تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: ویکی‏ها

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 29 دیماه 1389  

 

مدیر ویکی‌پدیا: ۱۰ سال بعد؛ زبان‌های بیشتر، اطلاعات بیشتر، کیفیت بالاتر

 
 

به گزارش خبرگزاری مهر، ویکی پدیا روز 15 ژانویه 2011 میلادی 10 ساله شد و به این شکل یک دهه از فعالیت یکی از مشهورترین دانش نامه های آنلاین جهان در کنار تمامی انتقاداتی که درباره موثق بودن مطالب آن و طرد شدنش از مجامع دانشگاهی جهان گذشت.  

 
 

جیمی ولز بنیانگذار دانش نامه مشهور ویکی پدیا به مناسبت 10 سالگی این دانشنامه آنلاین و محبوب که یکی از 5 وب سایت برتر جهان به شمار می رود مصاحبه ای با نشریه ویرد انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ویکی پدیا روز 15 ژانویه 2011 میلادی 10 ساله شد و به این شکل یک دهه از فعالیت یکی از مشهورترین دانش نامه های آنلاین جهان در کنار تمامی انتقاداتی که درباره موثق بودن مطالب آن و طرد شدنش از مجامع دانشگاهی جهان گذشت.

در کنار این انتقادات، ویکی پدیا به اندازه ای محبوبیت دارد که به یکی از اعضای دائمی 10 جستجوی برتر موتور جستجوی گوگل تبدیل شده است.

جیمی ولز بنیانگذار این دانش نامه در مصاحبه ای با مجله ویرد، درباره پدیده سانسور، ثابت قدم بافی ماندن و دیگر مسائل ویکی پدیا صحبت کرده است.

* نشریه ویرد: 10 سال پیش فکرش را می کردید ویکی پدیا به بزرگی امروز شود؟

- جیمی ولز: به یاد دارم زمانی به لیست 100 وب سایت برتر جهان نگاه می کردم و دیدم یکی از وب سایتهای دانش نامه مبتنی بر مرجع، در رتبه 50 قرار گرفته و فکر کردم اگر عملکرد خوبی داشته باشیم می توانیم خود را در میان 100 وب سایت برتر و شاید هم 50 وب سایت برتر جهان جا دهیم. اما ویکی پدیا امروز پنجمین وب سایت مشهور جهان است.

* در 10 سال گذشته بزرگترین چالش شما چه بوده است؟

- می توانم بگویم بزرگترین چالش در این 10 سال مدیریت کردن توسعه و ساخت سازمانی بود که پایه اصلی ویکی پدیا به حساب می آید که خود نیز به قدرتمندی ویکی پدیا است. استخدام "سو گاردنر" برای مدیریت ویکی مدیا یکی از بهترین کارهایی بود که تا به حال انجام داده ام.

* بزرگترین شگفتی برای شما در این مدت چه بوده است؟

- با اینکه همیشه می خواستم ویکی پدیا جهانی شود، فکر می کنم هرگز پی به معنی حقیقی چنین خواسته ای نبردم، هرگز فکر نمی کردم برای رسیدن به چنین هدفی به این همه مسافرت و ملاقات با مردم مختلف نیاز داشته باشم.

* تا به حال پیش آمده که به خاطر دفاع از درست بودن مطالب ویکی پدیا خسته شوید؟ با منتقدان چه برخوردی دارید؟

- نه تا به حال خسته نشده ام زیرا باور دارم مسئولیت ما برای بهتر شدن ویکی پدیا تا بیشترین حد ممکن، به این معنی است که باید با شدیدترین انتقادات قانونی مواجه شده و به راهی برای بهبود دادن خود بیاندیشیم. در رابطه با مواجه شدن با انتقادات هم باید بگویم که امروزه بیشتر مردم دریافته اند ویکی پدیا بسیار خوب است اما بی عیب نیست و به مرور زمان در حال بهبود یافتن است. ثابت قدم ماندن انجمن ما برای بالاتر بردن کیفیت ویکی پدیا بسیار مهم است.

* فکر می کنید زمانی برسد که ویکی پدیا به اعتبار دانشگاهی دست پیدا کند؟

- فکر می کنم در حال حاضر این دانش نامه نسبت به دیگر مراجع در فضای دانشگاهی پذیرفته تر باشد، آنچه معمولا مردم فراموش می کنند این است که نقل قول از دانش نامه بریتانیکا نیز در مقالات علمی و دانشگاهی نباید انجام بگیرد.

* در حال حاضر بیشتر بر روی چه موضوعی متمرکز هستید؟

- بیشتر از همه بر روی توسعه ویکی پدیا در جهانهای در حال توسعه تمرکز کرده ام. تا کنون در مکانهای مختلف رشد بسیاری را شاهد بوده ایم و انجمن ویکی مدیا بخشی از راهکار پنج ساله ما برای فراتر رفتن از رشد در جوامع محلی و زبانهای رایج است. قرار است اولین دفتر ویکی پدیا در خارج از ایالات متحده در سال جاری و در کشور هندوستان افتتاح شود و من برای این رویداد بسیار هیجان زده ام.

* موضوع قانونی وجود دارد که تکامل ویکی پدیا را به خطر انداخته باشد؟

- من نگران پدیده سانسور در بسیاری از نقاط جهان هستم. این یکی از موضوعات مهم در حقوق بشر و موضوعی است که ما در تلاشیم با کمک گرفتن از نماینده های قانونی بر آن غلبه کرده و به اشتراک آزادانه اطلاعات و آموختن از دیگران دست پیدا کنیم. با وجود اینکه کلا درباره آینده این موضوع خوشبین هستم، اما فکر می کنم باید با دولتهایی که در برابر این موج مقاومت می کنند برخورد کرد.

* از کجا می دانستید مردم از زمان و تخصص خود برای همکاری با ویکی پدیا خرج خواهند کرد؟

- من همیشه می دانستم مردم در این کار همکاری خواهند کرد. پیش از ویکی پدیا نمی دانستم چگونه باید از آنها درخواست همکاری داشته باشم، اما از زمانی که ایمیلهای بسیاری را از افراد بسیار هوشمند که در نهایت رضایت و خشنودی می خواستند با ما همکاری کنند دریافت کردم، ویکی پدیا را باور کردم.

* فکر می کنید ویکی پدیا تا چه اندازه ای توانسته است جنبه های مثبت شبکه از قبیل آزاد سازی اطلاعات و قدرت انبوه انسانها را به نمایش بگذارد؟

- کاملا باور دارم که ویکی پدیا احتمالات امیدوارکننده ای را برای آینده به نمایش گذاشته است. البته چندان با واژه انبوه در سوال شما موافق نیستم. به نظر من صحبت کردن درباره جوامع به این شکل غیر محترمانه است. ما انبوهی از انسانها نیستیم، ما موجوداتی متفکر و منحصر به فردیم که به شکلی صلح آمیز در کنار یکدیگر برای رسیدن به هدفی واحد تلاش می کنیم.

* چطور در کار خود ثابت قدم باقی می مانید؟

- با پایبندی قوی به هدف نهایی که برنامه ریزی کرده ایم. ما اینجاییم تا دانش نامه ای موثق و رایگان را به زبانهای مختلف در اختیار تمامی انسانهای روی سیاره زمین قرار دهیم. این یک ماموریت ساده و خیرخواهانه است.

* تا به حال وسوسه استفاده از تبلیغات به سراغت آمده، اگر نه، چرا؟

- هرگز! ترجیح می دهم توسط پشتیبانهای مالی کوچک حمایت شود این کار هم برای ویکی پدیا و هم برای جهان بهتر است.

* شبها چه فکری خواب را از چشمت می گیرد؟

- قدرت ماورایی من خوابیدن است، به همین دلیل هیچ چیز نمی تواند شبها مرا بیدار نگه دارد، گاهی اوقات شاید به هم خوردن ساعتهای شبانه روز مانع از خوابیدنم شود.

* ویکی پدیای 10 سال دیگر را چگونه می بینید؟

- دارای زبانهای بیشتر، اطلاعات بیشتر، کیفیت بالاتر.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed