تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: سخت‌افزار

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 20 بهمنماه 1389  

 

The Daily: آغاز عصر جدید روزنامه‌نگاری

 
 

تازه‌ترین پدیده این روزها که از آن به عنوان آغازی از «روزنامه نگاری قرن بیست‌ویکم» نام می‌برند، روزنامه دیجیتالی است که News corp، صاحب چندین شبکه تلویزیونی مانند فاکس نیوز و روزنامه‌هایی چون Time است که با سروصدای فراوان صاحب مشهور جهان رسانه یعنی «رابرت مرداک» به همگان معرفی کرده است. 

 
 

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، شهرام شریف - همه ما تصوراتی از روزنامه‌های آینده در ذهن داریم. روزنامه‌هایی که عکس‌ها و مطالبشان حتی روی کیوسک یا در دستان مخاطب مرتبا تغییر می‌کند. روزنامه‌هایی که مثل یک صفحه کاغذ خم و حتی مچاله می‌شوند.
صفحاتی که مطابق با سلیقه ما ترکیب‌بندی می‌شوند، اخباری که مطابق با علایق ما در صفحه چیده می‌شوند و اطلاعاتی که به طور هوشمندانه با اخبار محلی اطراف محل زندگی ما ترکیب می‌شوند.

در طی سال‌های گذشته ما نمونه‌هایی (حداقل مجزا) از چنین نوآوری‌هایی را در زمینه روزنامه نگاری دیده‌ایم، اما تازه‌ترین پدیده این روزها که از آن به عنوان آغازی از «روزنامه نگاری قرن بیست‌ویکم» نام می‌برند، روزنامه دیجیتالی است که News corp، صاحب چندین شبکه تلویزیونی مانند فاکس نیوز و روزنامه‌هایی چون Time است که با سروصدای فراوان صاحب مشهور جهان رسانه یعنی «رابرت مرداک» به همگان معرفی کرده است.
مرداک این روزنامه را آغاز عصر جدیدی از روزنامه‌نگاری دانسته است.

روزنامه‌ای فقط برای آی پد

The Daily نام این روزنامه است که دیروز هفتمین شماره از آن منتشر شد. این روزنامه فقط برای انتشار روی Ipad (تبلت معروف شرکت اپل) طراحی شده و یک هفته پیش و پس از سروصدای فراوان رسانه‌ای معرفی شده است. ویژگی این روزنامه این است که آن را صرفا می‌توان از طریق فروشگاه اپل (Apple store) دریافت کرد. این روزنامه هر روز به طور خودکار با اتصال به اینترنت خود را به روز می‌کند.

The Daily اما نخستین روزنامه دیجیتالی نیست. سال‌هاست روزنامه‌های مختلف نسخه‌های دیجیتالی خود را در قالب سایت اینترنتی و برنامه‌های نرم افزاری عرضه می‌کنند، ویژگی The Daily این است که تنها برای عرضه روی یک پلت فرم محبوب و روبه رشد مانند iOS طراحی شده و با توجه به وسعت امپراتوری رسانه‌ای مرداک روی آن تبلیغات فراوانی نیز صورت گرفته است.

مدل اقتصادی متفاوت

وضعیت روزنامه‌نگاری در جهان چندان روبه راه نیست. این را از میان اخبار مختلف می‌توان دریافت. روزنامه‌ها و رسانه‌های فراوانی طی سال‌های اخیر به ورشکستگی رسیده‌اند. تیراژ روزنامه‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده و به نظر می‌رسد تمایل عمومی برای خواندن روزنامه به روش‌های سنتی رو به کاهش است.

بسیاری این وضعیت را حاصل رشد اینترنت و دردسترس قرار گرفتن اخبار می‌دانند. اخباری که قرار است فردا در روزنامه منتشر شود، هم‌اکنون روی اینترنت در دسترس است. حتی در کشورهایی که روزنامه‌ها چندین نوبت انتشار در روز دارند، سایت‌های اینترنتی و رسانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت و شبکه در دسترس ترند.

چنین وضعیتی بسیاری از روزنامه‌ها را به فکر انتشار نسخه‌های دیجیتالی و کسب درآمد از آن طریق انداخته است. با این حال به‌رغم قیمت پایین تر اشتراک دیجیتالی، مخاطبان استقبال چندانی نمی‌کنند. دلیل آن هم واضح است: مخاطبان اینترنتی عادت به پرداخت پول برای خواندن اخبار و مقالات ندارند. از این رو بسیاری از روزنامه‌ها اساسا قید فروش نسخه دیجیتالی را زده اند و آن را به صورت رایگان روی اینترنت منتشر می‌کنند.

The Daily اما خود درون فضای دیجیتال متولد می‌شود. این روزنامه از مدل کسب درآمد نرم افزارها بهره می‌گیرد. مدل بسیار موفقی که حالا هم اپل را به موفق‌ترین شرکت تکنولوژی جهان تبدیل کرده و هم تمامی شرکت‌های تولیدکننده گوشی موبایل را ترغیب کرده که فروشگاه‌های نرم‌افزار راه‌اندازی کنند.

دامپینگ قیمت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایThe Daily قیمت بسیار پایین آن به نسبت رقبای قدیمی‌تر خود است. قیمت هفته ای 4 دلار و سالی 40 دلار عملا پایین‌ترین مدل قیمتی روزنامه است. آنها با اسپانسری شرکت Verizon دو هفته اشتراک رایگان روی این روزنامه گذاشته اند تا مشتری بیشتری جذب کنند.

هدف درآمد The Daily اما نه‌تنها پایین نیست، بلکه بسیار بلندپروازانه است. مرداک در مراسم افتتاحیه این روزنامه در نیویورک تاکید می‌کند که هزینه تولید این روزنامه به طور هفتگی 500 هزار دلار و سالانه 26 میلیون دلار است. جاناتان میلر، مدیر دیجیتال News Corp می‌گوید: The Daily نیاز به 325 هزار مشترک دارد که سالانه 40 دلار بپردازند تا بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد.

با توجه به اینکه طبق توافق اولیه، News Corp باید حدود 30 درصد حق مالکیت فروشگاه اپل را به این شرکت بپردازد و به این ترتیب انتظار این روزنامه جدید به 420 هزار مشترک افزایش پیدا می‌کند.

The Daily در حالی حداقل‌های تیراژ مقایسه‌ای خود را روی 500 هزار نسخه قرار داده که تیراژ سنتی روزنامه‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

روزنامه یو اس ای تودی به طور متوسط هم‌اکنون 8/1 میلیون نسخه روزانه فروش دارد واین میزان برای روزنامه نیویورک تایمز 800 هزار نسخه در روز است.

هزینه تولید برای روزنامه The Daily بسیار پایین‌تر از هر دوی این روزنامه‌ها است و همچنین قیمت آن. با این حال فراموش نکنیم که The Daily در فضایی قرار گرفته که آمار دانلودها بسیار بالا است. Angry Bird بازی بسیار محبوب و یک دلاری فروشگاه اپل تاکنون بیش از 50 میلیون دانلود داشته است.

این نشان می‌دهد که انتظار برای فروش میلیونی این روزنامه ارزان‌قیمت در این فضا انتظار زیادی نیست.

صورتی در زیر

هر نسخه The Daily چیزی در حدود 100 صفحه است. گفته می‌شود حدود 100 نفر روزنامه‌نگار و کارمند روی آن کار می‌کنند. صفحات آن نیز با طراحی گرافیک بسیار مناسب کاملا برای نمایش روی آی‌پد منطبق شده اند.

تمامی محتوا در چینش‌های عمودی و افقی (تغییر آی پد) به خوبی دیده شده و متن برای صفحه نمایش آی پد بسیار خوانا است. از تصاویر بسیار با کیفیت و فیلم در تمامی محتواها بهره گرفته شده و اتصال به شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محتواهای قابل به روز سازی جلوه قابل توجهی به محتوا داده است. استفاده از جلوه‌های خاص مثل عکس‌های پانورامای 360 (از مثلا تظاهرات در مصر) نشان‌دهنده نقاط اوج این نوع روزنامه‌نگاری است.
به رغم این اما The Daily از همان صفحه نخست به هیچ عنوان شبیه یک روزنامه نیست.

محتوای آمریکایی پسند آن به قول گاردین Voice of America دیگری است که در قالب یک مجله سرگرمی ارائه شده است. مطالبی چون شایعات و حرف و حدیث‌های سلبریتی‌ها یا اختصاص ده‌ها صفحه به فوتبال آمریکایی عمدتا مخاطب آمریکایی را هدف قرار داده است و این در واقع شامل 15 میلیون آمریکایی است که تا پایان سال 2011 صاحب آی پد هستند.

عدم تمایل به پوشش اخبار مشخص است. The Daily در فضای خبری که تقریبا با ابزارها و امکانات بسیار زیاد Rss خوان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پوشیده شده، فرصتی برای موفقیت ندارد، اما روش The Daily نشان دهنده امیدواری به خرید محتوای اختصاصی تولید شده توسط مخاطبان اینترنتی است. این روزنامه همچنین اجازه انتشار تنها بخشی از محتوایش را در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ایمیل می‌دهد.

اما به راستی در حالی که ابزارهای بسیار محبوب تحت آی پد مانند Flipboard یا Pulse تقریبا همه وب را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند آیا کاربران تمایلی به محتوای پولی خواهند داشت؟

جان سی آبل از سایت وایرد با شک به این موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید که زمان مشخص می‌کند که آیا این مدل خوبی برای یک روزنامه یا مجله خواهد بود یا خیر.اماشین ریچموند در دیلی تلگراف The Daily را مدرن نمی‌داند و می‌گوید که مرداک می‌خواهد مطالب قدیمی‌اش را با گذاشتن چند ویدئو داخل آن به ما قالب کند.

جان گابر منتقد و ستون نویس فاینشنال تایمز اما می‌گوید: مشکل اصلی The Daily حذف اخبار است و نه گذاشتن مولتی مدیا.

برخی ویژگی‌های The Daily:
- 100 خبرنگار و کارمند در این روزنامه کار می‌کنند.
- هر روز در 100 صفحه منتشر می‌شود.
- استفاده همزمان از عکس، فیلم، شبکه‌های اجتماعی در مطالب.
- فقط روی آی پد قابل دریافت است.
- اشتراک سالانه 40 دلار.
- استفاده از عکس‌های پانورامای 360 درجه.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed