تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دولت الکترونیکی

تاریخ ارسال: سه شنبه، 5 بهمنماه 1389  

 

پلیس «فتا» آغاز به‌کار کرد

 
 

فرمانده نیروی انتظامی گفت: امروز پلیس سایبری در تهران تشکیل شده است و در سال آینده نیز در کلان‌شهرها و سپس در مراکز استان‌ها تشکیل خواهد شد.  

 
 

روزنامه فناوران - سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در مراسم افتتاحیه پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) با بیان اینکه هنوز تصمیمی نداریم که این پلیس را در شهرستان‌ها ایجاد کنیم، گفت: فضای مجازی محلی برای جرایمی است که امکان سرقت، جاسوسی و مداخله در حوزه حریم خصوصی در جرایم و در وسعت زیاد را به وجود آورده است بنابراین ما باید برای امنیت مردم در این فضای جدید تلاش کنیم و امروز پلیس پیشگیری از جرایم سایبری آماده به کار است.

آماری از رصد جرایم اینترنتی نداریم

به گفته احمدی‌مقدم، یکی از مسایلی که در ایران وجود دارد این است که آماری از رصد جرایم اینترنتی نداریم ولی در سال‌های آینده آمار اولیه‌ای درخصوص میزان جرایم اینترنتی ارایه خواهیم کرد زیرا بسیاری از جرایم اینترنتی کشف نمی‌شوند ولی یکی از ویژگی‌های حوزه جرایم اینترنتی تیراژ بالا آن است.وی گفت: پلیس 110 محل مراجعه مردم در زمینه جرایم اینترنتی است و 110 نیز این جرایم را به پلیس فتا گزارش خواهد کرد.

افشای اطلاعات در فضای مجازی

فرمانده نیروی انتظامی گفت: متاسفانه ورود به فضای مجازی جامعه را آسیب‌پذیر کرده است و ما ناخودآگاه اطلاعات زیادی در اختیار افراد می‌گذاریم.

وی گفت: در کشور ما گام‌های خوبی با تاخیر در زمینه برخورد با جرایم سایبری برداشته شده است و سرقت اینترنتی نیز ساده انجام می‌شود و همه با ارسال بلوتوث یا سرقت اطلاعات کامپیوتری آشنا هستند. همچنین امروزه ما با دست خودمان امکان جاسوسی را برای افراد فراهم می‌کنیم یعنی اگر ابزار نیز خاموش باشد مصونیت نداریم.

ترور شهید علی‌محمدی بر محور اینترنت بود

فرمانده ناجا در خصوص تروریسم گفت: در پرونده شهید علی محمدی نیز تبادلات اطلاعات بر محور اینترنت و بستر دیجیتال بوده است همچنین آموزش، هدایت عملیات و دریافت پول بر بستر دیجیتال صورت گرفته بود.

آغاز به کار رسمی پلیس فتا

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی در مراسمی با بیان اینکه تاسیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات مجازی پنجم اسفند 87 به تصویب هیات وزیران رسید و برعهده ناجا گذاشته شد، گفت: ایجاد پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات و مرکز تشخیص جرایم از مصوبات هیات وزیران بود که بعد از هشت ماه کار مطالعاتی، امروز به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

سردار سیدکمال‌هادیان فر، ماموریت عمده این پلیس را سالم و ایمن نگه داشتن فضا برای کاربران رایانه‌ای عنوان کرد و ایجاد امنیت و کاهش خطرهای فضای مجازی در حوزه‌های اقتصادی، کسب و کار، بانکداری، الکترونیکی، فرهنگی، دینی، اجتماعی، آموزشی، امنیت مسایل سیاسی و خدمات دولتی را از وظایف ناجا در این زمینه برشمرد.‌ هادیان‌فر افزود: ممانعت از تعرض به ارزش‌ها و هنجاری اجتماعی از دیگر وظایف پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات است.

۸۱ درصد از جرایم اینترنتی در ایران مربوط به موضوعات مالی است

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با بیان اینکه 81 درصد از جرایم اینترنتی در کشور مربوط به موضوعات مالی است، گفت: استان‌های تهران، خراسان رضوی، کرمان، گیلان و مازندران بیشترین جرایم اینترنتی را به خود اختصاص داده‌اند.

سردار سید کمال‌هادیان‌فر افزود: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور، همان پلیس سایبری در کشورهای دیگر است که از چالش، آسیب‌، جرایم گوناگون و حملات جاسوسی و خرابکارانه، نقض حریم خصوصی و غیره جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه تجارت الکترونیکی در سال 2006 تا 2010، 3 هزار و 750 میلیارد دلار در دنیا بوده است، افزود: درآمد حاصل از جرایم اینترنتی در دنیا در این سال‌ها 105 میلیارد دلار بوده که این میزان پنج برابر درآمد حاصل از فروش موادمخدر است.

رییس پلیس فتا افزود: در ایران 25 میلیون تلفن ثابت با ضریب 34 درصد و 52 میلیون تلفن همراه با ضریب 62 درصد، همچنین بیش از 32 میلیون و 200 هزار کاربر اینترنتی وجود دارد این در حالی است که 75 درصد شغل مرتبط با اینترنت در کشور وجود دارد و فضای مجازی 22 میلیون فرصت شغلی نیز ایجاد کرده است.

مجرمان سنتی به مجرمان مدرن تبدیل شده‌اند

هادیان‌فر گفت: از جمله تهدیدات فضای مجازی تهدیدات اخلاقی و اجتماعی، سیاسی، امنیتی، روانی بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی است و امروزه مجرمان سلاح به دست به مجرمان کامپیوتر به دست تبدیل شده‌اند و سن این مجرمان نیز کاهش یافته است.

هادیان‌فر با بیان اینکه در سال 2009 بیش از 8 میلیون و 226 هزار جرم اینترنتی در 20 کشور رخ داد که بیشترین جرایم در کشور آمریکا و کمترین آن در کشور آرژانتین رخ داد، گفت: در کل جرایم صورت گرفته در دنیا 26 درصد از جرایم مربوط به موضوعات ضداخلاقی، 54 درصد مربوط به انگیزه‌های مالی، 8 درصد انتقام‌جویی و 3 درصد به سایر جرایم اختصاص داشته است.

به گفته رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا این در حالی است که 81 درصد از جرایم اینترنتی در ایران مربوط به موضوعات مالی، 13 درصد مربوط به موضوعات ضد اخلاقی، 3 درصد انتقام جویی، 2 درصد مربوط به سرگرمی‌ و کنجکاوی و یک درصد نیز به سایر موارد اختصاص داشته است.

وی در مورد ضرورت تشکیل پلیس فتا گفت: تقاضای ایجاد پلیس فتا توسط دستگاه‌های مختلف داده شد و با توجه به راه‌اندازی صدور امضای دیجیتال و تاسیس مجتمع قضایی همچنین رشد قارچ گونه جرم در فضای سایبری و جرایم سازمان یافته داخلی و بین‌المللی، سوءاستفاده از بستر اینترنت، موضوع سرقت و پولشویی، هتک حرمت و غیره از جمله ضرورت های راه‌اندازی این پلیس تخصصی بود.

استفاده از متخصصان در پلیس فتا

رییس پلیس فتا از تصویب سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات خبر داد و افزود: در این سند ایجاد پلیس فتا و راه‌اندازی مرکز تشخیص جرایم پلیس فتا از جمله وظایف نیروی انتظامی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در پلیس فتا از ماموران وظیفه استفاده نمی‌شود، افزود: تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور از جمله اهداف این پلیس تخصصی است.

بهره‌برداری از دستاوردهای جدید در حوزه الکترونیک

فرمانده ناجا با بیان اینکه دستاوردهای جدید در حوزه الکترونیک، بیومتریک و کنترل ترافیکی در دهه فجر امسال بهره‌برداری می شود، گفت: حوزه پلیس تبادل اطلاعات حوزه دیجیتال است و امنیت این فضا با پیشرفت بشر در حوزه الکترونیکی و دیجیتالی جامعه جهانی را دچار تحولات عمیقی کرده است. وی افزود: برای افزایش امنیت مردم در فضای اینترنت گام‌های بلندی برداشته شده است که در دهه فجر اطلاع رسانی خواهد شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed