر ارشد گوگل فعالیت می‌کند.
نشریه وال‌استریت ژورنال با پدر اینترنت مصاحبه‌ای داشته که در ادامه می‌خوانید:

- آینده اینترنت را چگونه می‌بینید؟

چند نگرش و پروژه برای توسعه اینترنت در چند سال آینده وجود دارد. اولین پروژه مربوط به ابزار متحرک است. فناوری موبایل و دسترسی به اینترنت از طریق ابزار متحرک و قابل حمل یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اینترنت به شمار می‌آید. یکی دیگر از پروژه‌های ما، ایجاد زیرساخت‌های اینترنت در مکان‌هایی همانند آفریقاست که به این شبکه جهانی دسترسی ندارند. پروژه‌های بعدی نیز توسعه کابل‌های زیردریایی و ماهواره‌ای و ایجاد قابلیت پخش صوت و تصویر در خودروها و خانه‌ها از طریق اینترنت است.

- آدرس‌های اینترنتی به پایان رسیده و گوگل و شرکت‌های دیگر فناوری در حال بررسی راهکارهای مناسب برای انتقال به سیستم آدرس‌دهی جدید اینترنت یعنی انتقال از IPv4 به IPv6 هستند. شما چه مشکلاتی را در زمینه این انتقال پیش‌بینی می‌کنید؟

مهم‌ترین مشکل اساسی در این زمینه، ناسازگاری این دو سیستم آدرس‌دهی با هم است. یعنی اگر دو نفر از دو سیستم آدرس‌دهی اینترنتی مختلف استفاده کنند، نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و بر همین اساس باید همه کاربران از آدرس IPv6 استفاده کنند. یکی دیگر از مشکلات این انتقال، تنظیمات محلی است. ممکن است کاربران روتر، فایروال یا جعبه تبدیل آدرس شبکه داشته باشند و ندانند که با پاکت IPv6 چه کنند. البته اگر سیستم‌شان مبتنی بر ویندوز 7 یا یکی از سیستم‌های عامل اپل باشد، خود سیستم می‌داند که با این آدرس جدید چه کند. ولی در غیر این صورت باید سیستم خود را ارتقا دهند.

- آیا ممکن است برخی کریرها (شرکت‌های ارتباطی) انتقال به آدرس اینترنتی نسخه ششم را بهتر انجام دهند؟

برخی از کریرها در آمریکا خیلی راحت خود را با این نسخه جدید وفق داده‌اند، اما برخی از آنها هنوز تکلیف‌شان را روشن نکرده‌اند. در این زمینه طرحی دارم و می‌خواهم با نامگذاری روزی به عنوان «روز جهانی IPv6» همه کریرهای جهان را به انتقال به این نسخه جدید دعوت کنم. البته مساله مهم اینجاست که این شرکت‌ها در ابتدا باید نحوه این انتقال را یاد بگیرند.

- به نظر شما اینترنت امروزی چه چالش‌های امنیتی دارد؟

مرورگرهای اینترنتی، مستعد برای نفوذ ویروس‌ها هستند. این مرورگرها در مقابل دانلود کردن و نرم‌افزارهای اجرایی بی‌تجربه‌اند. گوگل در این راستا با عرضه مرورگر گوگل کروم به صورت منبع باز قصد دارد به امن شدن مرورگرها کمک کند. پلات‌فورم‌های منبع باز این امکان را به افراد می‌دهند که مشکلات را شناسایی و آن را رفع کنند؛ یعنی کاربران خودشان را در مقابل سایت‌های آلوده یا ویروسی محافظت می‌کنند.

می‌توانم بگویم که در حال حاضر، بزرگ‌ترین چالش امنیتی اینترنت مرورگرها هستند که اجازه می‌دهند انواع بدافزارها به درون کامپیوتر راه پیدا کرده و آن را آلوده کنند.

- موضع گوگل در مورد بی‌طرفی اینترنت چیست؟ بی‌طرفی اینترنت، اصلی است که براساس آن، ارایه‌دهندگان خدمات اینترنت نظیر شرکت‌های تلفنی و کابلی نباید عمدا سایت‌های اینترنت یا خدمات آنلاین را متوقف کنند.

به نظر من ما نیاز به برخی روش‌ها داریم تا بتوانیم روی دسترسی به اینترنت پهن‌باند نظارت کنیم و مطمئن شویم که اینترنت باز است. در غیر این صورت آزادی اینترنت در آینده به خطر می‌افتد. فعلا نمی‌دانیم که قانونگذاران در این زمینه چه اصلی را می‌خواهند ارایه دهند. اما هنوز هم به این ایده که اینترنت باید باز بماند و هر کاربری بتواند از تمامی خدمات آن استفاده کند، متعهدیم.از منظر تجاری، کاربران باید قادر باشند کاربردهای جدید ابداع کنند، بدون اینکه نیازی به اجازه از ISPها (ارایه‌دهندگان اینترنت) داشته باشند.

- قابلیت دولت مصر را در مسدود کردن اینترنت شاهد بودیم و آیا امروزه دولت‌ها می‌توانند اینترنت را تحت کنترل بگیرند؟

اقدام مصر شگفتی همگان را برانگیخت. آنها از فناوری‌های ارتباطی که در دو دهه اخیر بهترین ابزار برای گفتمان مردم است استفاده کردند و این راه را بر روی مردم‌شان بستند. به نظر من، اینترنت ابزاری برای ایجاد دموکراسی است و تاکنون چنین ابزاری در جهان وجود نداشت. جالب توجه در این مورد، پیروزی مردم مصر و موفقیت آنها در مواجهه با مسدود شدن اینترنت بود. به نظر می‌رسد که تلاش‌ها برای قطع کردن اینترنت همگی نتیجه عکس به همراه داشته است.

- نظر شما درباره چین و سانسور اینترنت در این کشور چیست؟

کاملا مشخص است که اینترنت نقش اقتصادی مهمی را برای چین ایفا می‌کند، همان‌طور که بقیه کشورها نیز به اهمیت این امر دست یافته‌اند. چین یک مرکز تولید فوق‌العاده عظیم است که برای فروش محصولاتش، شناسایی بازار هدف و معرفی تولیدات به مشتریان خارجی از اینترنت بهره می‌برد. اما از آنجا که چین به دلیل پهناور بودنش از افراد گوناگونی تشکیل شده، سوالات بسیاری مطرح می‌شود که این افراد از نظر اجتماعی چه تاثیری از فناوری‌های ارتباطی می‌پذیرند و همین امر باعث شده که دولت این کشور، اینترنت را سانسور کند. اما از طرفی دیگر، در چین دگردیسی اقتصادی به وجود آمده و بسیاری از شرکت‌ها را به فکر واداشته تا مدل‌های تجاری خود را بازنگری کنند. شرکت‌های موفق جان سالم به در خواهند برد، ولی آنهایی که نتوانند مدل‌ تجاری مناسبی را اتخاذ کنند، ناگزیر از بین می‌روند.این روندی است که همواره اتفاق می‌افتد، یعنی هر بار که موقعیت بزرگی به‌واسطه فناوری‌ها به وجود می‌آید، بعد از مدتی باعث بروز تحول می‌شود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed